خبرگزاری کار ایران

مشاور سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با ایلنا:

«میانکاله» با اجرای طرح گردشگری «آشوراده» در معرض خطر است

asdasd
کد خبر : ۲۹۹۵۴۵

مشاور سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اظهار نگرانی در مورد طرح گردشگری آشوراده گفت: حتی در سوییس هم نتوانسته‌اند در پناهگاه حیات وحش طرح گردشگری بدون آسیب به طبیعت ایجاد کنند.

اسماعیل کهرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به اظهارات معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی که انتقادات وارد بر طرح گردشگری را توهم و خیال خوانده و عنوان کرده‌است که قرار نیست طرح گردشگری این منطقه با فعالیت‌های آسیب‌زا همراه باشد، گفت: سوالی که پیش می‌آید؛ این است که اجرای این طرح گردشگری مگر برای دلیلی غیر از کسب درآمد است؟ قطعا وقتی بحث طرح گردشگری وجود دارد، قصد این است که وسایل، امکانات و محل‌هایی در اختیار مردم قرار گیرد تا از آنها استفاده کنند و در ازای آن سود مالی برای سرمایه‌گذار تولید شود و مشابه این در بسیاری از شهرهای شمال همچون نمک آبرود ، انزلی و... رخ داده است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم آشوراده قطب گردشگری شود، باید در این منطقه سرمایه‌گذاری شود و این سرمایه صرف ایجاد امکانات مختلف گردشگری همچون هتل، شهربازی،  رستوران و یا برای نمونه پیست اسب سواری و ... شود که همه برای طبیعت آن منطقه خطرناک است. اینکه بگویند؛ تنها آنجا اقامتگاه می‌زنیم، حرفی غیرمنطقی است زیرا مگر می‌شود که گردشگر هزینه هتل کند و به آشوراده بیاید، اما هیچ امکاناتی نباشد و تنها  دیوارهای هتل را نگاه کند یا آنکه قصد است که گردشگر بیاید و برای تفریح به درون تالاب این منطقه  برود و قایق‌سواری کند یا جت‌اسکی سوار شود.

این استاد دانشگاه با تاکیدبر اینکه مسلم است که در آنجا تنها به هتل، پارکینگ و رستوران بسنده نخواهد شد، افزود: همه امکاناتی که معمولا در طرح‌های گردشگری وجود دارد، در آن جا پیاده خواهد شد. اصلا باید پرسید که چرا آشوراده برای اجرای طرح گردشگری انتخاب شده است؟ مگر نه اینکه آشوراده دروازه میانکاله است و از این طریق می‌توان از مواهب میانکاله یعنی آب، تالاب، پرندگان و ماهیان آن استفاده کرد، پس چرا در کویر این طرح گردشگری را اجرا نمی‌کنند.

مشاور ارشد سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه باید در این زمینه واقع‌بینانه رفتار کنیم، گفت: محال است که تنها در آشوراده چند اقامتگاه زده شود و سپس به گردشگر گفته شود که اجازه نداری وارد پناهگاه حیات وحش میانکاله شوی، زیرا آشوراده چیزی ندارد، در آنجا تنها چند واحد مسکونی و تشکیلات شیلات قرار دارد و به درد گردشگر نمی‌خورد، این میانکاله و تالاب آن است که می‌تواند؛ برای جذب گردشگر استفاده شود.

کهرم گفت: در تالاب انزلی هم ابتدا که طرح گردشگری مطرح شد؛ جای نگرانی نبود، اما اکنون با 2800 قایقی که آنجا وجود دارد، شاهد مشکلات بسیاری هستیم؛ از جمله آنکه تمام نیلوفرهای آبی این منطقه که پرستوهای دریایی روی برگهای آن لانه می‌سازند، به خاطر پروانه قایق‌ها زیر آب غرق شده‌اند.

وی تصریح کرد: ما با ساخت هتل در آشوراده کاری نداریم، نگرانی ما در مورد موقعیت آشوراده‌است که دروازه میانکاله است. میانکاله 68 هزار هکتار طبیعت بکر و زیبای ایران است که با ورود گردشگر به آشوراده در معرض تهدید جدی قرار می‌گیرد.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد :طبیعت گردی در آشوراده متکی بر میانکاله خواهد بود، در حالی که میانکاله پناهگاه حیات وحش است و با طبیعت‌گردی جور در نمی‌آید و طبق قانون نمی‌توان در این منطقه را برروی گردشگر باز کرد.

وی افزود: گردشگری جاده می‌خواهد، قایق می‌خواهد و.... همه این‌ها آسیب‌های جدی به طبیعت وارد می‌کند، در حالی که مدافعان این طرح عنوان می‌کنند که طبیعت‌گردی را به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنیم که به پناهگاه حیات وحش آسیبی نزند، اما تجربه نشان داده که حتی در سوییس هم نتوانسته‌اند، چنین برنامه‌ریزی را انجام دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز