خبرگزاری کار ایران

خزانه‌دارکل جمعیت هلال‌احمر:

کمبود بودجه در ارائه خدمات هلال‌احمر اثرگذار خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۲۹۹۷۷۵

خزانه‌دارکل جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر اینکه کمبود بودجه در خدمات هلال‌احمر اثرگذار خواهد بود، اظهارداشت: طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی طی ٣‌سال هواپیمایی باید ١١۶٠میلیارد ریال به جمعیت پرداخت می‌کرده، اما این کار تاکنون توسط این سازمان صورت نگرفته است.

به گزارش ایلنا، ۴۲حادثه و بلا در جهان وجود دارد که از این تعداد ٣۴ مورد آن در ایران رخ می‌دهد، پس ایران بلاخیز است. درواقع ایران یکی از ١٠کشور آسیب‌پذیر در برابر بلایای طبیعی در جهان است و همه‌ساله زیان‌های فراوانی در این بخش می‌بیند، اما اگر امروز می‌شنویم که جمعیت هلال‌احمر ایران جزو جمعیت‌های‌برتر دنیاست، نشان از روند پرشتاب و علمی فعالیت‌های هلال‌احمر دارد. شنیدن بی‌مهری‌های جدید در حق جمعیت هلال‌احمر اما سوالات زیادی را به همراه دارد.

مهدی علیپور، خزانه دارکل جمعیت هلال احمر در خصوص منابع تأمین بودجه هلال‌احمر، گفت: اعتبارات جمعیت هلال‌احمر از دو بخش تأمین می‌شود که شامل  تامین از محل منابع عمومی دولت و از محل درآمدهای اختصاصی است.

وی ادامه داد:  ۵درصد این منابع از محل منابع عمومی یا ردیف عمومی دولت به‌دست می‌آید و ٩۵درصد دیگر از محل درآمدهای اختصاصی تأمین می‌شود. براساس قانون، دولت موظف به اخذ آن است و بعد از وصول به حساب خزانه‌داری کل کشور، به جمعیت هلال‌احمر پرداخت می‌کند.

به گفته خزانه‌دارکل جمعیت هلال احمر،  براساس ماده ١٧قانون اساسنامه جمعیت هلال‌احمر، منابع مالی این جمعیت به ترتیب ۴٢درصد از درآمد حاصل از حق‌الثبت اسناد رسمی، ۵۵درصد از محل درآمد یک‌درصد کارمزد ثبت سفارشات، یک‌ریال از هر مراسله سفارشی و بیمه اعم از داخله و خارجه و دو ریال از هر امانت پستی اعم از داخله و خارجه،٢,۵ ریال از هر تلگراف اعم از داخله و خارجه که به‌وسیله الصاق تمبر خیریه از فروشندگان دریافت می‌شود، اعانات، عواید و اموالی که در اجرای تصمیمات و مصوبات مراجع و سازمان‌های دولتی و شهری به جمعیت اختصاص داده می‌شود. همچنین اعانات مردمی و کمک‌های خارجی، کمک‌های دولت به‌منظور تأمین مالی کافی و تقویت و تحکیم نیروی جمعیت که باید همه‌ساله ردیف اعتباری به‌عنوان اعانه در بودجه کل کشور منظور شود و یک‌درصد قیمت هر بلیت هواپیما و کشتی که از هر مسافر باید اخذ شود، تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه درحال‌حاضر ۴٢درصد از محل حق‌الثبت اسناد رسمی که توسط سازمان ثبت اسناد رسمی کشور اخذ می‌شود به‌حساب خزانه‌داری کل کشور واریز و سپس در اختیار سازمان جمعیت هلال‌احمر قرار می‌گیرد، تصریح کرد:  نیم‌درصد عوارض گمرکی نیز توسط گمرک اخذ و پس از واریز در حساب خزانه‌داری کل کشور در اختیار جمعیت قرار می‌گیرد.

علیپور گفت: از ‌سال ٩٢ به استناد بند ۶٧ ماده واحده بودجه‌ سال٩٢، یک‌درصد عوارض بلیت هواپیما و کشتی نیز به منابع مالی جمعیت هلال‌احمر اضافه شده است. همچنین از‌ سال٩٣، ٣۵درصد از افزایش ١٠ریالی هر پیامک به جمعیت هلال‌احمر تعلق گرفته است.

روند تصویب بودجه‌های اختصاص‌یافته به جمعیت هلال‌احمر توسط قانون‌گذار انجام می‌شود

علیپور با تاکید بر اینکه روند تصویب بودجه‌های اختصاص‌یافته به جمعیت هلال‌احمر توسط قانون‌گذار انجام می‌شود، اضافه کرد: این موارد در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی درنظر گرفته شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از درآمدهای جمعیت هلال احمر از محل منابع داخلی این جمعیت تأمین می‌شود، افزود: جمعیت هلال احمر در این بخش بیشتر از تشکیل شرکت‌های دارویی و شرکت صنایع نساجی هلال بهره می‌برد. البته شایان‌ذکر است که جمعیت در این بخش به صورت انتفاعی به‌دنبال کسب‌سود نیست بلکه هدف اصلی کمک به تأمین دارو، وسایل و تجهیزات پزشکی در داخل کشور و همچنین تأمین به‌موقع وسایل‌امدادی در داخل جمعیت هلال‌احمر است.

به گفته خزانه‌دارکل جمعیت هلال احمر، جمعیت از محل شرکت‌های دارویی و شرکت نساجی درآمدهایی دارد که خیلی چشمگیر نیست. نکته قابل‌توجه در این زمینه این است که  بیشتر درآمد حاصله از این نوع فعالیت‌های اقتصادی در خود شرکت‌ها به‌عنوان نقدینگی و به‌منظور تقویت بنیه مالی شرکت‌ها در اختیار شرکت‌های مدنظر قرار می‌گیرد.

عوارض بلیت هواپیما به هلال احمر پرداخت نشد

خزانه‌دارکل جمعیت هلال احمر در خصوص گلایه خود از  سازمان هواپیمایی کشوری که دو‌سال است مبالغ مصوب را دراختیار خزانه‌داری هلال‌احمر نگذاشته، هرچند این مبالغ از مسافران شرکت‌های هواپیمایی اخذ شده است، تاکید کرد: قانون‌گذار از‌ سال ٩٢، یک‌درصد عوارض بلیت هواپیما را تصویب کرده است و از شهریور همان‌سال شرکت‌های هواپیمایی به استناد همین قانون یک‌درصد عوارض بلیت را اضافه کرده و مقدار تعیین‌شده را از مسافران دریافت می‌کنند اما با ابراز تاسف این مبلغ را دراختیار جمعیت هلال‌احمر قرار نداده‌اند؛ به‌جز موارد محدود با مبالغ ناچیز که در اختیار این نهاد قرار گرفته که می‌توان گفت ٣درصد این مبلغ است.

وی در ادامه تصریح کرد: در‌ سال ٩٢ به استناد بند ۶٧ قانون، درآمد حاصله از یک‌درصد بلیت فروش‌رفته  ۴٠٠میلیارد ریال بوده است و  در ‌سال ٩٣ نیز  همین مبلغ به سازمان تعلق می‌گرفته، همچنین در‌ سال ٩۴، ٣۶٠میلیارد ریال سهم جمعیت هلال‌احمر از یک‌درصد فروش بلیت هواپیمایی کشور بوده است. درواقع طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی طی این ٣‌سال  هواپیمایی باید ١١۶٠میلیارد ریال به جمعیت پرداخت می‌کرده اما این کار تاکنون توسط این سازمان انجام نشده است.

علیپور به انجام  اقدام قانونی‌ای که جمعیت هلال احمر می‌تواند در راستای وصول این مطالبه از سازمان هواپیمایی کشوری انجام دهد، اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی حتی‌الامکان باید با تعامل، همدلی و مشارکت اختلافات میان خود را حل کنند و به همین منظور جمعیت هلال‌احمر چندین جلسه با مسئولان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی داشته است. البته مکاتبات زیادی نیز در این زمینه انجام شده که متاسفانه نتیجه‌ای دربر نداشته است تا این‌که در گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درخصوص تفریغ بودجه سال٩٢ آمده بود که شرکت‌های هواپیمایی به‌رغم دریافت یک‌درصد عوارض تعیین‌شده از مسافران از پرداخت آن به جمعیت هلال‌احمر خودداری کرده‌اند.

وی بیان کرد: البته ما هنوز شکایتی را تسلیم دستگاه‌های نظارتی نکرده‌ایم و استدعا می‌کنیم با نظر به این‌که اخیرا رئیس سازمان هواپیمایی کشور هم تغییر کرده‌اند، پیگیری لازم از طرف این سازمان به‌عنوان متولی اصلی شرکت‌های هواپیمایی به عمل آید، اما اگر در این راستا پاسخ مثبتی داده نشود و حقوق بحق جمعیت پرداخت نشود، شکایت رسمی‌ای از طرف مراجع نظارتی طبق قانون تسلیم خواهد شد.

مطالبات هلال احمر از شرکت های هواپیمایی قابل ملاحظه است

خزانه دارکل جمعیت هلال احمر با اعلام اینکه بی‌تردید رقم مورد اشاره، در مجموع بودجه جمعیت، رقم قابل‌ملاحظه‌ای است و احتمالا می‌تواند در سازوکارهای اقتصادی و همین‌طور حرفه‌ای جمعیت، مشکل ایجاد کند، تاکید کرد: جمعیت هلال‌احمر از منابعی که در اختیارش قرار می‌گیرد علاوه‌بر پرداخت حقوق و مزایای پرسنل شاغل و پرداخت حق ایاب‌وذهاب امدادگران، هزینه‌هایی را هم در زمینه تأمین و تکمیل انبارهای امدادی و تأمین هزینه‌های آموزش، پیشگیری، آمادگی و مقابله با حوادث تقبل می‌کند که هرکدام از این موارد در مواقع بحران نقش‌کلیدی بازی می‌کنند. با این تفاسیر نبود یا کم‌وکاستی در بودجه جمعیت می‌تواند بر هرکدام از این ابعاد تأثیر مستقیم بگذارد و متاسفانه بازخورد این کاستی‌ها در خدمات جمعیت هلال احمر مشهود خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: از آن‌جا که مردم در شرایط بحرانی از خدمات این نهاد بهره می‌برند و چشم‌امیدشان در حوادث به این سازمان و داوطلبان آن است، شاید به جرأت بتوان گفت کمبود بودجه این نهاد تأثیر مستقیم بر خدمات بحق مردم عامه جامعه می‌گذارد.

به گفته علیپور، خدمات جمعیت هلال احمر، کلیدی و حساس است و متاسفانه امسال معاملات ملکی و وسایل نقلیه در سطح کشور کاهش‌یافته و طبیعتا درآمدهای اقتصادی جمعیت از این حیث هم افت چشمگیری داشته و برای تأمین منابع مالی با کمبود وچالش‌هایی روبه‌رو هستیم. کمترین انتظار ما این است که در این شرایط هرچه سریع‌تر حقوق حقه جمعیت از طرف شرکت‌های هواپیمایی پرداخت شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز