خبرگزاری کار ایران

معاون دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

کاهش 25 درصدی اعتیاد در کشور با عزم و اراده جدی محقق می‌شود

asdasd
کد خبر : ۳۰۲۱۲۳

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اگر عزم و اراده جدی برای مبارزه با مواد مخدر وجود نداشته باشد، کاهش 25 درصدی اعتیاد که از اهداف برنامه ششم توسعه می‌باشد، محقق نخواهد شد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر،‌ پرویز افشار در کارگاه آموزش تخصصی پیشگیری اولیه از اعتیاد کارشناسان فرهنگی و پیشگیری دبیرخانه ستاد و شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور که در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، برنامه پنجساله ششم توسعه را یکی از مهم‌ترین برهه‌های تاریخی برای ستاد و دستگاه‌های عضو آن خواند و گفت: در چند بند از مجموع 80 بند سیاست‌های کلی برنامه‌ی ششم توسعه که توسط مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) ابلاغ شده است، رقمی اعلام شده که می‌بایست تا پایان برنامه به آنها دست یافت که یکی از آنها مربوط به حوزه مبارزه با مواد مخدر است.

وی تصریح کرد: اعلام یک رقم مشخص برای رسیدن به هدف در بند مربوط به موضوع مواد مخدر نشان از اهمیت آن و وجود مشکلات ناشی از مواد مخدر در کشور است که اگر عزم و اراده جدی برای مبارزه با آن وجود نداشته باشد، کاهش 25 درصدی اعتیاد در کشور محقق نخواهد شد.

 

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد بیان داشت: برای تحقق هدفمان در برنامه ششم توسعه می‌بایست در بحث بروز اعتیاد، برنامه‌ریزی درستی در زمینه جلوگیری از ورود و خروج مواد مخدر صورت بگیرد و همچنین در خصوص شیوع اعتیاد افرادی که دارای سوء‌مصرف مواد هستند، به چرخه درمان هدایت شوند تا افراد بیشتری خدمات درمانی قرار گیرند و مدیریت مصرف آنان از مواد پرخطر به مواد کم خطر تغییر یابد تا به هدف نزدیک‌ شویم.

افشار در ادامه پیشگیری از اعتیاد را از جزو برنامه‌های اولویت‌دار ستاد مبارزه با مواد مخدر برشمرد و افزود: تعداد زیادی از دستگاه‌ها به صورت رسمی و غیر رسمی عضو ستاد هستند، طی این دو سال گذشته با توجه به رویکرد اجتماعی که وزیر کشور و دبیرکل ستاد مطرح کرده است، غالب دستگاه‌هایی که کم کار بودند و یا همکاری نداشتند، پای کار آمده‌اند و در قالب تفاهم‌نامه مشترک مشغول همکاری هستند.

وی بیان داشت: کار پیشگیری به عنوان مهم‌ترین موضوع در امر مبارزه با مواد مخدر کاری از جنس دولتی نیست بلکه این امر باید ملکه ذهن همه آحاد جامعه باشد. باید کاری کرد که به فرهنگی ملی و یک الزام تبدیل شود تا دارای اثرگذاری بیشتری باشد. در واقع در پیشگیری از اعتیاد با بسیج همگانی همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و آحاد مردم به موفقیت خواهیم رسید.

وی با اشاره به بند 57 سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه گفت: کارشناسان برای کاهش 25 درصدی اعتیاد بر این باورند که هر سال می‌بایست 5 درصد اعتیاد در کشور کاهش یابد که البته به نظر می‌رسد تا آماده سازی زیر ساخت ‌ها و بسیج همگانی در سال اول، درصد کمی را شاهد باشیم اما در سال‌های آتی به درصد بیشتری در رسیدن به هدف دست خواهیم یافت.

معاون دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: خیریه‌ها، ائمه جمعه و جماعات، افراد مذهبی، هنرمندان، ورزشکاران و... همگی جزو افراد کلیدی و تاثیرگذار در جامعه هستند که می‌توانند شرکای اجتماعی خوبی در امر پیشگیری از اعتیاد افراد جامعه باشند.

افشار با بیان اینکه 170 علت در بروز آسیب‌های اجتماعی موثر هستند، آسیب‌پذیری جسمی، خانوادگی، فشار همسالان، مشکلات اجتماعی، استرس، اضطراب را از جمله فاکتورهای مساعدکننده در بروز آسیب‌ها از جمله اعتیاد برشمرد و بیان داشت: اگر برنامه درستی برای مقابله با این فاکتورها نباشد و فرد به سمت و سوی اعتیاد برود، باید وی را از دست رفته تلقی کنیم. چرا که میزان ماندگاری قطعی در بین بهبودیافتگان 20 تا 25 درصد است و غالب افراد بعد از سه یا شش ماه و نهایت 2 الی 5 سال به سمت اعتیاد می‌روند.

وی در پایان سخنان خود گفت: در پاره‌ای از تفاهمات به توفیقات خوبی رسیده‌ایم، بسیج ملی و منطقه‌ای ایجاد شده و هیئت‌های مذهبی و ائمه جمعه مشارکت خود را آغاز کرده‌اند. ما معتقدیم هر چه این مشارکت بیشتر شود، مهار و کنترل اعتیاد نیز بیشتر خواهد شد.

تماس 113 هزار نفر با خط ملی مشاوره اعتیاد در پنج ماهه نخست امسال

همچنین عارف وهاب‌زاده مدیرکل دفتر فرهنگی و پیشگیری ستاد در این کارگاه آموزشی اظهار داشت: کمبود مداخلات زودهنگام، انکار و مقاومت مسئولان همچون آموزش و پرورش، ضعف دستگاه‌ها در تخصیص سند پیشگیری اولیه از اعتیاد، حضور کمرنگ رسانه ملی در آموزش و اطلاع‌رسانی، عدم بهره‌گیری از دانش فنی و نوین جهانی، استفاده ضعیف از فرهنگ غنی و آموزه‌های ملی و اسلامی، پایین بودن سطح پوشش در آموزش و پرورش، دیربازده بودم اقدامات پیشگیرانه از جمله چالش‌های موجود در حوزه پیشگیری از اعتیاد می‌باشند.

وی در ادامه، تحت پوشش قرار گرفتن 400 هزار نفر در برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد و تماس 113 هزار نفر با خط ملی مشاوره اعتیاد در پنج ماهه نخست امسال، ایجاد نمایشگاه سیار برای محیط‌های آموزشی، آموزش مربیان و مشاوران آموزشی، گنجاندن مطالب پیشگیرانه در برخی مقاطع تحصیلی، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه فرهیختگان، پیام نور، آزاد اسلامی را بخشی از اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری از اعتیاد برشمرد.

علی عبادیان مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد نیز در این کارگاه گفت: در تحقق اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر،‌ مشارکت عمومی از اهمیت بسزایی برخوردار است و استان‌ها نیز نهایت تلاش خود را به کار ببندند. هر استان با توجه به فرهنگ خاص خود نیاز به برنامه‌‌ریزی دارد.

وی بیان کرد: متاسفانه برخی مسئولین کمترین آگاهی را در حوزه مواد مخدر و عوارض آن دارند که نباید از اهمیت نقش آموزش غافل ماند. آموزش یعنی آگاهسازی و آماده سازی افراد. فرد با آموزش‌های دیده شده به سمت آسیب‌ها نمی‌رود و حتی می‌تواند از بروز آسیب‌ در افراد دیگر جلوگیری کند.

این مقام مسئول در ستاد خطاب به کارشناسان پیشگیری گفت: صاحبنظران بزرگی در استان‌ها در حوزه‌های جامعه شناسی، روانشناسی و پزشکی وجود دارند که ظرفیت بزرگی محسوب می‌شوند. آنها را شناسایی و در این حوزه از آنان استفاده کنید. ستاد نیز از پایان‌نامه‌های دانشجویان در مقطع دکتری به مبلغ چهار میلیون تومان و در مقطع کارشناسی ارشد تا سقف دو میلیون تومان حمایت می‌کند. چرا که برخی از این پایان نامه‌ها مهم هستند و می‌توانند در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها تاثیرگذار باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز