خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت :

باید اعتبارات لازم برای افزودن بیماری‌ها در لیست بیماری خاص تامین شود

asdasd
کد خبر : ۲۹۹۳۸۶

وزیر بهداشت درباره معرفی برخی بیماری‌ها به عنوان بیماری خاص گفت: بیماری خاص راحت پذیرفته نمی‌شود و فکر می‌کنیم باید خدمات خاص به برخی بیماری‌ها ارائه شود، اما این کار نیاز به اعتبارات دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید حسن هاشمی در مراسم بزرگداشت روز پزشک که شب گذشته در برج میلاد برگزار شد با حضور در جمع خبرنگاران گفت: خبر خوب وزارت بهداشت برای روز پزشک این است که یک شبکه بهداشتی در سراسر کشور و در حاشیه شهرها ایجاد شده و در این شبکه ظرف یک سال گذشته هشت میلیون نفر را زیر پوشش قرار دادیم و امیدواریم در سال جاری نیز بتوانیم این رقم را به بیش از 30 میلیون نفر افزایش دهیم.

وی همچنین درباره پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان افزود: این پرونده درباره جامعه روستایی انجام شده و امیدواریم همکاران ما در حوزه فناوری اطلاعات بتوانند برای همه ایرانیان پرونده سلامت الکترونیک تشکیل دهند که البته کار سختی است و همکاری خود مردم را می طلبد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اصلاح بیمه‌ها گفت: به نظر می‌رسد اصلاح بیمه‌ها اجرای قانون است و نیازمند دخالت نهاد خاصی نیست. به این معنی که آنچه به عنوان قانون برنامه پنجم بوده است اگر اجرا شود نیاز به هیچ اقدام جدیدی وجود ندارد.البته اجرای قانون در این زمینه مقداری معطل مانده است.

هاشمی گفت: لازم است همه گروه‌ها در حوزه سلامت نسبت به همراهی همه برای پایدار کردن منابع بیمه‌ها تلاش کنند. این کار خیلی مشکل نیست و ما راهکارهایی داریم که به این هدف نزدیک شویم.هدف از این موضوع این است که ایرانیان در دریافت خدمات بهداشتی و درمانی رنجی به جز بیماری نداشته باشند.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره معرفی برخی بیماری ها به عنوان بیماری خاص گفت: بیماری خاص راحت پذیرفته نمی‌شود. ما در وزارت بهداشت لیست بلندی که نزدیک به 40 بیماری است را داریم و فکر می‌کنیم باید خدمات خاص به آنها ارائه شود.

وی تاکید کرد:این کار نیاز به اعتبارات دارد. مثلا یک نوع بیماری خاص  در دو دهه قبل حدود هفت میلیون دلار برای کشور هزینه داشته است؛ اما اکنون حدود 300 میلیون دلار هزینه جهت خدمت کامل به آنها نیاز است و باید منابع مالی آن برای دولت و مجلس مشخص شود.

وی افزود: ما علاقمندیم بسیاری از این بیماریها از جمله بیماریهای نخاعی و فلج مغزی جزو بیماریهای خاص شناخته شوند. البته در این مورد خاص وظیفه بهزیستی است. اما بهزیستی نیز با کمبود منابع مواجه است و اگر پوشش این سازمان کامل نیست به دلیل کمبود منابع است. بنابراین باید منابع پایدارتعریف شود تا بتوان خدمت ارائه کرد.

وی با بیان اینکه برای معرفی یک بیماری به عنوان بیماری خاص دولت باید پیشنهاد کند و مجلس نیز باید آن را تصویب کند،گفت: خواهشم این است که همیشه به اینکه چه چیزی را داریم و چه انتظاری ایجاد می‌کنیم توجه کنیم.

وزیر بهداشت تاکیدکرد: در حال حاضر شرایط خزانه بسیار سخت است و بسیاری از پروژه‌های عمرانی شروع نشده، خواهشمندم که توقعات مردم را در حد داشته هایمان بالا ببریم. قرار نیست که ما آرمان‌ها و آرزوهای خود را منتقل کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اخلاق پزشکی گفت: اخلاق چیزی جز رفتار فردی نیست و باید در همه مراکز و صنوف حاکم باشد. واقعیت این است که کشور ما از باب اخلاق آسیب‌های زیادی دیده و در حال حاضر نیز شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های متعدد و در عین حال عدم مسئولیت پذیری و رعایت قانون به این سرگردانی‌ها و بد اخلاقی‌ها دامن زده است.

وی تاکید کرد: جامعه پزشکی باید بیشتر مراقبت کند تا رفتاری را انجام ندهد که اعتماد مردم سلب شود چرا که بخشی از درمان اعتماد مردم است که هم مربوط به خود پزشکان است و هم مربوط به کسانی است که باید از جامعه پزشکی صیانت کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز