خبرگزاری کار ایران

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی مطرح کرد:

وجود شکاف اجتماعی در میزان برخورداری مردم از خدمات سلامت

کد خبر : ۲۹۹۲۳۷

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هنوز شکاف اجتماعی در میزان برخورداری مردم مناطق مختلف از خدمات سلامت و درمان مشاهده می‌شود.

به گزارش ایلنا، علی ربیعی در مراسم جشنواره چهره های ماندگار پزشکی که در مرکز همایش های برج میلادی برگزار شد، گفت: پزشکی همواره در همه جوامع انسانی مورد احترام بوده است و این احترام فقط به واسطه نیاز مردم به پزشک نیست بلکه از ماهیت کار پزشکان و نزدیک بودن آنها به مردم است.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون دستاوردهای خوبی در زمینه برخی از موضوعات حوزه سلامت نظیر افزایش طول عمر، کاهش مرگ و میر مادر و کودک و برخی از مسائل دیگر داشته ایم، گفت: علیرغم این پیشرفت ها، اما هنوز در خصوص شیوع بیماری های قلبی و عروقی، نرخ رشد سرطان و برخی از بیماری های مزمن مشکل داریم و باید گامهای بلندی در خصوص مهار این نوع بیماری ها برداریم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: هنوز شکاف اجتماعی در میزان برخورداری مردم مناطق مختلف از خدمات سلامت و درمان مشاهده می شود.همانگونه که توسعه در بخش های مختلف کشور تفاوت دارد هنوز در ارائه خدمات پزشکی در مناطق مختلف کشور نیز شاهد تفاوت‌هایی در ارائه خدمات سلامت هستیم.

وی در تشریح دلایل برون رفت از این مشکل گفت:  نیازمند نظام دقیقی از خدمات بیمه ای، کنترل هزینه ها، سطح بندی خدمات، خرید راهبردی خدمات، وجود دستورالعمل های درمانی دقیق و چندین عامل دیگر هستیم. در تنظیم این عوامل در کنار یکدیگر به گونه ای که پایداری را تنظیم کنند، نقص داریم.

ربیعی گفت: ارائه خدمات درمانی نیازمند مشارکت تیم های خدمات درمانی است. در نظام انگیزشی گروههای مختلف پزشکی اعم از پرستاران، پیراپزشکان، داروسازان و غیره تعیین کننده کیفیت ارائه خدمات درمانی هستند که امروز نیاز به بازتعریف دارد تا بتوان نواقص آن را رفع کرد.

وی با اشاره به تنش‌های به وجود آمده در رابطه پزشک و بیمار گفت: متاسفانه برخی انسان حرفه ای در پزشکی را بیش از حرفه انسانی نمود می دهند و تنشی که در رابطه بین پزشک و بیمار ایجاد کرده اند ناشی از همین معنا است.

ربیعی افزود: پزشک ستیزی که از سوی عده ای دامن زده می شود به نفع جامعه نیست و نقدهایی این چنین به نفع جامعه پزشکی کشور نمی باشد.کسانی که بر تنش میان جامعه پزشکی و مردم دامن می زنند ناآرامی روانی را در جامعه افزایش می دهند.

وی خاطر نشان کرد: باید به سمت پزشکی در خدمت توسعه اجتماعی به شکل هدفمند گام برداریم و حرفه انسانی پزشکی در خدمت توسعه را به یک گفتمان اجتماعی تبدیل کنیم.

ربیعی گفت: ارتقا جایگاه پزشکی در کشور تعامل زیادی از دستگاهها با بخش خصوصی و جامعه مدنی را نیاز دارد. رسیدن به این کار یعنی کل نگری در زمینه پزشکی است.

وی تاکید کرد: متهم کردن دائمی بیمه ها به ناکارآمدی و نپرداختن به مشکلات ساختاری دردی را دوا نمی کند و موجب افزایش پایداری مالی منابع نظام درمان هم نمی شود.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: مشکلات نظام بیمه و تامین مالی مشکل به تنهایی مشکل بیمه ها نیست. باید به کل سیستم توجه کنیم و در نظر داشته باشیم که هر خدشه ای در یکی از اجزای نظام سلامت درمان و پزشکی اعتماد مردم نسبت به کل این سیستم را از بین می برد.

وی با اشاره به اینکه ریاست شورای عالی بیمه را برعهده دارد، گفت: در اجرای طرح تحول سلامت مسیر خوبی را طی کرده ایم و با همه توان مالی با کم کردن هزینه سایر بخش های وزارت کار جهت تحقق این طرح عظیم همگام با جامعه پزشکی حرکت کرده ایم.

وی یادآور شد: به دنبال مدیریت بهینه و یکپارچه سازی منابع مالی در حوزه بیمه سلامت هستیم. همچنین استقرار گاید لاین های نظام سلامت را پیگیری می کنیم.

وی ادامه داد: در زمینه تبادل الکترونیک اسناد بستری بیماران بسیار پیشرفت داشته ایم و جهانی سازی خدمات جراحی را از 90 مورد به 120 مورد ارتقا داده ایم.

ربیعی تاکید کرد: یکسان سازی رویه های سازمان های بیمه گر پایه، تعیین تعرفه های خدمات سلامت برای سال 95، ساخت بیمارستان و درمانگاه در کشور، اجرای برنامه کاهش پرداخت از جیب بیمار از دیگر مواردی است که به آن پرداخته می‌شود

وی اظهار داشت: دولت تدبیر و امید بر این باور است که تدبیر امور متعلق به نظام کارشناسی از جمله پزشکان است و آنان را همراه خود می داند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز