خبرگزاری کار ایران

نمایش یکی از قدیمی‌ترین مدارک تغییر شکل عمدی سر انسان در موزه ملی ایران

asdasd
کد خبر : ۳۰۳۴۷۹

با گشایش موزه پیش‌ از تاریخ در موزه ملی ایران، مجموعه‌ای از قدیمی‌ترین آثار سکونت انسان در سرزمین ایران به نمایش درآمده است که شامل آثار دوران پارینه‌سنگی (دوران شکار و جمع‌آوری)، دوره روستانشینی (اهلی‌سازی حیوانات و کشت غلات) و دوره آغاز شهرنشینی است.

به گزارش ایلنا، یکی از آثار ویژه در این موزه جدید، جمجمه انسانی با قدمت بیش از هشت هزار سال است که در کاوشهای یک باستانشناس انگلیسی بنام جودیت پولار در تپه عبدالحسین در استان لرستان کشف‌شده است. این جمجمه متعلق به یک زن میان‌سال است که همراه با یک اسکلت دیگر، در حالت چمباتمه کشف شد. جمجمه این فرد ازلحاظ ریخت‌شناسی دچار تغییراتی شده است که به نظر انسانشناسان در دوره نوزادی روی‌داده است.

در این دوره که استخوان‌های سر نوزاد هنوز نرم است، به‌تدریج با بستن سر به آن شکل داده‌شده است. سر نوزاد با دو باند پهن از زیر فک تا بالای سربسته شده است که پس از مدتی باعث شده پیشانی و پشت سر باریک‌تر و درازتر از حد معمول شود و دو فرورفتگی در بالای سر به وجود بیاید. آثار چنین سنت قدیمی بستن سر و تغییر شکل آن در دو روستای باستانی دیگر بنامهای گنج دره در کرمانشاه و علی کُش در دهلران یافت شده است. اما این نمونه‌ها پس از کاوش توسط باستانشناسان غربی به موزه‌های کانادا و آمریکا منتقل و در آنجا نگهداری می‌شود. درنتیجه جمجمه تپه عبدالحسین تنها نمونه از این دوره است که در ایران به نمایش درآمده است.

لازم به ذکر است که این جمجمه به حالت شکسته و قطعه‌قطعه در کاوش باستان شناسان یافت شد و اخیراً پس از سه دهه از کشف آن توسط کارشناسان موزه ملی ایران بازسازی و آماده نمایش شد. علاقه‌مندان می‌توانند از این جمجمه منحصربه‌فرد در تالار شماره 4 موزه پیش‌ازتاریخ در موزه ملی ایران دیدن کنند.  موزه ملی ایران هرروزه از ساعت 9 صبح تا ساعت 7 عصر پذیرای بازدیدکنندگان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز