خبرگزاری کار ایران

کار‌شناس استانداردهای مدیریت بیمارستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

اعتبارِ اعتباربخشی بیمارستا‌ن‌ها زیر سوال است

asdasd
کد خبر : ۳۰۳۴۲۹

کار‌شناس استانداردهای مدیریت بیمارستانی گفت: وقتی مردم از یک بیمارستان بخش خصوصی راضی هستند، اما درجه اعتباربخشی آن خیلی پایین‌تر از بیمارستان دولتی است باید بر این موضوع تاکید کرد که اعتبارِ اعتباربخشی ایران زیر سوال است و باید خود اعتباربخشی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

رضا تویسرکان‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با وضعیت اعتباربخشی بیمارستان‌ها گفت: دور دوم ارزیابی اعتباربخشی شهریورماه به اتمام می‌رسد. اعتباربخشی بخش اعظمی از بیمارستان‌ها انجام شده، اما بخشی از بیمارستان‌ها بخصوص بیمارستانهای بزرگ باقی مانده است.

وی با اشاره به انجام ارزیابی مالی گفت: علاوه بر اعتباربخشی بخش‌های مختلف بیمارستان، اعتباربخشی مالی بیمارستانی طی نامه‌ای از سوی وزارت بهداشت به ارزیابان واگذار شده که تا پایان شهریور به اتمام می‌رسد.

تویسرکان‌منش با بیان اینکه دو ماه پس از اتمام ارزیابی، کارنامه‌ها و روزنمرات بیمارستان‌ها اعلام می‌شود، افزود: پس از آن وارد پروسه اعتراض‌ها و شکایات می‌شویم. فکر می‌کنم؛ در نهایت گواهینامه بیمارستان‌ها در بهمن یا اسفند صادر شود.

گواهینامه‌ها تنها چند ماه اعتبار دارد

وی در ادامه با اشاره به اینکه گواهینامه‌های صادر شده متعلق به سال 94 است و  تنها تا پایان همین سال اعتبار دارد، گفت: هر سال همین مشکل وجود دارد؛ چرا که گواهینامه‌ای که امسال بیمارستان‌ها از آن استفاده می‌کردند، مربوط به سال 93 بود و اعتبار آن به پایان رسیده است.

وی درباره اعتباربخشی تاریخ مصرف گذشته گفت: با بیمه‌ها توافق می‌شود که به طور مثال گواهینامه سال 93 را مبنای پرداخت برای سال 94 قرار دهند.

تویسرکانی تصریح کرد: ارزیابی‌ها طبق مقررات باید به صورت سالانه انجام شود، اما دور اول آن سه سال طول کشید و برای آن گواهینامه‌ای صادر شد که اعتبارش چند ماه بود.

به روز شدن اعتبار نامه‌ها امکان‌پذیر نیست

وی درباره به روز شدن اعتباربخشی بیمارستانها گفت: کارشناسان معتقدند که با ساز و کار فعلی وزارتخانه این امر میسر نمی‌شود و نمی‌توانیم گواهی‌نامه‌های به روز داشته باشیم. هیچ جای دنیا اعتباربخشی با این حجم کار توسط دولت انجام نمی‌شود، اما در کشور ما مجوز ارزیابی توسط شرکتهای خصوصی وجود ندارد.

ارزیابان باید بی‌طرف باشند

تویسرکان‌منش با تاکید براینکه مشکلات گذشته همچنان پابرجاست، گفت: به نظر می‌آید؛ در برخی موارد اصل بی‌طرفی در ارزیابان رعایت نمی‌شود. قرار بود؛ ارزیابان دوره‌دیده کار را انجام دهند، اما ارزیابان تنها چند ماه دوره دیده‌اند و از طرفی بوروکراسی وزارت بهداشت اجازه نمی‌دهد، کار با سرعت انجام شود.

وی افزود: برای نظارت بر کار ارزیابان، ارزیاب ارشد درنظر گرفته شده که از یک بیمارستان دیگر است، اما بازهم این شخص کارمند دولت است. چگونه یک نفر که مهمان تیم سی‌ نفره ارزیابی بیمارستان است، می‌تواند بر کار آنها نظارت کند؟

وی تاکید کرد: ارزیابی هزینه زیادی به وزارت بهداشت تحمیل می‌کند، اما در صورتی که ارزیابی توسط بخش خصوصی انجام شود، هزینه آن بر عهده بیمارستان بوده و به دلیل اینکه از تیم کوچکتری استفاده می‌شود، هزینه ارزیابی کاهش چشمگیری خواهد داشت.

تویسرکان‌منش درباره ارزیابی بیمارستانهای بزرگ تهران گفت: برای این موضوع باید به کیفیت ارزیاب‌ها توجه کرد. به نظر می‌آید؛ ارزیاب یک دانشگاه دولتی نمی‌تواند؛ معروفترین و بزرگترین بیمارستان دانشگاهی را زیر سوال ببرد یا رتبه آن را کاهش دهد.

وی تاکید کرد: مردم مسائل را از نزدیک لمس می‌کنند؛ اعتبارِ اعتبار بخشی ایران باید مورد ارزیابی قرار گیرد تا مشخص شود، امتیازاتی که داده می‌شود؛ عادلانه و واقعی است؟

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز