خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

زنان تعاون‌گر با محدودیت‌ مواجه هستند

asdasd
کد خبر : ۳۰۲۹۶۱

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور زنان و خانواده گفت: بزرگترین ظرفیت زنان تعاونگر توانایی آنها در تغییر نگرش جامعه نسبت به اشتغال زنان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وحیده نگین در همایش توسعه نقش‌آفرینی زنان تعاون‌گر در کارآفرینی و اشتغال گفت: تعاونی‌های زنان می‌توانند؛ در کارآفرینی و اشتغال نقش زیادی داشته باشند. هر چند که زنان تعاون‌گر گاهی با محدودیت‌ها و کمبودهایی رو به رو هستند، همانطور که در بحث اشتغال زنان نیز این کاستی‌ها وجود دارد البته ما معتقدیم این کاستی‌ها عمدی نبوده و به دلیل ضروریات اجتماعی کشور ایجاد شده است.

وی ادامه داد: معتقدیم هر جا بانوان به توانایی‌های خود اعتقاد پیدا کنند می‌توانند محدودیت‌ها را از بین ببرند و مطالعات نیز نشان می‌دهد که اشتغال زنان به ویژه از طریق تعاونی‌ها تاثیرات مثبتی در زندگی خانوادگی زنان می‌گذارد. از جمله آنکه پژوهش‌ها نشان می‌دهد زنان دستاوردهای اشتغال خود را در حوزه آموزش و بهداشت فرزندان و خانواده خود صرف می‌کنند، در حالی که مردان کمتر درآمد خود را به این حوزه‌ها اختصاص می‌دهند.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: باید شاهد افزایش مشارکت زنان در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باشیم، در حال حاضر 87 درصد زنان ما از نظر اقتصادی غیرفعالند و آن بخش نیز که فعالیت می‌کنند، 50 درصدشان در بخش خدمات هستند که این حوزه به ویژه در بخش خصوصی ویژگی‌های خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه محدودیت‌های خانوادگی، شرایط اجتماعی نامناسب، گسترش نگاه جنسیتی و به طور کلی فرهنگ مرد‌سالار  سبب می‌شود که زنان نقش کافی را در عرصه‌های مختلف ایفا نکنند، گفت: در کشورهای در حال توسعه ادبیات مشارکت زنان به وجود آمده، اما هنوز ابزارش وجود ندارد.  در حالی که در کشورهای دموکراتیک این ابزار به ویژه به شکل تشکل‌ها و تعاونی‌ها حضور دارند.

نگین تصریح کرد: ساختار تعاونی‌ها به صورت افقی تعریف می‌شود به همین دلیل زنان می‌توانند از ظرفیت های خود به خوبی استفاده کنند، در تعاونی‌های زنان سرپرست خانوار بهزیستی شاهد بودیم زنانی که به تازگی با یک اتفاق ناگوار سرپرست خانوار شده بودند و بعضا با افسردگی شدید هم رو به رو بودند پس از مشغول شدن در این تعاونی‌ها توانستند اعتماد به نفس خود را به دست آورند و علاوه بر اشتغال‌زایی برای خودشان  چندین جوان را هم فعال کنند.

مشاور وزیر کار با بیان اینکه تعاونی‌های زنان در کاهش فقر و محرومیت نیز نقش دارند گفت: درصد زنان کارآفرین در کشور ما پایین است، علاوه بر آن با وجود آنکه جمعیت زنان فارغ‌التحصیل دانشگاهی افزایش داشته، اما نرخ بیکاری در آنها زیاد است. در خصوص زنان متخصص شاهدیم که نسبت زنان متخصص شاغل به زنان شاغل بسیار بیشتر از نسبت مردان متخصص به مردان شاغل است.

وی در پایان تصریح کرد: بزرگترین ظرفیت زنان تعاون‌گر این است که نگرش جامعه را به اشتغال زنان تغییر دهند و این بخش بهترین ابزار برای ایجاد تعادل بین کار و خانواده زنان می‌تواند باشد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز