خبرگزاری کار ایران

جانشین معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح:

تعداد مشمولان تحصیلکرده از 3 درصد به 30 رسیده است

asdasd
کد خبر : ۲۹۹۳۲۷

جانشین معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: بررسی آمار مشمولان متولدین دهه 70 که در دهه 90 به خدمت اعزام می‌شوند نشان می‌دهد؛ این آمار کاهش داشته و به 655 هزار نفر رسیده است که با در نظر گرفتن غایبان و معافیت‌ها شاهد سیر نزولی تعداد مشمولان هستیم، از این رو دست ما برای کمک نهادهای دولتی باز نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار کمالی در جلسه هماهنگی و ساماندهی امور مشمولین شاغل در قوه مجریه گفت: در جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب هر ساله تعدادی از کارکنان وظیفه عمومی در اختیار دستگاههای غیرنظامی قرار می گیرد.

وی با اشاره به صدمین سالگرد سابقه خدمت سربازی در کشور گفت: این قانون در سال 52 تصویب شد و بعد از آن دستگاههای دولتی می توانستند از خدمات کارکنان وظیفه استفاده کنند و امروز این مساله به اوج خود رسیده و بالغ بر 140 دستگاه غیرنظامی و نهاد تحت امر رهبری از خدمت کارکنان وظیفه استفاده می کنند.

جانشین معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: در اصل 47 قانون این اجازه داده شده که سازمان ها از خدمت کارکنان وظیفه استفاده کنند و مقام معظم رهبری تاکید داشتند که اگر در جایی این نیروها به صورت مثبت استفاده می شوند نیروهای مسلح با بخش های دولتی همکاری های لازم را داشته باشد.

سردار کمالی گفت: اتفاقی که رخ داده این است که طبق قانون خدمت وظیفه عمومی که مصوب سال 90 است پراکندگی نیروها در سطح مراکز و نهادها را شاهد هستیم و به بهانه‌های مختلف این موضوع از سوی مجلس و دولت بیان می شود.

وی با اشاره به اینکه دستگاههای دولتی با توجه به شرایط، تقاضایی برای استفاده از این نیروها داشته‌اند، افزود: وقتی به دنبال بررسی تاثیر این نیروها در مراکز دولتی بودیم بدهکار هم شدیم دولت عنوان می کرد که چه کسی گفته شما به وزارتخانه ما کمک کنید.

وی افزود: سخن دولت این بود که ما تلاش می‌کنیم دولت را کوچک کرده و نیروها را کم کنیم اما شما نیرو به دولت تزریق می کنید.

جانشین معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: به همین دلیل تصمیم گرفتیم که مرکزی را به عنوان متولی کارکنان وظیفه در نهاد دولتی ایجاد کنیم تا سیاست‌های دولت در این باره اجرایی شده و با چندگانگی مواجه نشویم.

وی با اشاره به اینکه قانون به گونه‌ای تصویب شده که نیازمند قانون جدیدی در این باره نیستیم گفت: نیروهای امریه به دو صورت سرباز 24 ماه خدمت و سرباز تعهد به خدمت  به سازمان‌های دولتی امریه می‌شوند.

وی با اشاره به آمارهای ارایه شده در این زمینه گفت‌: در برخی مقاطع 70 درصد فارغ التحصیلان به دستگاههای دولتی وارد می شوند در مقطع دکتری این میزان به 50 درصد می رسد و در سطح کارشناسی آن سطح به پایین این تعداد کاهش پیدا می کند. اما اثرگذاری این افراد در دستگاههای دولتی مشخص نیست .

سردار کمالی گفت: افکار عمومی مطرح می کند این افراد به صورت رانت و جیره خواری به دستگاه های دولتی وارد می شوند، درحالی که واقعیت امر چیزی دیگری است شاید درصد محدودی از نیروها به این شیوه وارد شده باشند.

وی گفت: تلاش ما این است که با کمک سربازان وظیفه نهضتی را ایجاد کنیم که نیروها در بخش های مختلف به دولت کمک کنند .

 جانشین معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به وضعیتی که در نیروهای مسلح با آن مواجه هستیم گفت:‌ برای بهبود این شرایط باید از دستگاههای دولتی کمک بگیریم .

کمالی خاطرنشان کرد: تحصیلکردگان بعد از انقلاب سه درصد مشمولان شامل می شدند و 97 درصد آنها دیپلم و زیر دیپلم بودند اما الان تعداد مشمولین ما سیری نزولی پیدا کرده و موالید ذکور آماده به خدمت نیز کاهش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: همچنین بررسی آمار مشمولان متولدین دهه  70 که در دهه 90 به خدمت اعزام می‌شوند نشان می‌دهد؛ این آمار کاهش داشته و به 655 هزار نفر رسیده است که با در نظر گرفتن غایبین و معافیت‌ها شاهد سیر نزولی تعداد مشمولین هستیم، از این رو دست ما برای کمک نهادهای دولتی باز نیست.

وی افزود: همچنین آمار مشمولان تحصیلکرده به 30 درصد رسیده و قطعا تا 8 سال اینده این آمار بیشتر خواهد شد.

جانشین معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: انتظار مسوولان و رهبری این است که از نیروهای سرباز به صورت تخصصی استفاده شود اما با توجه به ماموریتی که در نیروهای مسلح وجود دارد این امکان برای ما فراهم نیست.از این رو به ذهن ما رسیده است که این موضوع را با دستگاهها و مراکز دولتی مطرح کنیم و سهمیه دستگاهها و مشاغل خاص را افزایش دهیم، اما چون موالید ذکور کاهش یافته باید تعدیل نیرو اعزامی انجام دهیم .

کمالی گفت:‌ لازم است در ازای کمک نیروهای مسلح به دستگاهها این سازمان ها نیز به نیروهای مسلح کمک کنند تا کمبود وخلا نیروهای مسلح جبران شود.

وی با اشاره به مشکلات وزارت دفاع در بحث آموزش نیروها گفت: طبق برنامه پنجم بحث آموزش نیروها به وزارت دفاع واگذار شده اما حتی یک ریال هم برای این موضوع به این وزارتخانه اختصاص داده نشده دولت عنوان می کند که این بودجه را در بودجه دفاعی لحاظ کرده اما قطعا نمی توان بودجه دفاعی را برای بحث آموزش نیروها مطرح کرد.

وی با اشاره به مشکل ایجاد شده در نیروهای مسلح به دلیل بحث آموزش نیروها گفت: در این شرایط نباید نیرو به دولت واگذاری کنیم یا مجبور هستیم تا پایان سال 94 به همین شیوه عمل کنیم و برای قانون بودجه سال 95 ردیفی برای آن در نظر بگیریم.

 

 

 

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز