خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان غذا و دارو:

داروسازان سهم زیادی در حوزه سلامت دارند

asdasd
کد خبر : ۳۰۰۳۰۰

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با وجود اینکه داروسازان 5 درصد جامعه پزشکی را اختصاص داده‌اند، اما سهم بسیار زیادی را در حوزه سلامت کشور عهده‌دار هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رسول دیناروند در چهاردهمین همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان کشور با اشاره به نقش داروسازان داخلی در تولید دارو گفت: جمعیت داروسازان جمعیت زیادی نیست و  5 درصد جامعه پزشکی کشور را اختصاص می‌دهند، اما اثری که این 5 درصد در حوزه سلامت دارند، بیشتر از تعدادشان است.

وی با اشاره به آمار وزارت بهداشت در حوزه دارو گفت: کار سازمان غذا و دارو نظارت بر دارو، محصولات آ‌رایشی و بهداشتی، محصولات غذایی و فراورده‌های دارویی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بالاترین سهم نظارتی سازمان به بخش غذا و دارو مرتبط است.

دیناروند با اشاره به روند رو به رشد داروهای تولید داخل گفت: توانستیم در سال 93 سهم داروسازی داخلی  از بازار تولید دارو را  به 67 درصد برسانیم. این مساله نویدبخش این است که می‌توانیم در 10 سال آینده اقداماتی انجام دهیم که سهم داروسازان از بازار داخلی 75 درصد باشد.

وی گفت: بررسی‌ دستاوردهای این حوزه نشان می‌دهد که شاهد شرایط نویدبخشی در حوزه دارو خواهیم بود.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: نگاهی به فارغ‌التحصیلان این رشته نشان می‌دهد که یک سوم داروسازان در خارج از خدمات دارویی و در حوزه های نظارتی، علمی، تحقیقاتی و فنی حاضر هستند و دو سوم فارغ‌التحصیلان این رشته خدمات دارویی ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به شاخص‌های آماری ایران درباره داروسازان و داروخانه‌ها گفت:  در ایران به ازای هر صد هزار نفر 22 داروساز و 13 داروخانه وجود دارد. مقایسه این آمار با آمار منطقه‌ای نشان می‌دهد که با میانگین بین‌المللی فاصله داریم.

دیناروند با اشاره به اینکه برای حل این موضوع هدف‌گذاری خود را در سال 1404  اجرایی خواهیم کرد گفت: به این ترتیب سهم صد هزار ایرانی از داروسازان به 32 نفر و در داروخانه‌ها به 18 داروخانه‌ خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه لازم است؛ فرصت‌های شغلی بیشتری برای داروسازان ایجاد شود، گفت: اگر 10 سال پیش 80 د رصد داروسازان خدمات دارویی ارائه می‌کردند، امروز این میزان به 67 درصد رسیده است اما بهبود این شرایط امکان‌پذیر است.

دیناروند تاکید کرد: توسعه شرکت های دانش‌بنیان می‌تواند به بهبود این وضعیت کمک کند.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سهم حوزه داروسازی در صنعت دارویی کشور 20 درصد است گفت: این میزان باید افزایش پیدا کند و سهم آنها باید به 80 درصد برسد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز