خبرگزاری کار ایران

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا:

شماره‌گذاری خودروهای صفر ۱۵ درصد کاهش داشته اشت

asdasd
کد خبر : ۳۰۳۲۳۴

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: آمار خودروهای نو شماره‌ در ۵ ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته، اما در مقابل اسقاط خودروها ۲ برابر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار تقی مهری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در چهل و هشتمین جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی به حادثه شب گذشته در جاده ملایر به نهاوند پرداخت و گفت: در اثر واژگونی خودروی اتوبوس اسکانیا که حامل زائران عراقی بود، متاسفانه 11 نفر از زائران عراقی کشته شدند.

وی افزود: در این حادثه تعداد دیگری از مسافران مجروح شدند که برای درمان به مراکز درمانی انتقال یافتند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا خاطرنشان کرد: این واژگونی درست در فاصله یک کیلومتری بعد از خروج اتوبوس از شهر اتفاق افتاده بود و عدم کنترل مناسب از سوی راننده ممکن است؛ یکی از علل واژگونی باشد، اما کارشناسان راهنمایی‌ و رانندگی همه موارد از جمله مشکل فنی اتوبوس، مشکل مسیر تردد و شرایط خود راننده را در زمان بروز حادثه بررسی می‌کنند.

وی درباره مدل اسکانیای واژگون شده گفت: اسکانیا مدل سال 90 بوده است و این حادثه می‌تواند به منزله هشداری برای ما باشد تا تجدید نظری در مسائل فنی داشته باشیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: پلیس نسبت به اتوبوس اسکانیا و استانداردهای آن دغدغه‌هایی دارد که لازم است توسط مسئولان مربوطه مورد توجه قرار گیرد تا اصلاحات لازم انجام شود

شماره‌گذاری خودروهای تولید داخل کاهش یافته است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در پاسخ به سوالی درباره کمپین «عدم خرید خودروی ایرانی» و تاثیر آن بر کاهش شماره‌گذاری خودروها نسبت به سال گذشته گفت: آمار خودروهای نو شماره‌ در ۵ ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته اما در مقابل اسقاط خودروها ۲ برابر شده است.همچنین نقل و انتقال خودرو نیز 9.7 درصد کاهش داشته است.

این مقام ارشد راهور ناجا میزان کاهش خودروهای وارداتی را 18 درصد بیان کرد و گفت: شماره‌گذاری موتور سیکلت نیز 20 درصد کاهش داشته است، اما در مقابل اسقاط خودروها 2 برابر افزایش داشته است.

آمار کشته‌شدگان بعد از تصادف قابل تامل است

سردار مهری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره لزوم توجه به اورژانس راه گفت: بر اساس آماری که پزشکی قانونی ارائه داده، شاهد کاهش 3.6 درصدی مرگ و میر ناشی از تصادفات هستیم که امیدواریم این روند کاهش با اقدامات بیشتر و تشدید طرح‌های خاص ارتقا یابد و ما شاهد کاهش تصادفات و کشته‌ها در سطح کشور باشیم.

وی خاطرنشان کرد: طبق آمار 51 درصد مرگ و میرها در صحنه تصادف رخ داده و 49 درصد از مرگ و میرها در مراحل بین بیمارستانی رخ می‌دهد که این رقم قابل توجه است. با توجه به این آمار 49 درصد مجروحانی که فوت می‌کنند بر اثر جراحات بعد از تصادف است.

وی تاکید کرد: در راستای کاهش این تلفات باید برخی مقررات اصلاح شود و تجهیزات جدیدی نیز برای کنترل و ایمنی‌سازی فراهم شود.

جرائم رانندگان پرحادثه و تخلف‌ساز افزایش یابد

این مقام ارشد راهور ناجا در خصوص کنترل رانندگان پر حادثه و تخلف ساز اظهارداشت: نیازمند این هستیم که نسبت به سال 89 که قانون جریمه رانندگان پرحادثه تصویب شده، جرائم رانندگان پرحادثه و تخلف‌ساز افزایش یابد. با استفاده از این قانون می‌توان به عنوان ابزار از بروز حادثه توسط رانندگان پرخطر جلوگیری کرد.

وی به آمار 15 روز ابتدایی شهریورماه امسال پرداخت و گفت: تعداد تلفات نسبت به مدت مشابه در سال قبل تفاوتی نکرده اما در ارتباط با مجروحان 6 درصد افزایش داشته‌ایم که نیاز دارد قوانین راهنمایی و رانندگی را بیشتر رعایت کنند.

پلیس به صورت نامحسوس در اتوبوس‌ها حضور دارد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در پاسخ به سوالی درباره حضور نامحسوس پلیس در برخورد با اتوبوس‌های پرحادثه گفت: طرحی ایجاد شده که علاوه بر بازرسانی که به صورت افتخاری با پلیس همکاری می‌‌کنند برخی از همکاران ما به صورت نامحسوس در اتوبوس به صورت مسافر حاضر می‌شوند.

این مقام انتظامی تصریح کرد: حضور این افراد به منظور کنترل رانندگی افراد است.این طرح با عنوان بازرس نامحسوس  از سال گذشته آغاز شده و افسران پلیس در این طرح شرکت دارند.

مهری در ادامه گفت: تمام تلاش و همت ما در این است که در سطح کشور با برنامه‌ریزی که صورت گرفته در اجرای طرح ویژه تابستان هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم تا  امنیت جاده‌ها حفظ شده و شاهد حوادث کمتری باشیم.

وی افزود: با توجه به اینکه بیشتر سفرها در تابستان و در نیمه دوم شهریور رخ می‌دهد؛ شاهد افزایش حجم تردد در جاده‌ها هستیم که امیدواریم با اجرای طرح تابستانه که تا 4 مهر ادامه دارد ایمنی سفر هموطنان حفظ شود.

این مقام قضایی همچنین تاکید کرد: با برنامه‌ریزی که در سطح شهر از سوی دستگاه‌های متولی همچون آموزش و پرورش و شهرداری صورت گرفته در زمان بازگشایی مدارس شاهد سهولت در رفت و آمد خواهیم بود.

بیشتر تصادفات بین ساعت 16 تا 20 رخ می‌دهند

وی علل بروز تصادف در سطح کشور را عدم توجه به جلو، خروج از سرعت مطمئنه‌، سبقت بی‌جا و انحراف به چپ دانست و گفت: بیشتر تصادفات بین ساعت 16 تا 20 شب رخ داده  و این آمار شامل 25 درصد تصادفات می‌شود.

سردار مهری با اشاره به اینکه 66 درصد تصادفات برون‌شهری که منجر به فوت شده در 30 کیلومتری شهرها بوده است، گفت: رانندگان باید توجه داشته باشند که در این فاصله برخی رانندگان احساس رسیدن به مقصد می‌کنند و ضریب هوشیاری‌شان کم می‌شود از این رو باید توجه بیشتری به نوع رانندگی داشت.

وی گفت: بهتر است سفر به روزهای پایانی موکول نشود چرا که رانندگی در جاده‌های اصلی نیاز به دقت بیشتری دارد و لازم است رانندگان به نقاط حادثه خیر و علائم هشداردهنده مسیر توجه کنند.

این مقام انتظامی تاکید کرد: آمار 15 روز اول شهریور ماه نشان می‌دهد که 62 درصد تصادفاتی که منجر به فوت شده در جاده‌های اصلی رخ داده است.

سردار مهری گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی با افرادی که سرعت غیرمجاز داشته سبقت گرفته و حرکات غیرمتعارف در رانندگی انجام می‌دهند بدون اغماض و چشم‌پوشی برخورد می‌کند و آنها را از سفر بازمی‌دارد.

وی تاکید کرد: لازم است هموطنان قبل از انجام سفر از طریق تلفن 120 و شماره 88255555 با پلیس ارتباط گرفته تا آخرین وضعیت جاده‌ها را جویا شوند.

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز