خبرگزاری کار ایران

ابتکار:

مقابله با زمین‌خواری را بطور جدی دنبال می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۳۰۵۹۸۴

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست گفت: نباید موضوعات محیط زیستی به دلیل مسائل سیاسی حذف شود، اتفاقی که در دولت گذشته رخ داد.

به گزارش ایلنا؛ معصومه ابتکار درباره سختی کار محیط‌بانان اظهار کرد: خوشبختانه سختی کار محیط‌بانان مراحل خود را کاملا طی کرده و توسط دولت به تصویب رسیده است و هم‌اکنون پرداخت‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: در استان همدان دو ماه است که سه هزار امتیاز سختی کار محیط‌بانان پرداخت می‌شود و امروز این مطلب را با خوشحالی در دیداری که با محیط‌بانان و کارمندان در میان گذاشتم و از اینکه یکی از وعده‌های دولت تدبیر و امید محقق شده خوشحالم.

وی در خصوص صدور مجوزهای شکار نیز اظهار کرد: دولت در سال گذشته و امسال، غیر از پایان سال 92 که آن هم براساس تعهدات دولت قبل مجوزهایی داد، بحث شکار را کاملا کنترل کرده و هیچ مجوز شکار چهارپایی از سال 93 صادر نکرده و شکار خارجی اصلا نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: تمام مجوزهای شکار صادر شده مربوط به دوره قبل بوده است و گزارشاتی از برخی شکارهای بی‌رویه داشته‌ایم اما سال گذشته و امسال شکار و پروانه شکار خارجی اصلا نداشته و صادر نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در شورای عالی محیط‌زیست آیین‌نامه‌ قرق محیط‌زیستی را به زودی به تصویب می‌رسانیم، عنوان کرد: برنامه سازمان بر این است کسانی که توان حفاظت از مناطقی را دارند، قرق اختصاصی داشته باشند به طوریکه براساس آیین‌نامه‌ای که به زودی تصویب می‌شود و تعداد جمعیت حیات وحش که افزایش پیدا می‌کند و رشد می‌یابد امکان صدور پروانه شکار فراهم خواهد بود اما در شرایط فعلی با افت جمعیت و مشکلاتی که وجود دارد برنامه‌ای نداریم.

مجوز شکار گراز به عنوان حیوان زیانکار صادر شده است

وی با اشاره به سیاست اجرا شده در سال 93، تصریح کرد: بعضی از رسانه‌ها مثال‌هایی زدند که سازمان برای شکار گراز مجوز شکار صادر می‌کند. بله برای شکار گراز به عنوان حیوان زیانکار با توجه به اینکه در برخی از نقاط کشور شکایت از سوی کشاورزان و دامداران را داریم، مجوز شکار صادر شده است همچنین درباره پرندگان برای جوامع محلی و مناطقی که جمعیت به اندازه کافی بوده و مشکلاتی نداشته پروانه صید پرندگان به طور محدود صادر شده است.

ابتکار درباره کوهستان الوند و اهمیت آن گفت: سازمان مناطقی را که ارزش زیستگاهی و تنوع زیستی دارد را مورد بررسی قرار می‌دهد و اگر شاخص‌های لازم را دارند بر روی ارتقاء این مناطق کار می‌کند، درباره الوند هم مقدماتی فراهم و اقداماتی انجام شده و پیشنهاد شده این منطقه شکار ممنوع به حفاظت شده ارتقاء یابد و اعتقاد داریم این اتفاق رخ دهد خوب است.

مناطق ورجین لواسانات و میانکاله مازندران از تصرف زمین‌خواران خارج شده است

معاون رئیس جمهور در پاسخ به اینکه اینکه ورود به بحث محیط زیست جدی نبوده است، اظهار کرد: دولت یازدهم در ورود به مسائل محیط زیست بسیار جدی بوده است. به عنوان مثال در بحث زمین‌خواری نه تنها سازمان حفاظت محیط زیست بلکه تمام دستگاه‌های دولت بسیار جدی ورود کرده‌اند به طوریکه مناطقی را از منطقه حفاظت شده ورجین در لواسانات داشتیم که متاسفانه توسط زمین‌خواران تصرف شده بود و منطقه‌ای در حیات وحش پناهگاه میانکاله در استان مازندران داشتیم که تصرف شده بود اما با کمک قوه قضائیه تمام این اراضی باز پس‌گیری و عملیات آزادسازی این مناطق انجام شد و به محیط زیست بازگشت و این روند همچنان ادامه دارد که برای این موضع سیاست جدی را دنبال می‌کنیم و در بخش بازرسی سازمان و ادارت‌کل مساله زمین‌خواری و مقابله با این موضوع به طور جدی دنبال می‌شود.

350هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده است

وی ادامه داد: همچنین ورود دولت به مساله آلودگی هوا در شهرهای بزرگ بود که براساس سیاست‌هایی که طی سال‌های 92 و 93 به اجرا گذاشته شد، در سال 93 کیفیت هوای بهتری را در شهرهای بزرگ تجربه کردیم و تقریبا در تمام شهرهای بزرگ کشور هر کدام به یک نسبت وضعیت هوا بهتر شد که علت اصلی آن اصلاح و ارتقاء کیفیت سوخت، بنزین و گازوئیل، حذف بنزین‌های پتروشیمی، ارتقاء استاندارد خودرو با هشت سال تاخیر به یورو 4، کاهش مصرف مازوت توسط نیروگاه‌ها و افزایش مصرف گاز طبیعی و از رده خارج کردن 350 هزار خودروی فرسوده بود که در دولت یازدهم اتفاق افتاد.

تالاب گاوخونی بعد از 10 سال احیا شد

وی اضافه کرد: مثال بعدی احیای تالاب‌هایی است که سال‌ها بر اثر قطع جریان آب خشک شده بودند به طوریکه امسال بعد از 10 سال تالاب گاوخونی آب به خودش دید و برای چند ماه احیا شد. با رفع موانعی که در هامون به وجود آمده بود سال گذشته 7 ماه و امسال چند ماه هامون هم دارای آب شد. همینطور تالاب هورالعظیم که چندین ماه آب واردش نمی‌شد، آبگیری شد گرچه محدود است. این جزو سیاست‎های دولت است که از احیای تالاب‌ها حمایت کند.

ابتکار یادآور شد: پیوست زیست‌محیطی هم از برنامه‌های جدی است که برای همه بخش‌ها اعلام کرده‌ایم و پیگیر این موضوع هستیم که برنامه‌های توسعه با نگرش محیط زیست و پیوست زیست‌محیطی انجام شود.

برنامه‌های ملی و استانی برای مقابله با گردوغبار در دست تدوین است

وی درباره گردوغبار نیز عنوان کرد: برنامه‌های ملی و استانی برای مقابله با گردوغبار در دست تدوین است به طوریکه اگر استانی کانون تولید گردوغبار داشته باشد برنامه ملی مقابله با گردوغبار که نقش تمام دستگاه‌ها در آن مشخص شده باشد، تدوین شود.برای استان همدان هم سند مقابله با گردوغبار استان یعنی شناسایی کانون‌های گردوغبار و روش‌های مقابله با آن در دست تدوین است که مسئولان استان باید حمایت‌های لازم را در این زمینه داشته باشند تا این سند سریع‌تر آماده و اجرایی شود.

ابتکار در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر عبور خط آهن از مناطق حفاظت‌شده استان و مشکلاتی که در پی آن برای حیات وحش به وجود می‌آید، گفت: بعضی از نقاط کشور این اتفاق می‌افتد که جاده‌ها و خطوط راه‌آهن از بین مناطق حفاظ شده عبور کرده البته این خیلی جاها مطلوب ما نبوده و جاهایی که توانستیم مسیر را تغییر داده‌ایم اما بعضی جاها ناچارا این اتفاق رخ داده است.

عبور خط آهن از مناطق حفاظت شده بهتر از عبور جاده است

وی افزود: جاهایب را درخواست کرده‌ایم مسیر جاده‌ها و راه‌آهن از زیر مناطق حفاظت‌شده عبور کند که خط عبور حیات وحش یا مسیر گذار حیات وحش را قطع نکنند یا زیرگذرهایی را تعبیه کرده تا حیات وحش بتوانند عبور کنند اما این را می‌توان گفت که راه‌آهن از جاده بهتر است چراکه راه‌آهن سروصدای زیاد ایجاد می‌کند و باعث فرار حیات وحش می‌شود و ممکن است در طول روز شاهد عبور 50 قطار باشیم اما اگر خودرو عبور کند ممکن است 20 هزار خودرو گذر کند که هر مورد عبور خودرو می‌تواند یک حادثه باشد بنابراین آثار جاده برای حیات وحش خیلی بدتر و بیشتر بوده و راه‌آهن از این جهت آسیبش کمتر است.

بحث ارتقاء سطح حفاظت غارعلیصدر جدی‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد

وی درباره غار علیصدر نیز اظهار کرد: اعتقاد دارم که باید حفاظت بیشتری از غارعلیصدر صورت گیرد و مسائل زیست محیطی در آن منطقه رخ دهد که این کار با حمایت مدیر ارشد و تلاش مدیرکل حفاظ محیط زیست و مسئولان دیگر استان قابل انجام است، همینطور بحث ارتقاء سطح حفاظت جدی‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد تا ببینیم با چه ساز و کاری می‌توانیم بهتر از این اثر بسیار بی‌نظیر طبیعی استان حفاظت کنیم.

از زمان انقلاب فعالیت‌هایی سیاسی داشته‌ام

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه درباره اینکه آیا در مباحث سیاسی ورود می‌کند یا خیر؟ تصریح کرد: قبل از اینکه وارد مسائل اجرایی شوم از زمان انقلاب فعالیت‌هایی سیاسی داشته‌ام، این نیست که به واسطه کار اجرایی‌ام فعالیت سیاسی داشته باشم. فکر می‌کنم اعضای دولت یازدهم که بسیاری از آنها به عنوان هویت سیاسی اعتقادی به جریان اعتدال و دولت دارند، در کنار فعالیت‌های اجرایی خود باید در دفاع از کلیات دولت برآیند و این مساله درستی است و بد نیست.

وی افزود: اینکه بخواهیم از مسئولیت اجرایی خود برای سیاسی‌کاری یا سیاسی‌بازی استفاه کنیم کاملا غلط است. هیچ‌گاه در کار اجرایی خود بحث‌های سیاسی را دخالت نمی‌دهم چراکه بحث‌های ما باید کارشناسانه و علمی باشد و حتی اجازه ورود مسائل سلیقه‌ای را هم در تصمیمات نباید دهیم و باید تصمیم‌گیری‌ها صددرصد عالمانه و کارشناسانه باشد.

دولت قبل موضوعات محیط زیست را از برنامه‌های کشور حذف کرد

وی اضافه کرد: هر دولتی که می‌آید و می‌رود باید برنامه‌های محیط زیست را اجرایی کند اما لطمه‌ای که کشور در دولت قبل خورد این بود که دولت قبل موضوعات محیط زیست را به جهت نگرش خاص سیاسی که داشت از برنامه‌های کشور حذف کرد و مشکلاتی که هم‌اکنون با آن مواجهیم به علت یک دوره بی‌توجهی برخواسته به موضوعات محیط زیست است.

وی عنوان کرد: معتقدم باید از تمام نیروهای توانمند از هر گرایش سیاسی مشروط به اینکه با برنامه‌های دولت اعتدال همراهی و هم‌راستایی از نظر فکری دارد استفاده کنیم تا بتواند برنامه‌های دولت را پیاده کند. در به کارگیری نیرو هیچ‌گونه تعصب یا نگاه سیاسی نداریم اما به جهت سیاسی از کلیات دولت دفاع می‌کنم. خیلی طبیعی است که همه مسئولان باید از کلیت برنامه‌های دولت و سیاست‌هایش چه در ابعاد سیاسی چه در ابعاد اقتصادی و زیست محیطی و ... دفاع و حمایت کنند غیر از این باشد فرصت‌سوزی است.

شاهد رشد رسانه‌های مستقل و محلی بوده‌ایم

ابتکار در بخش دیگری با بیان اینکه شاهد رشد رسانه‌های مستقل و محلی بوده‌ایم، اظهار کرد:خوشحالم در دولت تدبیر و امید فضا برای تعامل بین مسئولان دولتی و رسانه‌ها فراهم است و شاهد رشد رسانه‌های مستقل به ویژه در سطح استان‌ها و رسانه‌های محلی بودیم و امیدوارم برای طرح آزادانه و البته منصفانه موضوعات و مسائل فضای سالم و آزاد در دولت اعتدال فراهم شود تا از این طریق با طرح مسائل مهمی چون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، محیط زیست و ... شاهد ارتقاء سطح آگاهی عموم مردم باشیم.

وی خاطرنشان کرد: همینطور با نقد باز و منصفانه و علمی مسائل دولت بتواند به اشکالات یا نقاط ضعف یا تخلفاتی که رخ می‌دهد، پی ببرد و بدین ترتیب رسانه‌ها در انتقال جریان آزاد اطلاعات نقش موثری داشته باشند.

اهدای دو اسلحه شکاری توسط دو شکارچی سابق به ابتکار

وی در ادامه گفت: امروز با استقبال خوبی مواجه شدیم به طوریکه دو شکارچی سابق به جای قربانی گوسفند، سلاح‌های شکاری خود را اهدا کردند که این حرکت به منظور حفظ محیط زیست و مقابله با روند شکار که متاسفانه در بسیاری از نقاط کشور بی‌رویه بوده و به جمعیت حیات وحش‌های کشور آسیب‌های زیادی را وارد می کند‌، بسیار ارزشمند بود.

وی به برگزاری برنامه‌های سفر یکروزه خود به استان همدان اشاره کرد و گفت: برگزاری شورای اداری با مسئولان استان، جلسه محدودی با سازمان‌های مردم نهاد، جلسه‌ای با کارکنان حفاظت محیط زیست، محیط‌بانان و کارشناسان مسائل محیط زیست سپس جلسه بزرگتری با سازمان‌های مردم نهاد، دانشگاهیان، هنرمندان، ورزشکاران و نمایندگان HSC صنایع را داشتیم که در تمام این جلسات گفت‌وشنود، پرسش و پاسخ و سوال و نقد عمومی از موضوعات محیط زیست مطرح شد و فرصتی برای طرح مسائل و پاسخگویی بود.

باید برای افزایش تعداد و ارتقاء مناطق حفاظت شده همدان برنامه‌ریزی کنیم

ابتکار تصریح کرد: همدان استانی ارزشمند از لحاظ زیست‌محیطی است البته درصد مناطق حفاظت شده همدان نسبت به سایر استان‌ها کمتر است و باید برای افزایش تعداد و ارتقاء مناطق حفاظت شده برنامه‌ریزی کنیم که کارهایی در این زمینه در حال انجام است همینطور مسائل برخی تالاب‌ها مطرح شد که قرار است پیگیری شود تا با احیای تالاب‌ها، این ذخایر ارزشمند طبیعت را برگردانیم.

وی افزود: به مساله گردشگری و آب استان اشاره شد و کارهای خوبی که در مدت دو ساله در این استان انجام شده به طوریکه هزار مورد چاه غیرمجاز که برداشت بی‌رویه و غیرقانونی از منابع آب‌های زیرزمینی داشتند در این مدت مسدود شده است.

45درصد اراضی همدان به سیستم آبیاری مکانیزه مجهز شده است

وی ادامه داد: قبل از سفر رئیس جمهور به همدان حجتی وزیر کشاورزی گزارش داد که استان همدان با اینکه یکی از استان‌هایی است که تنش جدی آبی دارد و سفره‌های آب‌های زیرزمینی‌اش افت کرده اما در زمینه بهره‌مندی از تسهیلات مربوط به آبیاری مکانیزه جزو پیشروترین استان‌هاست به طوریکه تقریبا 45 درصد از اراضی کشاورزی مکانیزه شده که دستاورد بزرگی است اما هنوز تا رسیدن به حتی حداقل‌ها فاصله زیادی داریم که در استان‌های دیگر هم متاسفانه کشاورزی ما با این روند برداشت بی‌رویه از منابع آب لطمات زیادی را هم به بخش کشاورزی و هم آب وارد کرده است مگر اینکه این روند تغییر یابد که خوشبختانه دولت، وزارت نیرو، وزارت جهادکشاورزی، حفاظ محیط زیست و ...دستگاه‌هایی هستند که نسبت به این مسائل با حساسیت برخورد کردند و خوشبختانه سیاست‌هایی را دنبال کرده‌اند که هم‌اکنون نتایجش را در همین استان همدان هم مشاهده می‌کنیم.

ابتکار با بیان اینکه سیاست‌های کلان دولت و رویکردهایی که رئیس جمهور دارد را در جمع سمن‌ها مطرح کردم، عنوان کرد: به بحث حفاظت از محیط زیست اشاره کردم و انتظار است که در سطح استان هم با دقت بیشتر و پیگیری جدی‌تر دستگاه‌های دولتی بتوانند این سیاست‌ها را پیاده کنند.

هر فعالیت توسعه‌ای باید در چارچوب ملاحظات زیست‌محیطی رخ دهد

معاون رئیس جمهور در ادامه درباره توسعه گردشگری نیز گفت: هر فعالیت توسعه‌ای چه صنعت، گردشگری، کشاورزی و ... باشد باید در چارچوب ملاحظات زیست‌محیطی رخ دهد آن هم در کشوری که آسیب‌پذیری محیط زیستش بسیار بالاست به طوریکه متاسفانه در فرسایش خاک، افت سفره‌های زیرزمینی، آلودگی آب و خاک رتبه و وضعیت خوبی نداریم.

وی ادامه داد: طرح‌های گردشگری هم باید پیوست زیست‌محیطی داشته باشند به طوریکه طرح‌های بزرگ گردشگری هم‌اکنون مشمول ارزیابی زیست‌محیطی است به عبارت دیگر باید برای آنها ارزیابی زیست‌محیطی و مطالعات انجام شود و براساس آن فرآیند، اگر فرآیند ارزیابی اشکالاتی گرفت در جهت رفع آن برآیند تا رفع شود در غیر این صورت رد می‌شود.

گردشگری هم مشمول ارزیابی و پیوست زیست‌محیطی است

وی با اشاره به اینکه گردشگری هم مشمول ارزیابی و پیوست زیست‌محیطی است و باید تمام ملاحظات را درنظر گرفت، عنوان کرد: حفظ محیط زیست و ارتقاء شاخص‌های زیست‌محیطی لازمه اجرای طرح‌های گردشگری است ضمن اینکه استانی مانند همدان از این جهت فوق‌العاده است چراکه گردشگری میراثی و طبیعی زیادی دارد و این در کنار هم، هم‌افزایی به وجود می‌آورد که اگر برایش درست برنامه‌ریزی شود برای استان منشأ خیرو برکت فراوانی می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز