خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان محیط زیست:

بخشی از ارزیابی‌های زیست محیطی به استان‌ها واگذار شد

asdasd
کد خبر : ۳۰۱۴۹۷

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به رغم همه چالش‌ها و دشواری های پیش رو می توان با برنامه‌ریزی منسجم و دقیق، همچنین بهره گیری از تمام ظرفیت های دولتی، خصوصی و مردمی اقدامات بسیار مهمی برای حفاظت از محیط زیست کشور انجام داد.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در جلسه شورای سراسری مدیران سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به مصوبه هیات دولت مبنی بر اختصاص 3000 امتیاز فوق العاده سختی کار محیط بانان، اظهار کرد: برای اعمال این امتیاز در حقوق محیط بانان، مکاتبات و مذاکراتی با استانداران صورت گرفته است.

وی اشاره ای هم به بحث تفویض اختیار ارزیابی های زیست محیطی به استان ها داشت و افزود: به دلیل اهمیت بحث ارزیابی در این دوره بازنگری کامل ارزیابی زیست محیطی در دستورکار قرار گرفت و مطالعه ارزیابی حدود 20 محور از 53 محور ارزیابی و نظارت بر تمام 53 محورهای ارزیابی مستقیما به استان ها واگذار شد.

ابتکار ادامه داد: یکی از اقدامات مهم برای انجام این فرآیند را تشکیل کارگروهی معادل کارگروه ملی (کارگروه ماده 2 ستاد) در استان ها و انجام فرآیندهای مرتبط با ارزیابی، ذیل این کارگروه بود.

وی تاکید کرد: از مهم ترین اصول و شروط برای موفقیت در این موضوع ایجاد پیش زمینه ها و ساختارهای لازم و شناسایی و استفاده از تمام ظرفیت استان ها همچون مشورت گیری از اساتید، دانشگاهیان و متخصصان است.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: نظارت بر ارزیابی های زیست محیطی از مهم ترین اقدامات در حفظ محیط زیست است که با شروطی ذیل نظر ستاد به استان ها تفویض شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به مصوبات محیط زیستی اخیر داشت و گفت: سند آسیب شناسی شهری در سه بخش، سند مدیریت پسماند و ارائه تسهیلات به شهرداری ها در این زمینه، تعیین وظایف میادین میوه و تره بار برای پایش بقایای کود و سم در محصولات غذایی، همچنین سند گسترش فضای سبز شهری از جمله مهم ترین مصوبات دولت در بازه زمانی اخیر بوده است.

ابتکار مصوبه آلودگی صوتی و امواج را از دیگر مصوبات مهم دولت برشمرد و افزود: تکمیل مطالعات و تدوین برنامه جامع مدیریت مناطق تحت حفاظت هم از دیگر موارد مورد تاکید در این دوره از مدیریت محیط زیست است.

وی اشاره ای هم به امضای تفاهم نامه با استانداران برای اجرایی شدن طرح های مدیریت مناطق داشت و اظهار کرد: البته سازوکارهای اجرایی این طرح ها در استان ها نیاز به تقویت دارد.

ابتکار ابراز امیدواری کرد: اجرای هر چه سریعتر برنامه مدیریت مناطق در عرصه هایی که به صورت پایلوت در نظر گرفته شده است منجر به رفع نواقص و تعمیم اجرای برنامه ها در سایر اراضی تحت حفاظت شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست توانمندسازی کارکنان و محیط بانان از طریق ارتقاء سطح آموزش ها را از دیگر برنامه های محوری سازمان محیط زیست برشمرد و اضافه کرد: برگزاری دوره های آموزشی، مشورتی و کارگاه های مختلف برای کارکنان و محیط بانان و حتی برای مخاطبان بیرونی سازمان محیط زیست و کلیه ذینفعان همچون دانشگاهیان و سمن ها از اهمیت بسیار زیادی در حفظ محیط زیست برخوردار است.

معاون رئیس جمهور این اقدامات را راهکارهایی برای عبور از مشکلات و کاستی ها موجود دانست و تاکید کرد: از جمله مهم ترین دستاوردهای سال گذشته سازمان، آموزش 850 محیط بان بود که با برنامه ریزی های صورت گرفته امسال نیز ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص گزارش ارائه شده از سوی مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین در ارتباط با بیانات رهبری برای حفظ محیط زیست، گفت: سخنان رهبری فرصتی مغتنم برای محیط زیست ایران پدید آورد که باید نهایت بهره را از آن بگیریم که یکی از راهکارها برای این امر، هم راستایی سیاست هاست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: باید بتوانیم در پایان دوره یکساله بیانات رهبری، گزارش قابل قبولی از عملکرد خود منطبق با بیانات ایشان ارائه دهیم.

ابتکار با تاکید بر اهمیت بحث بازرسی به ویژه در سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: سازمان محیط زیست به لحاظ وظایف، ماموریت ها و تکالیفی که در بحث حفاظت از طبیعت و محیط زیست کشور دارد، به نوعی یک سازمان بازرسی کل محسوب می شود.

معاون رئیس جمهور افزود: این بدان جهت است که سازمان حفاظت محیط زیست موظف است تخلفات و انحرافات از قانون و برنامه را شناسایی و از آن ها جلوگیری یا آن ها را اصلاح کند و متخلفان را به مراجع قانونی معرفی کند. لذا بازرسی یکی از وظایف محوری محیط زیست است.

 ابتکار در خاتمه خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست را می توان سر بازرس کل حفاظت از طبیعت و محیط زیست نامید و این مسئولیت خطیری است که نیاز به استفاده از دانش و تجربه روز جهان و سیاست گذاری و برنامه ریزی صحیح دارد و برای موفقیت در مسئولیت خود باید از تمام ظرفیت های ملی بهره بگیریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز