خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران در جمع خبرنگاران:

ضوابط بلندمرتبه‌سازی بزودی تصویب می‌شود

asdasd
کد خبر : ۳۰۰۹۰۴

شهردار تهران گفت: کمتر از یک یا دو جلسه آینده ضوابط بلندمرتبه‌سازی نهایی و به تصویب می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر قالیباف در حاشیه پنجمین نشست هیات اجرایی مجمع شهرداران آسیایی در جمع خبرنگاران با یادآوری اینکه 7 سال قبل یعنی در سال 2008 اولین نشست مجمع آسیایی به پیشنهاد تهران و با موافقت سایر کشورها برگزار شد، گفت: اجلاس امروز بعد از چهار دوره برگزار می‌شود و این افتخاری برای ایران اسلامی است.

وی ادامه داد: دبیرخانه مرکزی و دائمی این مجمع در تهران بوده و در حال حاضر ریاست دوره‌ای اجلاس با شهردار هایکو است.

قالیباف با بیان اینکه در نشست هیات اجرایی این اجلاس دو موضوع ترافیک، حمل و نقل شهری و مسائل  اقتصاد شهری با تاکید بر گردشگری مورد توجه قرار گرفت، ادامه داد: در کنار این نشست بحث مربوط به UBLG که مربوط به منطقه غرب آسیاست و شهرداری تهران نیز مسئولیت آن را بر عهده دارد به صورت همزمان مورد توجه قرار می‌گیرد.

شهردار تهران اظهارکرد: طی این دو روز نمایندگانی از تمامی هیات‌های اجرایی  در اجلاس حضور دارند و افتتاحیه اجلاس در تهران و جمع‌بندی و اختتامیه آن در شهر قزوین است و دلیل اینکه اختتامیه در قزوین برگزار می‌شود، آن است که قزوین عضو شهرهای آسیایی و خواهرخوانده شهر هایکو است.

وی اضافه کرد: اتفاق خوبی که در این نشست‌ها رخ می‌دهد؛ تبادل نظر و  انتقال تجربیات میان شهرهاست، زیرا در آسیا تمامی شهرها دارای فرهنگی مشترک و مشکلاتی شبیه هم از قبیل آسیب‌های اجتماعی، ترافیک، جمعیت، حاشیه‌نشینی، بافت‌های فرسوده و کودکان کار هستند.

قالیباف با بیان اینکه در حال حاضر زمینه‌‌ها و شناسایی ظرفیت‌ها برای تبادل نظر و سرمایه‌گذاری فراهم است به سفر اخیر خود به کشور چین اشاره کرد و گفت: در این سفر مذاکراتی داشتیم که نتیجه آن ورود  اولین زباله‌سوز به ایران است که در شهر تهران مورد استفاده قرار گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط بین‌المللی ایجاد شده، فضا برای جذب توریست‌ها فراهم‌تر است، خاطرنشان کرد: در کشور ما شهرداری‌ها از قدرت لازم برای جذب توریست برخوردار نیستند، اما در سایر کشورها به ویژه در کشورهایی که نوع سیستم آنها غیرمتمرکز است، بحث توریسم در دست شهرداری‌هاست.

شهردار تهران تصریح کرد: در شرایطی که سیل توریست به سمت تهران روانه است، امیدواریم شهرداری تهران بتواند نقشی تاثیرگذار را ایفا کند.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قرار بود؛ ساخت برج‌های بیش از 12 طبقه ممنوع شود، اما شنیده شده که امضاهای طلایی از افراد حقیقی و حقوقی گرفته می‌شود و درخواست‌ها به کمیسیون ماده 5 برده شده و برای ساخت این برج‌ها مجوز گرفته می‌شود گفت: امضای طلایی نیست و من این موضوع را تکذیب می‌کنم.

وی ادامه داد: ما طرحی جامع داریم که بخشی از آن کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهرسازی را مکلف کرده که ضوابط و قوانین مربوط به بلندمرتبه سازی را تصویب برسانند و ضوابطی که در کمیسیون ماده 5 به تصویب می‌رسد، عین قانون است.

قالیباف خاطرنشان کرد: کمیسیون ماده 5 هفت عضو دارد که شهرداری تهران تنها یک رای در این کمیسیون دارد و 6 رای دیگر مربوط به روسای دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها از جمله وزارت راه است.

شهردار تهران عنوان کرد: کمتر از یک یا دو جلسه آینده ضوابط بلندمرتبه‌سازی نهایی می‌شود و به تصویب می‌رسد.

وی اضافه کرد: بر اساس توافقات موجود شهرداری‌های مناطق در خصوص ساختمان‌های 12 طبقه به بالا موظف بودند؛ در شرایطی که طرح تفصیلی نیز اجازه بدهد، مجوز صادر نکنند مگر آنکه درخواست‌شان را به کمیسیون ماده 5 ببرند و در نهایت موضوع بر اساس ضوابط موجود اجرایی شود.

شهردار تهران با بیان اینکه در این خصوص موضوعات در کمیسیون ماده 5 تصمیم‌گیری می‌شد، اظهار کرد: در قانون شهرسازی دو مرجع داریم اول طرح جامعی که شورای عالی شهرسازی به تصویب رسانده و دوم طرح تفصیلی که بر عهده کمیسیون ماده 5 است.

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز