خبرگزاری کار ایران

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد:

وجود برخی داروهای تاریخ مصرف گذشته/ ناامنی در حوزه سلامت و بهداشت کشور کم نیست

asdasd
کد خبر : ۳۰۶۷۶۱

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ناامنی در حوزه سلامت، بهداشت و درمان در کشورمان کم نیست، اظهار کرد: بهداشت و آموزش باید در دسترس همگان باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی در اولین کنگره کشوری آکادمی اقتصاد سلامت که صبح امروز برگزار شد؛ ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس با بیان اینکه در آن زمان جنگی به ما تحمیل شد که تقریبا بی‌نظیر بود و تمامی قدرت‌های دنیا در آن حضور داشتند، گفت: من در آن زمان فرمانده جنگ بودم و نقش پزشکان و مجموعه نقش‌های مربوط به این حرفه را فوق‌العاده ارزیابی کردم.

وی ادامه داد: پزشکان در پشت جبهه در بیمارستان‌ها و در خطوط مقدم جبهه‌ها حضور داشتند و برای درمان فداکاری می‌کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بحث اقتصاد سلامت گفت: در کنار سلامت، امنیت نیز باید مورد توجه قرار بگیرد زیرا ما شرایطی در پیش داریم که باید بیشتر به این مسائل توجه شود در غیر این صورت حفظ سلامت گران تمام می‌شود.

هاشمی رفسنجانی با یادآوری توصیه پیامبر اسلام مبنی بر اینکه دو نعمت امنیت و سلامت کمتر مورد توجه مردم قرار می‌گیرد گفت: به همین دلیل علی‌رغم تمام نیرویی که در حوزه سلامت صرف می‌شود همچنان مشکلاتی وجود دارد.

وی افزود: این مشکلات منحصر به ما نیست، من تاریخ بهداشت اخیر آلمان را با دقت پیگیری کردم. پس از اتحاد دو آلمان در این بحث مشکل پیدا کردند و هنوز نیز نتوانسته‌اند به اهداف ترسیم شده خود برسند زیرا این حوزه هر روز جدید می‌شود و ما باید دائما به فکر باشیم.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه قرآن قانون اساسی اسلام و بشریت است و در مواقع بسیاری می‌توان از آن استفاده کرد، گفت: در یکی از آیات خداوند دستور می‌دهد که در راه خدا انفاق کنید و خود را به هلاکت نیندازید، از این آیه تفسیرهای متفاوتی می‌شود و من نیز در حوزه سلامت آن را تفسیر می‌کنم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: منظور از انفاق در این آیه هزینه کردن است که این هزینه تنها پول نیست بلکه هر تلاشی برای رسیدن به اهداف خاص است که اگر هدف مقدس باشد می‌گویند فی سبیل‌الله.

وی خاطرنشان کرد: خداوند نظام هستی را به گونه‌ای تنظیم کرده که درآمد‌ها به موقع در جای خود صرف شوند اما اسراف و ریاضت را ممنوع کرده که این به معنای اعتدال است.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: اگر راه اعتدال را در پیش بگیریم سعادت مردم را در پی خواهد داشت. خداوند از انسان خواسته است خوب و سالم زندگی کند و اموال مردم را بی‌جهت مصرف نکند.

وی با بیان اینکه اقتصاد سلامت بحث مهمی است و دارو در بحث سلامت اهمیت زیادی دارد و بیمه نیز مسئله‌ای فرا‌تر از سلامت است، اظهار کرد: بیمه‌های اجتماعی باید به گونه‌ای باشند که خواست اسلام است، زیرا از روزی که انسان متولد می‌شود تا لحظه مرگ باید نیازهای ضروری زندگی وی تامین شود تا مردم نگران بی‌سوادی و بیماری و... نباشند و این معنای تامین اجتماعی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه باید آموزش و پرورش و سلامت در دسترس همگان باشد گفت: این موضوع به معنای عدالت اجتماعی است و ضروری است تامین اجتماعی برای همگان قابل دسترسی باشد یعنی همگان بتوانند به دارو، پزشک، بهداشت، آب، غذا و تمامی مسائلی که از ضروریات زندگی است دسترسی داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه درس خواندن نیز از مسائلی است که باید در دسترس همه باشد ادامه داد: دانستن ماهیت انسان است و اگر انسان از دانستن خالی شود تبدیل به یک جسم می‌شود و آنچه ما را انسان می‌کند دانش و علم است،بنابراین باید آموزش برای همه مردم فراهم شود تا بتوانند تا جای ممکن درس بخوانند.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه باید بهداشت و درمان و خصوصا دسترسی به دارو را برای همگان فراهم کنیم تا داروهای موثر تنها در دست افراد پولدار نباشد، گفت: چنین حالتی ظلم است و عدالت نیست، بلکه تبعیض است و خداوند ما را غضب می‌کند همچنین اگر بنا باشد درس خواندن مخصوص عده‌ای باشد و تنها سطوح بالا بتوانند بهترین‌ها را داشته باشند عادلانه نیست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه بیمه اجتماعی باید تمامی دسترسی‌ها را تامین کند خاطر نشان کرد: بیمه اجتماعی از کارهای خوب دنیا است و جهان فهمیده به چه چیز نیاز دارد.

وی با اشاره به ضرورت امنیت در جهان تصریح کرد: امنیت جدیدی که نیاز داریم توسط تروریست‌ها از بین می‌رود و دنیا به آسانی امن نمی‌شود.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: مثلثی ایجاد شده که نمی‌گذارد امنیت برقرار شود و چند قرن است که استبداد و استعمار کشور‌ها را استثمار کرده‌اند و در حال حاضر نیز در انقلاب‌های جدید جریان‌های تروریستی ایجاد می‌شود که امینت مردم مخدوش شده و آن‌ها پشیمان می‌شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حوادث اخیر در کشور مصر گفت: مصری‌ها ملتی بودند که کشاورزی می‌کردند، ‌توریسم خوبی داشتند و با تروریست نیز سر و کار نداشتند اما وقتی انقلاب کردند توریسمشان از بین رفت ، ناامن شدند، مردم شان دچار مشکل شدند و به ناچار دوباره همان‌هایی را که بیرون کرده بودند بازگرداند و کشور لیبی هم در چنین شرایطی به سر می‌برد.

وی خاطر نشان کرد: با ناامنی‌هایی که خلق کردند رکن اساسی سعادت بشر یعنی امنیت مخدوش شد.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به بحث سلامت تصریح کرد: ما حرف‌هایمان را در سند بالادستی سیاست‌های کلی سلامت زده‌ایم و در آن از نظرات متخصصان مربوطه نیز استفاده کردیم و رهبری نیز آن را امضا و ابلاغ کرده‌اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه منطقه ما از ناامن‌ترین مناطق جهان شده است و اوضاع جاری در افغانستان، سوریه، عراق، یمن و... باعث شده که از نظر امنیت منطقه با مشکل مواجه شویم، اضافه کرد: اما در داخل کشور مردم همچنان در صحنه هستند وانقلاب را دوست دارند به همین دلیل ما محفوظیم اما اگر یک روز نتوانیم مردم را حفظ کرده و خواسته‌های حداقلی آنان را تامین کنیم دست‌های مرموزی به آسانی امنیت ما را بهم خواهند زد همانگونه که در مرز‌ها داعش قصد حمله داشت اما ما آن‌ها را تهدید کردیم و آن‌ها در پشت مرز‌ها ماندند.

وی با بیان اینکه ناامنی در حوزه سلامت، بهداشت و درمان در کشورمان کم نیست، اظهار کرد: برخی توانایی تامین آمپول‌هایی چند میلیون تومانی و چند صد هزار تومانی را ندارند، همچنین می‌دانیم که برخی داروهای تاریخ گذشته وجود دارند و بیمارستان‌ها شرایط مناسبی برای بیمار، پزشک و پرستار ندارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اذعان براینکه تحریم‌ها ضربه زیادی به ما زد و برای ما دشواریهای زیادی خلق شد که در خصوص برخی از آن‌ها صحبتی نکردیم، عنوان کرد: در حال حاضر دولتی روی کار آمده که با فداکاری به مذاکرات رفت و پیروز شد.

وی ادامه داد: آمانو پس از سفر اخیر خود به آمریکا، به ایران آمد تا تبعیضی ایجاد نشود که این نشان می‌دهد آن‌ها جدی هستند، پس ما هم باید جدی باشیم.

هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه آن‌ها عجله‌ای ندارند که تحریم‌ها را چه زمانی بردارند، زیرا از آن سود می برند، تاکید کرد: ما باید دلسوز خود باشیم امروز افرادی به اسم انقلاب و اسلام سنگ اندازی می‌کنند و یکی از مشکلات ما برای تامین نیازهای پزشکی‌مان همین مسائل است،بنابراین باید این مسئله را در تمامی ابعاد بررسی کرد و اگر نمی‌توانیم چنین کنیم باید این مسائل محفوظ باشد تا زمانی که برنامه مذکرات به نتیجه مطلوب برسد که به آن زمان نزدیک هستیم.

وی با اشاره به اینکه آن‌ها می‌توانند مذاکرات را تعلیق کنند، گفت: سازمان ملل وشورای امنیت شش قطعنامه خطرناک را برعلیه ما برداشتند که این نشان می‌دهد دولت کار بزرگی کرده اما برخی چشم خود را می‌بندد و هر چه را می‌خواهند می‌گویند و خیال می‌کنند به انقلاب و اسلام خدمت می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز