خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه دریانوردی چابهار در گفت‌و‌گو با ایلنا:

رشته‌های علوم دریایی در سیستم آموزشی تعریف نشده‌است/ اعزام دانشجویان مستعد به خارج از کشور

رئیس دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار از اعزام دانشجویان مستعد این دانشگاه به خارج از کشور خبر داد و گفت: با انجام یک تحقیق متوجه شدیم که در کشورهای پیشرفته حدود ۲۰ رشته دریایی وجود دارد؛ در حالی که در داخل کشور حتی این رشته‌ها را در سیستم آموزشی تعریف نکردیم.

امین بهزادمهر رئیس دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه دانشگاه علوم دریایی چابهار در سند توسعه ۱۰ ساله بحث تجهیز ویژه و ارتباط با دانشگاه‌های خارج از کشور را مد نظر قرار داده است، اظهار داشت: دانشگاه ما با استانداردهای بین‌المللی فارغ التحصیلانی را درحوزه‌های صنایع شیلاتی، صنایع دارویی، آرایشی، کشتی‌سازی و... تربیت می‌کند. در بحث تجارت بازرگانی-دریایی، یکی از دانشگاه‌هایی هستیم که در این حوزه به صورت خاص فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه با برداشته شدن تحریم‌ها، در خطوط کشتیرانی تجاری، تحرک خاصی را شاهد خواهیم بود، گفت: بخش اعظمی از نیروهای مورد نیاز در کشتیرانی توسط این دانشگاه تربیت می‌شوند؛ چرا که این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های محوری در این حوزه است.

بهزاد مهر ادامه داد: با لغو تحریم‌ها یکی دیگر از اتفاق‌های خوبی که شاهد خواهیم بود، این است که فضای تجهیزاتی به روی ما باز می‌شود و می‌توانیم تجهیزات آزمایشگاهی را به روز کنیم؛ چرا که از زمان تحریم‌ها، قیمت تمام شده تجهیزات بعضا خیلی بیش از قیمت واقعی بوده است.

رئیس دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار خاطرنشان کرد: نکته مهمتری که در فضای رفع تحریم‌ها به وجود خواهد آمد، این است که در ارتباط با هدف گذاری که انجام دادیم و آن تحت عنوان دانشگاه‌های کارآفرین است، عملا به سمت و سویی حرکت کنیم که عرصه را برای ما باز کند. در این شرایط است که ما می‌توانیم در اقتصاد دانش بنیان جهانی نقش پر رنگ تری داشته باشیم و فقط نگاه‌مان صرفا به جذب دانشجو نباشد.

وی با بیان اینکه جذب دانشجو پارامتر مهمی است، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم دانشجویان بین المللی جذب کنیم، به دلایل مختلفی جایگاه علمی ایران را می‌تواند مستحکم کند؛ منتها نکته مهم‌تر این است که از فضای به وجود آمده به نحوی استفاده کنیم که به صادرات علم منجر شود؛ این فضا می‌تواند به رشد شتابنده فناوری در کشور بیانجامد؛ بنابرین باید آگاهانه عمل کرد.

بهزادمهر با اشاره به اینکه اگر سیاست‌های دانشگاه به سمت تبدیل علم به ثروت سوق یابد، قطعا یک هماهنگی بسیار خوبی بین وزارت علوم، وزارت بهداشت و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به وجود خواهد آمد، گفت: در مقابل اگر نتوانیم از فضای به وجود آمده به خوبی استفاده کنیم، باعث می‌شود؛ رشد صنعتی و علمی ما یک مقداری به لحاظ ورود بعضی از تکنولوژی‌ها با کندی رو به رو شود؛

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم دریای چابهار یکی از دانشگاه‌های کاملا تخصصی در کشور است که حوزه فعالیتش مرتبط با دریا است، تصریح کرد: تجارت دریا، ناوبری و بحث‌های مرتبط با علوم زیستی، دریایی، شیلاتی در این دانشگاه آموزش داده می‌شود.

وی اضافه کرد: ما در دانشگاه دریانوردی علوم دریای چابهار نگاه ویژه‌ای را از چند سال پیش در حوزه فناوری مدنظر قرار دادیم و ما معتقدیم؛ از حوزه دریا و مواهبی که خداوند در اختیارمان قرار داده، باید با ارزش افزوده بالا بهره‌برداری شود؛ لذا در این حوزه روی مباحث دارویی تمرکز کردیم که خوشبختانه در مقیاس آزمایشگاهی، همکارانمان دستاوردهای خوبی را داشتند.

بهزادمهر ادامه داد: در حال حاضر ارتباطی را با دانشکاه‌های علوم پزشکی برقرار کردیم تا بتوانیم از حالت آزمایشگاهی خارج شویم و کم کم به سمتی برویم که در نهایت به دستاوردی که قابلیت تبدیل شدن به محصول دارویی را داشته باشد، دست یابیم.

رئیس دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار همچنین از اعزام دانشجویان مستعد این دانشگاه به خارج از کشور خبر داد و گفت: بنا داریم؛ دانشجویان مستعد را با همکاری سازمان دانشجویان به خارج از کشور و به آن دانشگاه‌هایی که تخصص‌های مورد نیاز ما را دارند، اعزام کنیم و آن‌ها آموزش‌های لازم را ببینند.

وی در پایان به یک تحقیق اشاره کرد و گفت: با انجام یک تحقیق متوجه شدیم که در کشورهای پیشرفته حدود ۲۰ رشته دریایی وجود دارد؛ در حالی که در داخل کشور حتی این رشته‌ها را در سیستم آموزشی تعریف نکردیم و بعضا به آن رشته‌ها و تخصص‌های مرتبط با آن نیازمند هستیم.

کد خبر : ۳۰۴۳۵۰