خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت در گردهمایی مدیران شرکت های دانش بنیان؛

سهم اعتبارات وزارت بهداشت از توسعه علم و پژوهش ۱۳ درصد است

asdasd
کد خبر : ۳۰۵۵۰۶

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امروزه رویکرد ارزش افزوده اقتصاد کشورها، معادن و ذخایر زیربنایی نیست، بلکه ارزش افزوده دانش و فناوری محور توسعه کشورها است به عنوان مثال یک گرم از داروهای پیشرفته امروزه به اندازه صدها بشکه نفت می‌ارزد.

به گزارش ایلنا؛ سید حسن هاشمی روز چهارشنبه در همایش شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت در سالن اجلاس سران افزود: هنوز کشورهایی هستند که توسعه خود را بر مبنای ارزش افزوده ذخایر زیرزمینی حرکت می دهند اما کشورهای توسعه یافته ارزش افزوده را در دانش و فناوری جستجو می کنند.

وی ادامه داد: از دهه نود در حوزه آموزش و پژوهش وارد فاز سوم شده ایم و باید نقش سوم دانشگاه ها را که شامل رویکرد تولید فناوری و کارآفرینی است شکوفا کنیم و از این مسیر بتوانیم وارد بازار جهانی شویم.

وزیر بهداشت ادامه داد: ایران با رویکرد تولید علم و فناوری می تواند طی 10 تا 20 سال آینده در زمره کشورهای پیشرفته صنعتی قرار گیرد و به این ترتیب می توانیم حضور محصولات جدید دانش بنیان را در بازارهای جهانی ببینیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: رسیدن به این هدف ابزارهایی می خواهد که ایجاد محیط کارآفرینی مناسب بین شرکت های دانش بنیان و محیطی توام با آرامش در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از جمله این الزامات است که با شروع دوران پساتحریم امیدواریم سرعت رشد اقتصاد دانش بنیان در کشور افزایش یابد.

وزیر بهداشت ادامه داد: اینک وقت آن رسیده است که حضور شرکت های دانش بنیان را در بازارهای جهانی شاهد باشیم و با کاهش موج مهاجرت نخبگان، افزایش صادرات محصولات با ارزش افزوده را به کشورهای دیگر محقق کنیم.

هاشمی با اشاره به همکاری وزارت بهداشت، وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه اقتصاد دانش بنیان گفت: امیدهای زیادی وجود دارد که با همکاری نهادهای دولتی و ایجاد فضای رشد شرکت های دانش بنیان بتوانیم به اهداف سند 1404 در حوزه علم و فناوری برسیم زیرا براساس این سند باید در سال 1404 ایران در تمام حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رتبه اول منطقه را احراز کند.

وی ادامه داد: با رشد علمی شرکت های دانش بنیان در سال های گذشته توانستیم در سال 2011 و 14 سال دیرتر از چشم انداز با پشت سرگذاشتن ترکیه به رتبه اول منطقه در حوزه تولید علم دست یابیم. در سال 2014 نیز بانک اطلاعاتی اسکوپوس رتبه 16 جهانی را برای ایران در تولید مقالات علمی اعلام کرد و در جایگاهی بالاتر از سوییس، دانمارک و اتریش قرار گرفتیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: در سال 2014 جمعا 33 هزار و 401 بار به مقالات ایران استناد شده است و در رتبه 23 دنیا و اول منطقه از نظر ارجاع به مقالات قرار گرفته ایم. همچنین جمهوری اسلامی ایران در بانک اطلاعاتی ISI رتبه 21 جهانی و رتبه دوم منطقه را بعد از ترکیه کسب کرده است.

هاشمی افزود: در سال 2014 یک و نیم درصد علم جهان در ایران تولید شده است و از نظر تولید مقالات علمی درجایگاه مناسبی هستیم البته در بازه زمانی 2011 تا 2014 به علت مشکلات ناشی از تحریم، رشد تولید علمی کشور اندکی کند شد و حتی برخی از دانشگاه ها افت کردند که امیدواریم در سال های آتی و در دوران پسا تحریم بخشی از این کاهش رشد جبران شود و به روزهای موفق قبل برگردیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: سهم اعتبارات وزارت بهداشت از توسعه علم و پژوهش 13 درصد است در حالی که بیش از 50 درصد شرکت های دانش بنیان در حوزه سلامت هستند.

هاشمی در ادامه به ضعف شاخص نوآوری در کشور اشاره کرد و گفت: وضعیت کشور از نظر شاخص نوآوری هنوز مناسب نیست و به رغم رتبه اول تولید علم در منطقه از نظر نوآوری در رتبه 14 منطقه قرار داریم و در بین 143 کشور دنیا رتبه 121 را داریم که جایگاه مناسبی نیست.

وزیر بهداشت اضافه کرد: همچنین ایران از نظر زیر ساخت های نوآوری در رتبه 13 منطقه و از نظر برون داد نوآوری رتبه 14 منطقه را دارد که این جایگاه شایسته کشور ما نیست بخصوص اینکه در گذشته تولید علم و فناوری و نوآوری های علمی از شرق به غرب بوده و بسیاری از رشد علمی و فناوری جهان غرب مدیون نیاکان ماست.

وی اضافه کرد: امیدواریم در سال های آینده با رشد شرکت های دانش بنیان جایگاه ایران در حوزه فناوری، کارآفرینی و نوآوری علمی ارتقا پیدا کند و برای این کار صندوق ذخیره نوآوری و شکوفایی نیز در دو سال گذشته تشکیل شده است.

هاشمی گفت: در وزارت بهداشت نیز از بدو تشکیل دولت یازدهم شورای فناوری تشکیل شده است که افزایش صادرات محصولات پزشکی ظرف دو سال گذشته از مصوبات این شورا بوده همچنین 75 درصد قیمت برندهای خارجی را برای محصولات داخلی تضمین کرده ایم.

هاشمی ادامه داد: تا شهریور سال جاری، 1613 شرکت دانش بنیان در معاونت علمی ریاست جمهوری ثبت شده است که از این تعداد 443 شرکت در حوزه سلامت بودند و از این تعداد 250 شرکت اطلاعات خود را برای ارزیابی ارسال کردند.

وزیر بهداشت با اشاره به ایجاد 58 مرکز رشد در دانشگاه های علوم پزشکی ادامه داد: تشکیل شرکت های دانش بنیان در حوزه سلامت تا کنون به ایجاد 5 هزار شغل منجر شده است و امیدواریم در سال های آینده با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و حمایت های دولت از رشد علم و فناوری در حوزه پزشکی شاهد رونق بیشتر این حوزه باشیم.

هاشمی ادامه داد: در طول 8 ماه گذشته با توجه به تحریم های ظالمانه که علیه کشور ما صورت گرفت دسترسی دانشمندان و محققان کشور به مقالات پزشکی کشورهای دیگر دچار مشکل شد و از این نظر دچار آزار و اذیت بودیم اما خوشبختانه با کاهش و رفع تحریم ها دسترسی به منابع علمی رو به افزایش است و این حاصل تلاش های دولت و حمایت های مقام معظم رهبری و مجلس بوده است. امیدواریم با ادامه این سیاست ها شاهد ایجاد فرصت های جدیدی برای رشد و شکوفایی کشور در حوزه تولید علم و فناوری و محصولات دانش بنیان باشیم.

اولین گردهمایی مدیران 443 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت امروز با حضور رییس جمهوری، وزیر بهداشت، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، وزیر علوم و رییس دفتر رییس جمهوری در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد.

این گردهمایی با هدف توسعه و ترویج فرهنگ دانش بنیان، توسعه مشارکت های علمی و مردمی با ایجاد انگیزه و نیز فضای مناسب برای تولید و دانش فنی مورد نیاز، توسعه و ارتقاء جایگاه بخش خصوصی در حوره های فناوری های دانش بنیان، ارتقاء نقش و جایگاه تعاملات بین بخشی فرا بخشی در حوزه دانش بنیان، معرفی توانمندی ها و دستاوردهای نظام سلامت در حوزه دانش بنیان و معرفی الگوهای موفق برگزار شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز