خبرگزاری کار ایران

معاون اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا:

آرایشگاه‌ها و باشگاه‌ها مکانی برای خرید موادمخدر شده‌است

asdasd
کد خبر : ۳۰۳۱۹۷

معاون اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با بیان اینکه اعتیاد زنان در جامعه ما نابهنجار تر از مردان تلقی می شود، گفت: زنان 6 سال زودتر از مردان وابستگی شدید به موادمخدر پیدا می‌کنند و این موضوع نگران کننده است.

به گزارش ایلنا از سازمان بسیج جامعه پزشکی، احمد کاهه افزود: براساس آمارهای جهانی اعتیاد در زنان عوارض خطرناک تری نسبت به مردان ایجاد می کند، به عنوان مثال فاصله زمانی اولین تجربه مصرف مواد تا تزریق مواد در زنان به طور متوسط دو سال و در مردان هشت سال است، به این ترتیب زنان 6 سال زود تر از مردان به ورطه وابستگی شدید کشیده می شوند که طبعا درمان سخت تر و عوارض جسمی، روانی و اجتماعی آن نیز به مراتب بیشتر دارد.

وی ادامه داد: اعتیاد به ویژه در زنان خیلی زود نظام خانواده را متلاشی می کند، درآمد خانواده و جامعه را کاهش می دهد، همچنین فرد معتاد نسبت به قوانین اجتماعی و دستورات دینی بی تفاوت می شود و این مساله، زمینه ارتکاب بسیاری از انحرافات را از سوی وی فراهم می کند، از این رو اعتیاد زنان تاثیرات بسیار مخربی بر جامعه باقی خواهد گذاشت.

کاهه افزود: در ایران با وجود اینکه بنا بر آمار رسمی، شیوع اعتیاد زنان ایرانی، نسبت به اکثر کشورهای جهان کمتر است اما شواهد نشان می دهد آمار اعتیاد زنان ایرانی نسبت به سال های گذشته عموما در موارد پرخطری چون مواد روانگردان و محرکی مانند شیشه به دلیل تبلیغات اغواگر مافیای مواد مخدر درباره اثرات کوتاه مدت و ناپایدار مثل افزایش انرژی، افزایش فعالیت، کاهش خستگی و لاغری بالا رفته است.

معاون اجتماعی پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا افزود: تبلیغات مربوط به لاغری و تناسب اندام با ماده مخدر شیشه در برخی آرایشگاههای زنانه و باشگاهها باعث شده تا دختران جوان وسوسه شوند که حداقل برای یکبار از آن استفاده کنند.

وی تصریح کرد: اعتیاد زنان اتفاق ناگواری است که می تواند شرایط خطرسازی را پیش روی فرد به ویژه خانواده قرار بدهد، حقیقت این است که اعتیاد، موقعیت و منزلت اجتماعی فرد را تنزل می دهد و او را در نزد دیگران به عنوان فردی معرفی می کند که بی عاطفه، فاسد و دارای شخصیت نامتعادل است.

معاون اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا افزود: قبح اعتیاد زنان عامل بازدارنده مراجعه آنان به مراکز درمانی است

معاون اجتماعی ناجا با اشاره به اینکه در کشور ما به دلیل اعتقادات مذهبی و عوامل فرهنگی، مصرف مواد مخدر در زنان قبیح تر از مردان تلقی می شود، این امر را دلیل اکراه زنان معتاد از مراجعه به مراکز درمانی دانست.

وی تصریح کرد: خواستگاه اعتیاد زنان بیشتر در بنیان خانواده شکل می گیرد و عموما زنان معتاد دارای همسرانی معتاد هستند که گاه از روی نادانی یا غرور برای ترک اعتیاد همسر، خود را معتاد می کنند تا با ترک مواد این قدرت را به همسر خود نشان دهند اما گاهی اوقات است که علت اعتیاد مسائلی همچون رسیدن به وزن ایده آل است.

کاهه افزود: لاغری امروز به بزرگ ترین دغدغه بسیاری از بانوان تبدیل شده است، به طوری که آنها به انواع رژیم های غذایی، ورزش و هر راهی که وزنشان را زود تر کاهش دهند متوسل می شوند اما حفظ تناسب اندام زمانی قابل تحسین است که کاهش وزن همراه با تغذیه مناسب و راهکارهای معقولانه باشد.

این پلیس مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: گذشته از اقلام دارویی که توسط افراد سودجو تحت عناوین کاهش وزن در کوتاه ترین زمان ممکن، بدون هیچ عوارضی خیلی لاغر شوید، لاغری 100 درصد تضمینی‏، لاغری بدون بازگشت و غیره به فروش می رسد، این تب بالای لاغری آنقدر فراگیر می شود که برخی از سالن های زیبایی بانوان تبدیل به مکان هایی برای توزیع انواع لاغرکننده ها می شود.

وی گفت: امروزه ماده مخدر «شیشه» ماده ای موثر برای از بین بردن چین و چروک های صورت و البته موثر ترین ماده برای لاغر شدن تبلیغ می شود و برخی از بانوان که زیبا تر شدن برایشان در اولویت قرار دارد را فریب می دهند و آنان نیز پس از چندبار شنیدن تبلیغات، وسوسه می شوند تا حداقل برای یکبار هم که شده این ماده را استفاده کنند اما بعد از مدت کمی کاملا به آن وابسته می شوند و اعتیاد پیدا می کنند.

کاهه خاطرنشان کرد: درست است که شیشه باعث لاغری سریع می شود و باعث می شود که فرد به خواسته خود برسد اما این ماده اعتیاد آور عواقب ناگواری به بار می آورد و موجب تضعیف بافت عضلانی، اختلال در سیستم عصبی و مغزی و از بین رفتن قدرت تشخیص افراد می شود.

معاون اجتماعی ناجا گفت: سودجویان از فروش «شیشه» در برخی از باشگاه های ورزشی هم غافل نمانده اند و مخاطبان اصلی خود را در باشگاه ها نیز پیدا کرده اند، بسیاری از بانوانی که برای به دست آورن اندام و وزن ایده آل در باشگاه ها ثبت نام می کنند به دام این افراد سودجو می افتند.

وی تاکید کرد: اعتیاد زنان به خاطر تناسب اندام باتوجه به عواقب گفته شده و به لحاظ اجتماعی و فرهنگی موضوعی است که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت و اغلب این مراکز (آرایشگاه ها و باشگاه ها) به صورت غیرقانونی و غیرمجاز فعالیت دارند اما مکانی برای خرید مواد مخدر دختران جوان معتاد شده است.

براساس آمار ستاد مبارزه با موادمخدر، از یک میلیون و 325 نفر معتاد در کشور حدود 10 درصد بانوان هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز