خبرگزاری کار ایران

نماینده سمن‌ها در اتاق فکر شورای ساماندهی کودکان کار و خیابان مطرح کرد:

سکوت صداو سیما نسبت به حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان

asdasd
کد خبر : ۳۰۱۴۴۹

نماینده سمن‌ها در اتاق فکر شورای ساماندهی کودکان کارو خیابان گفت: روند اجرای آئین‌نامه حمایت از کودکان کار و خیابان نگران‌کننده است، بطوریکه سازمان‌ صدا و سیما در این خصوص سکوت اختیار کرده و پاسخی به ما نداده‌اند.

محمد لطفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت آئین‌نامه حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان گفت: این آئین‌نامه به سازمان‌هایی که برایشان وظایفی در نظر گرفته شده است، ابلاغ شد که برخی از آنها با این آئین‌نامه موافق، برخی مخالف و برخی نیز در این زمینه  سکوت اختیار کردند.

وی ادامه داد: از میان گروه‌های موافق می‌توان به سازمان هلال‌احمر و مرجع ملی حقوق کودک و از میان معترضان به آئین‌نامه که ترجیح دادند در خصوص آن به گفت‌وگو بپردازند؛ می‌توان به وزارت کشور، وزارت دادگستری، وزارت آموزش و پرورش و شهرداری اشاره کرد. همچنین سازمان‌ صدا و سیما در این خصوص سکوت اختیار کرده و پاسخی به ما ندادند.

لطفی خاطرنشان کرد: با شهرداری و آموزش و پرورش جلساتی گذاشته شد و خوشبختانه به توافق‌هایی رسیدیم که توافق حاصل‌شده با شهرداری نهایی شد، اما با آموزش و پرورش در خصوص یک بند که مربوط به تحصیل رایگان همه کودکان بود به توافق نرسیدیم، البته درباره سایر وظایف توافق شد.

صداو سیما پاسخی نداده است

وی با بیان اینکه صداو سیما هنوز به مساله ورود نکرده است که امیدواریم هرچه زودتر در این زمینه اقدام کند، افزود: صدا وسیما نهادی بسیار موثر در زمینه کودکان و به‌ویژه کودکان کار و خیابان است، در حالی که هنوز مشاهده می‌کنیم، سریال‌هایی ساخته می‌شود که آسیب را به عنوان علت نمایش می‌دهند و به جای اینکه در مقابل به کار گرفته‌شدن کودکان به دلیل فقر واکنش نشان دهند، بیشتر به عنوان متهم به آنان نگاه می‌شود به‌طوری که گویا این کودکان جزو باندهایی خلافکار هستند.

نماینده سمن‌ها تصریح کرد: به شدت نیازمند آن هستیم که در خصوص توسعه حقوق کودک و پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک توسط صدا وسیما فرهنگ‌سازی شود و امیدواریم که نماینده این سازمان موافقت خود را با آئین‌نامه حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان اعلام کند.

لطفی با تاکید براینکه شهرداری و آموزش وپرورش در نهایت با این آئین‌نامه موافقت کرده‌اند، اما شروطی را در خصوص برخی موارد گذاشته‌اند، اظهار کرد: به عنوان مثال از شهرداری خواسته بودیم، بیلبوردهایی را در سطح شهر در اختیار سازمان بهزیستی وسمن‌ها قرار دهند تا بتوانیم از آنها برای تبلیغ حقوق کودکان استفاده کنیم، اما شهرداری اعلام کرد که در این زمینه کارشناس شهرداری نیز باید اعلام نظر کند که بخشی از این شرط قابل قبول و بخشی دیگر سخت‌گیرانه بود.

وی درباره ایرادات مطرح شده از سوی آموزش و پروش گفت: این ایراد در خصوص پذیرش کودکان کار و خیابان در مدارس بود. به عبارت دیگر نظر آموزش و پرورش بر آن بود که کودکان آسیب‌دیده نباید وارد مدارس شوند، زیرا ممکن است؛ این کودکان به دلیل تجربیات خود به سایر کودکان آسیب‌ بزنند، اما استدلال ما آن است که اگر کودکان را از چرخه طبیعی رشد و مدارس عمومی جدا و مدرسه‌ای خاص کودکان کار و خیابان تاسیس کنید، این اقدام نوعی برچسب‌زنی بر این کودکان است.

جداسازی کودکان کار از مدارس عادی، آسیب را جاودانه می‌کند

لطفی با اشاره به اینکه در نظام آموزشی مدرن این مساله موضوعی مردود است، بیان کرد: امروز کودکان استثنایی را به مدارس عادی می‌آورند، آن وقت آموزش و پرورش می‌خواهد کودکان عادی را که در روند اقتصادی و اجتماعی نادرستی قرار گرفته‌اند، دچار برچسب‌زنی دائمی کند. بدان معنا که با انجام چنین اقدامی آسیب را در این کودکان جاودانه کرده و نخواهیم گذاشت که آنان به چرخه عادی زندگی بازگردند.

نماینده سمن‌ها خاطرنشان کرد: اگر کودکی دچار اعتیاد شود، باید خارج از مدرسه تحت درمان قرار گرفته و مددکار و کارشناس به وی کمک کنند و در موعدی که آمادگی لازم را کسب کرد به چرخه تحصیل بازگردد. در حقیقت آموزش و پرورش قصد داشت که مدرسه‌ای مخصوص کودکان کار و خیابان تاسیس کند که مورد قبول ما نبود.

وی اضافه کرد: وزارت کشور نیز ایراداتی را به موضوع کودکان مشکوک‌التابعیت و کودکان مهاجر وارد کرده است، یعنی برخی کودکان تابعیت مشخصی ندارند و معلوم نیست؛ ایرانی هستند یا مهاجرکه تعداد چنین کودکانی نیز زیاد است.

لطفی با بیان اینکه تحصیل حق همه کودکان است و وقتی یک مهاجر وارد کشور می‌شود کودکش باید از حق تحصیل به عنوان حقی ابتدایی برخوردار باشد، اظهارکرد: بر اساس این آئین‌نامه از وزارت کشور خواسته شده بود، برای کودکان ایرانی مشکوک‌التابعیت شناسنامه صادر کند، اما وزارت کشور نگرانی‌هایی در این زمینه دارد که باید بررسی شود اما هنوز جزئیات نظر این وزارتخانه را نمی‌دانیم و باید در این خصوص صحبت‌هایی با این نهاد داشته باشیم.

نماینده سمن‌ها گفت: در رابطه با کودکان مهاجر فاقد برگه هویت نیز درخواست دادیم که به آنان برگه‌های تحصیل داده شود تا اگر شناسنامه ندارند، بهداشت و آموزش‌ آنان به مخاطره نیفتد.

افراد به حقوق کودکان حساس باشند

وی عنوان کرد: روند اجرایی شدن این آئین‌نامه کند و نگران کننده است و ضروری است؛ نماینده سازمان‌های مخالف یا سازمان‌هایی که هنوز به ما پاسخی نداده‌اند، هرچه سریع‌تر نسبت به این موضوع اقدام کنند، زیرا حقیقت آن است که کودکی منتظر نمی‌ماند و هر روزی که از دست می‌رود، ممکن است آسیبی جدید برای این کودکان ایجاد شود.

لطفی با اظهار تاسف از اینکه در کشور ما فکر می‌کنند حقوق کودک، حقوق کودکانه است در حالی که  چنین نیست، خاطرنشان کرد: ضروری است؛ افراد به حقوق کودکان به عنوان ضعیف‌ترین حلقه‌های اجتماع حساس باشند، چنانکه در جامعه ما سخن گفتن از مسائلی همچون انرژی هسته‌ای بسیار جدی  و مهم گرفته می‌شود، اما سخن گفتن از مسائل کودکان موضوعی کودکانه تلقی می‌شود که باید این موضوع تغییر کند.

وی تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته نظام حمایتی براساس مشخصات فیزیکی و روانی جامعه هدف مشخص می‌شود، لذا نظام حمایت از کودکان قوی‌ترین نظام حمایتی است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز