خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان حفاظت محیط زیست:

مشارکت مردم لازمه کاهش مصرف سوخت و مواد مخرب لایه اوزن است

asdasd
کد خبر : ۳۰۶۵۴۲

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه شعار اساسی در دنیا کاهش مصرف است، گفت: اگر بخواهیم؛ محیط زیست حفظ شود، باید مصرف سوخت و مواد مخرب در لایه ازون را کاهش دهیم.

به گزارش ایلنا، سعید متصدی در مراسم سی امین سالگرد کنوانسیون وین و بیست و هشتمین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی ازون گفت: براساس برنامه زمانبندی شده تحت پروتکل مونترال مواد مخرب محیط زیست از چرخه مصرف بربخش های مختلف صنعت و خدمات حذف شدند.

وی اظهار کرد: دراین راستا 10 درصد از واردات هیدرو کلرو فلورو کربن ها تا اول ژانویه 2015 طبق برنامه زمانبندی پروتکل مونترال کاهش یافته و میزان واردات این مواد از چهار هزار 4945 تن در سال 2013 به چهار هزار و 4443 تن با اعمال قوانین و مقررات کنترلی و اجرای برنامه های مرتبط درچارچوب پروژه های مصوب کاهش یافته است.

متصدی افزود:امروز 26 سال از تاریخ تصویب کنوانسیون وین و پروتکل مونترال در مجلس شورای اسلامی می گذرد که دراین مدت اقدامات ارزنده ای انجام شده است؛ تلاش کارگروهی برای حذف بخش عمده ای از مواد مخرب لایه ازون منجر به حذف9500 تن از گازهای مخرب لایه ازون شده است.

وی گفت:درادامه این تلاش ها حذف حدود 1270 تن  از مواد مخرب لایه ازون در فاز اول و حذف آخرین سری از این مواد مخرب تا سال  2030 ، گام موفقی در این زمینه است.

به گفته متصدی، سند مرحله دوم برنامه مدیریت حذف هیدرو کلرو فلورو کربن ها درحال تدوین است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سطح جهانی با اجرای پروتکل مونترال توسط اعضای آن تخمین زده شده که حدود 98 درصد از مواد مخرب لایه ازون حذف شده که این مقدار حدود 5/2 میلیون تن است. بنابراین باقیمانده آن یعنی حدود 2 درصد از مواد مخرب لایه ازون عمدتا هیدرو کلرو فلورو کربن ها هستند که باید طبق برنامه زمانبندی حذف شوند و این مقدار معادل 649 هزار تن تخمین زده شده است.

وی ادامه داد: اگرچه به نظرمی آید مقدار موادی که باید حذف شود در قیاس مقادیر حذف شده ناچیز است اما این امر همچنان به عنوان چالشی بزرگ برای کشورها محسوب می شود از این رو باید اقدامات کنترلی برای حذف تسریع شود.

به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، تغییر اقلیم و گرمایش جهانی چالش دیگر کشورها در این مسیر است که ضروری است از تجربیات اجرای پروتکل مونترال با یک همگرایی،همسویی و نگرشی جامع نسبت به اقدامات مرتبط با کاهش تهدید تغییرات اقلیم وگرمایش جهانی اقدام شود.

متصدی تصریح کرد: از دیگر چالش های موجود کنترل تجارت مواد مخرب لایه ازون و کالاهای حاوی آن است که چیره شدن بر این موضوع لزوم همکاری های نزدیک تر سازمان ها ونهادهای مرتبط را می طلبد.

وی تاکید کرد: امیدواریم تا سال 2030 به حذف کامل گازهای مخرب لایه ازون برسیم که با توجه به فناوری موجود در کشور این هدف دور از ذهن نیست لذا انتظار داریم فناوری های نوین و دوستدار محیط زیست وارد کشور شود.

متصدی خاطر نشان کرد: نکته اساسی در این زمینه فعالیت صنعتگران و بخش های صنعتی در استفاده از فناوری های سازگار با محیط زیست است که قطعا با حمایت آژانس های بین المللی این مسیر زودتر طی می شود.

وی افزود: نکته دیگر که شعار اساسی در دنیا است کاهش مصرف است. البته، تکنولوژی های جدید استفاده شده در ایران، مصرف سوخت را بطور قابل توجه ای کاهش داده است.   اگر بخواهیم محیط زیست حفظ شود باید مصرف سوخت  و مواد مخرب در لایه ازون را کاهش دهیم زیرا کاهش مصرف موجب کاهش آلودگی، کاهش اثرات ناشی از آلودگی  و در نتیجه حفظ منابع ومحیط زیست می شود

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز