خبرگزاری کار ایران

مولاوردی:

ساختارزایی در حوزه زنان و خانواده ممکن نیست

asdasd
کد خبر : ۳۰۳۱۸۴

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: با توجه به سیاست چابک سازی دولت باید فکر ساختارزایی در حوزه زنان و خانواده را از سر بیرون کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهین‌دخت مولاوردی در دوره آموزشی تلفیق برنامه‌های آموزشی و پرورشی با رویکرد جنسیتی که با حضور مسئولان امور زنان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: با ورود کشور به دهه چهارم انقلاب و پشت سر گذاشتن پنج برنامه توسعه، دولت یازدهم میراث‌دار وضعیتی شده است که همه در آن اذعان می‌کنند که از توسعه نامتوازن رنج می‌بریم و علیرغم پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی که در استان‌ها وجود دارد؛ هنوز توسعه متوازن رخ نداده است.

وی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه فرصت مغتنمی برای دولت یازدهم است، گفت: شاید که بتوانیم در این برنامه زمینه‌های تحقق توسعه متوازن و پایدار را فراهم کنیم، زیرا ادعای رسیدن به چنین وضعیتی تنها در پنج سال ادعای درستی نیست.

معاون رئیس جمهور گفت: قطعا حوزه زنان و خانواده نیز متاثر از این توسعه نامتوازن هستند و بویژه زنان این عدم تعادل‌ها را با تمام وجود احساس می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما در حوزه‌هایی همچون آموزش و بهداشت دستاوردهای خوبی داشتیم و نمره قبولی می‌گیریم اما میزان رشد ما در همه حوزه‌ها به یک اندازه نبوده است و برای نمونه در حوزه اقتصاد و سیاست نتوانسته‌ایم رشد خوبی در حوزه زنان داشته باشیم که امیدواریم دربرنامه ششم توسعه این فاصله‌ها و شکاف‌ها کاهش پیدا کنند.

مولاوردی اظهار کرد: من معتقدم که اعتدال یک رویکرد است و نه یک گفتمان و یکی از ویژگی‌های آن ایجاد توازن بین آرمان‌ها و واقعیت‌ها است، بنابراین این مسئله که چگونه در حوزه زنان وخانواده رویکرد اعتدالی را پیاده کنیم بسیار مهم است و تا زمانی که به عدالت جنسیتی که به جای برابری جنسیتی مد نظر قرار گرفته نرسیم باید رویکرد اعتدال و توازن را حفظ‌کنیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: تلاش ما این است که این رویکرد در همه جای برنامه ششم جاری و ساری باشد ما در همایش اعتدال، زنان و توسعه سعی کردیم که رویکرد اعتدال در حوزه خانواده و زنان را موشکافی کنیم.

وی با بیان اینکه بحث ساختار برنامه‌های عملیاتی و بودجه از جمله مهم‌ترین مسائل مطرح شده در حوزه زنان بوده است گفت: در طی دو سال گذشته بسیار تلاش کردیم که ساختار موثر و درستی در حوزه زنان و خانواده داشته باشیم اما با توجه به سیاست‌های چابک سازی و کوچک سازی که مد نظر رئیس جمهور است و به دلیل وضعیت دولت مد نظر قرار گرفته است باید فکر ساختارزایی را از سر بیرون کنیم و در جهت ایجاد رابطه‌ای اثر بخش با استان‌ها و دستگاه‌ها اقدام کنیم.

مولاوردی ادامه داد: وضعیت موجود ما اکنون به این شکل است که تعدادی دفتر تشریفاتی برای خالی نبودن عریضه در دستگاههای مختلف درحوزه زنان و خانواده وجود دارد که به فعالیتهای کلیشه‌ای می‌پردازد البته به ما گفته‌اند که ثابت کنید حضور این دفا‌تر موثر است در حالی که هرگز از مردان چنین مسئله‌ای را نمی‌خواهند و باید اذعان کنیم که این نوع فعالیت دفا‌تر ناشی از آن چیزی است که در سالهای مختلف رخ داده است.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: سعی شده که این برنامه در حوزه زنان و خانواده نزدیک به برنامه چهارم توسعه باشد به طوری که براساس آن دستگاه‌ها موظف شوند تا درصدی از بودجه خود را صرف این حوزه کنند و گزارش آن را به معاونت امور زنان ارائه دهند.

وی با بیان اینکه مرجع ملی امور زنان در اغلب کشور‌ها وجود دارد گفت: گاهی پرسیده می‌شود که چرا باید ساختاری ویژه زنان در دولت وجود داشته باشد یا چرا مردان معاونتی ندارند این در شرایطی است که در همه کشورهای جهان چنین مکانیزمی برای رسیدن به تعادل و جاری سازی نگرش جنسیتی وجود دارد و تا رسیدن به تعادل و عدالت این مکانیزم باید وجود داشته باشد تا برنامه‌ها و بودجه‌ها را نسبت به جنسیت حساس سازی کنند همانطور که سازمان ملل نیز نهاد زنان ملل متحد را برای هنجار سازی در حوزه زنان و پیگیری جاری سازی نگرش جنسیتی در برنامه‌های سازمان ملل ایجاد کرده است.

معاون رئیس جمهور گفت: وجود نگاه مبتنی بر اعتماد به توانایی زنان در دستگاههای مختلف می‌تواند به اثربخشی ساختار مرتبط به زنان و خانواده موثر باشد و آموزش و پرورش در کنار رسانه‌ها و صداوسیما مهم‌ترین نقش در کمک به شکل گیری اعتماد به شایستگی‌های زنان را دارد.

وی با بیان اینکه مشارکت زنان در مجلس حدود سه درصد و در ساختارهای تصمیم‌گیری و دارای قدرت حدود یک درصد است گفت: چنین وضعیتی شایسته دولت تدبیر و امید نیست برنامه‌های معاونت امور زنان و همکاری با دستگاههای مختلف که در ماده ۲۳۰ برنامه پنجم توسعه ذکر شده و گفته شده است باید برنامه‌های این معاونت با انعقاد تفاهم نامه با دستگاه‌های اجرایی پیش برود در حال اجراست و همکاری با آموزش و پرورش را نیز در اولویت خود قرار داده است به طوری که توانسته‌ایم با همکاری این وزارتخانه چند برنامه در سطح استانی را به انجام برسانیم که امیدواریم در دو سال آینده این برنامه‌ها به سطح ملی برسد.

مولاوردی تصریح کرد: امیدواریم که برنامه‌های توسعه پروژه محور باشد این درحالی است که برنامه‌های توسعه قبلی به ویژه برنامه پنجم بسیار کلی نگر و آرمانگرایانه بود تدوین ۵۰۰ الی ۶۰۰ ماده برای اجرایی شدن در پنج سال بسیار زیاد است.

وی توضیح داد: دولت در نظر دارد که در برنامه ششم بخشهایی را که نیاز به تصویب مجلس دارد در قالب برنامه ارائه کند و بخشهای دیگر را نیز خود در دستور کار قرار دهد.

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود که برنامه‌های برنامه ششم آغاز و پایان مشخص داشته باشد گفت: قطعا هر آنچه تاکنون در حوزه زنان بر روی زمین مانده است و عقب‌ماندگی‌های تاریخی زنان نمی‌تواند در یک برنامه پنج ساله بگنجد در غیر این صورت سرنوشت آن به دیگر برنامه‌ها دچار می‌شود.

مولاوردی گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی در برنامه ششم توسعه سه موضوع آب، محیط‌زیست و گردشگری را محور قرار داده و به عنوان موضوعاتی خاص برنامه عملیاتی آن‌ها را پیش می‌برد و بقیه موضوعات همچون موضوع زنان که به عنوان موضوعات خاص در برنامه ششم نیست تا مرحله سند راهبردی پیش می‌رود تا خود دستگاه‌ها برنامه عملیاتی آن را تدوین کنند بنابراین این برنامه قرار است که واقع‌بینانه باشد و به ایجاد برنامه‌های توسعه برای کشورمان منجر شود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه عدالت آموزشی می‌تواند یکی از بحثهای اساسی برنامه ششم توسعه باشد گفت: یکی دیگر از مسائل مهم ایجاد توازن بین وظایف کاری و خانوادگی زنان است این عدم توازن در حال حاضر مشکلات بسیاری را برای زندگی خانوادگی زنان و روح و جسم آن‌ها بوجود آورده است جالب است که بدانید علیرغم تصویری که در ذهن ما از زن اروپایی و غربی وجود دارد در این کشور‌ها تسهیلات فوق‌العاده‌ای برای ایجاد توازن بین نقشهای چندگانه زنان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته به دلیل مسائل مالی فرصت زیادی برای برنامه‌های اجرایی نداشته‌ایم افزود: اکنون با شرایط پیش‌ آمده بعد از تحریم هر چند که انتظار نداریم مشکلات به راحتی و به سرعت حل شود اما امیدواریم که برای حفظ امنیت شغلی زنان در کنار برخورداری آن‌ها از برخی تسهیلات برای ایجاد توازن بین کار و زندگی آن‌ها امتیازاتی برای کارفرمایان بوجود بیاید که رغبت کافی برای دادن این تسهیلات به زنان را داشته باشند.

وی در پایان تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه چهارده محور در حوزه زنان مطرح شده بود که اجرای آن برای پنج سال بسیار زیاد است بنابراین در برنامه ششم اولویت‌هایی را برای حوزه زنان مشخص خواهیم کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز