خبرگزاری کار ایران

مولاوردی:

حاشیه‌سازی‌ها وقت و انرژی ما را می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۲۹۹۷۴۸

معاون امور زنان در امور زنان و خانواده گفت: حاشیه‌سازی‌ها برای معاونت امور زنان بخش اعظمی از وقت و انرژی ما را می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهیندخت مولاوردی در نشست خبری خود که امروز صبح به مناسبت هفته دولت برگزار شد، گفت: ما تاکنون دو سال پرتلاش و پرتلاطم را با توجه به شرایطی که دولت را تحویل گرفتیم، داشتیم و انصاف و عدالت ایجاب می‌کند که زمینه و شرایطی که در آن دولت آغاز به کار کرد را در نظر داشته باشیم.

وی ادامه داد: در شروع فعالیت خود احساس کردیم که نیاز به شناخت درست از وضعیت موجود زنان و عملکرد گذشتگان که منجر به ایجاد شرایط موجود که با وضعیت مطلوب فاصله داشت، باشیم.

معاون رئیس‌جمهور افزود: به دلیل قرار گرفتن در دو سال پایانی برنامه پنجم توسعه فعالیت‌های خود را در آن چارچوب و بر اساس 14 محور مشخص شده در آن آغاز کردیم که منجر به عقد 12 تفاهم‌نامه، 8 موافقت‌نامه و 24 پروژه مشترک با دیگر دستگاه‌هاو سازمان‌های اجرایی شد که این پروژه‌ها اکنون یا به اتمام رسیده است، یا در حال انجام است و ما بر آنها پایش و نظارت داریم.

وی با اشاره به تدوین اطلس وضعیت زنان و نوشتن 31 گزارش استانی در این حوزه گفت: بر این اساس موضوعاتی که نیازمند اقدام فوری بودند را شناسایی کرده و نسبت به آنها حساسیت ایجاد شد که البته ایجاد این حساسیت‌ها برای برخی افراد معنای سیاه‌نمایی را می‌داد.

مولاوردی گفت: از طرف دیگر تغییر رویکرد این دولت با دولت قبل  و به تبع آن تغییر رویکرد ما بر اساس اقبال جامعه از برنامه‌های دولت یازدهم و رای زنان و دختران به این برنامه که به نوعی رای به تغییر تلقی می‌شود، همراه بود. لذا به تولید ادبیاتی که بعضا گفتمان غالب را به چالش می‌کشید نیز پرداختیم، همانند اینکه واژه‌هایی همچون زنانه شدن فقر به ویژه در زنان سرپرست خانوار که 82 درصدشان بیسواد و بیکار هستند، استفاده کردیم که بعدا رئیس کمیته امداد و بهزیستی به آن اشاره کردند و پس از آن نیز انواع پدیده‌های نوظهوری که به سمت زنانه‌شدن می‌رود، اشاره شد و اکنون نیز به این عبارت رسیده‌ایم که بخش غیررسمی اشتغال در حال زنانه شدن است و این امر نگران کننده است.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: برخی از منتقدین ما که اکنون به تکرار رسیده‌اند، عنوان می‌کنند که سال اول معاونت زنان به دید و بازدید و سال دوم به همایش و نمایش پرداخته شده است. در حالی که ما برای پیشبرد کارهای خود به این برنامه‌ها نیاز داریم. از جمله در زمینه تبعیض‌های نانوشته و ناگفته که باید آنها را کاهش دهیم، زیرا از میان برداشتن آنها ادعای بزرگی است و کسی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

وی با بیان اینکه معاونت امور زنان شان اجرایی ندارد، گفت: در این زمینه نیاز به استفاده از ظرفیت ملی دستگاه‌ها داریم و نیاز داریم که رابطه اثربخشی را با آنها ایجاد کنیم در حالی برقراری این رابطه با موانعی بوده است.

مولاوردی افزود: هماهنگی بین دستگاه‌ها و پیگیری ظرفیت‌های آنها یکی از محورهای کارهای ماست که ادامه خواهد داشت. طرح توانمندی زنان سرپرست خانواده نیز به صورت پایلوت در حال انجام است که امیدواریم طرح ملی آن را به زودی طراحی کنیم.

معاون رئیس‌جمهور اظهار کرد: در حال حاضر با کاهش و تخریب سرمایه اجتماعی زنان و خانواده رو به رو هستیم که برای جلوگیری از آن نیاز به انجام اقداماتی وجود دارد. سرمایه اجتماعی زنان و خانواده در برنامه‌ریزی‌ها و برنامه‌های اجرایی برای ما بسیار مهم است و بحث حرکت‌های رویکرد متقابل این تلاش‌ها را خنثی کرده و بی‌اعتباری به وجود می‌آورد. تلاش رویکرد مقابل این است که بذر امید را خشک کند و نشان دهد که هیچ تغییری رخ نداده است.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: دو سال برای مشاهده بهبود وضعیت زنان کافی نیست. اما اگر شرایط فراهم شود، امیدواریم تا دو سال آینده خروجی‌های لازم را داشته باشیم مساله زنان مساله همه جامعه است و همه قوا باید تلاش‌شان را در این زمینه به کار ببندند نه آنکه تنها از دولت و معاونت کوچک امور زنان انتظار داشته باشند به تنهایی مشکلات همه زنان را حل کند.

مولاوردی تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود بین ما و قوه مقننه در حوزه زنان تنش‌هایی وجود دارد را من اصلا تایید نمی‌کنم از طرف ما هیچ چالشی وجود ندارد.

وی با اشاره به تلاش معاونت زنان در ارتباط با مرخصی زایمان گفت: ما همه راه‌ها را برای تحقق این مساله رفته‌ایم در نهایت این پیشنهاد را ارائه داده‌ایم که وزارت بهداشت از محل بودجه افزایش جمعیت مابه‌التفاوت مرخصی 9 ماهه و 6 ماهه را پرداخت کند. چالش‌ها و حاشیه‌هایی که ایجاد می‌شود، سبب می‌شود اقدامات ما خنثی شود و فرصت و انرژی را از ما می‌گیرد و به سمت پاسخگویی به حاشیه‌ها می‌برد.

وی ادامه داد: اخیرا در جلسه شورای اجتماعی کشور مطرح شد که در حوزه سرمایه اجتماعی گسست روز افزونی بین دولت و ملت رخ می‌دهد. بنابراین همه باید برای حل آن تلاش کنیم نه آنکه اعتمادسوزی کنیم.

وی خطاب به رسانه‌ها گفت: امیدوارم؛ اقدامات خوب منعکس شود و در مورد مشکلات هم هشدارهای لازم داده شود. ما باید از تخریب جلوگیری کنیم.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز