خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان حج و زیارت:/به روز رسانی‌می‌شود/

کشته‌شدگان ایرانی حادثه منا به ۱۳۱ نفر رسید/ افزایش مصدومان به ۲ هزار نفر/ خدیجه خرمایی اولین قربانی زن ایرانی حادثه منا

رییس سازمان حج و زیارت شمار جان‌باختگان ایرانی در حادثه منا را تاکنون ۱۳۱ تن عنوان کرد و گفت:هویت ۶ نفر از زایران ایرانی تاکنون مشخص نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طبق آخرین اخبار اعلامی از سوی سازمان حج و زیارت، نام و نام خانوادگی اولین قربانی زن ایرانی در حادثه منا، خانم خدیجه خرمایی به شماره کاروان ۳۸۰۳۶ اعلام شد.

۹۴/۰۷/۰۲/ - ۵۸: ۲۲

سعید اوحدی در ارتباط تلفنی با گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به افزایش آمار جانباختگان ایرانی به ۱۳۱ نفر گفت: هویت ۶ نفر از زایران ایرانی تاکنون مشخص نشده است. 

وی افزود: پیش بینی می‌شود آمار قربانیان در ساعات آتی افزایش یابد. 

اوحدی ادامه داد: نیروهای عربستانی اجازه ورود عکاسان را به منا نمی‌دهند.

۹۴/۰۷/۰۲ - ۳۰: ۲۲

روابط عمومی سازمان حج و زیارت در آخرین اطلاعاتی که از شمار قربانیان حادثه منا اعلام می‌کرد، تعداد زائران ایرانی کشته شده در حادثه منا را ۱۳۰ نفر اعلام کرد.

۹۴/۰۷/۰۲ - ۴۰: ۲۱

سعید اوحدی آخرین آمار مصدومان حادثه رمی جمرات را ۲ هزار نفر اعلام کرد.

۳۹۴/۰۷/۰۲ - ساعت ۲۱:۳۰

به گزارش خبرنگار ایلنا، روابط عمومی سازمان حج و زیارت اعلام کرد که اسامی دو زائر به شرح زیر به اشتباه میان جانباختگان اعلام شده که بود که هر دو سالم هستند و مشکلی برای آنها پیش نیامده است.

هوشنگ کردگار از کاروان ۱۳۰۷۷
منصور غضنفری از کاروان ۱۲۰۱۲

۳۹۴/۰۷/۰۲ - ساعت ۱۸

سعید اوحدی، در گفت‌وگو با خبر ساعت ۱۸ شبکه خبر تعداد قربانیان ایرانی حادثه امروز منا را ۹۰ نفر اعلام کرد و افزود: تعداد مصدومان ایرانی حادثه امروز به ۱۵۰ نفر رسیده که اقدامات پزشکی برای مداوای آن‌ها در حال انجام است.

۳۹۴/۰۷/۰۲ - ساعت ۱۷

رییس سازمان حج و زیارت در گفت‌و‌گوی تلفنی با شبکه خبر (ساعت ۱۷) قربانیان ایرانی در حادثه رمی جمرات را ۴۷ نفر اعلام کرد و گفت: ۶۰زائر ایرانی مصدوم شدند و هم اکنون در بیمارستان تحت مداوا هستند.

اوحدی ادامه داد: آمار جانباختگان این حادثه تاکنون به ۱۰۰۰ نفر رسیده است.

وی افزود: هنوز جنازه‌های زیادی بر روی زمین باقی مانده و در ساعات پیش رو آمار فربانیان افزایش خواهد یافت.

۳۹۴/۰۷/۰۲ - ساعت ۱۵

رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: تعداد ۴۷نفر از زائران ایرانی بر اثر ازدحام در مناسک رمی جمرات متاسفانه کشته شده و ۶۰ نفر دیگر از هموطنانمان زخمی شده‌اند.

اوحدی اضافه کرد: در اولین روز از برگزاری مراسم «رمی جمرات» که زائران از تمام کشور‌ها به سوی محل برگزاری مناسک می‌روند، امروز در ساعت ۹ صبح اعلام شد که دو مسیر را بسته‌اند و زائران تنها از سه مسیر می‌توانند به رمی جمرات بروند، به همین دلیل و با توجه به ازدحام زیاد و تحت فشار قرار گرفتن مردم، شاهد فاجعه‌ای تلخ و ناگوار بودیم.

رئیس سازمان حج و زیارت که با صداوسیما گفت‌و‌گو می‌کرد، اظهار داشت، بعثه مقام معظم رهبری به همراه مرکز پزشکی حج و زیارت برای امدادرسانی به زائران ایرانی در حال تلاش هستند، اما امکان تردد حتی برای آمبولانس‌ها در رمی جمرات وجود ندارد که این نشان می‌دهد عربستان خود را برای چنین اتفاقی آماده نکرده است.

وی درباره علت حادثه توضیح داد و گفت: سوءمدیریت عربستان، بی‌تدبیری و بستن یکی از مسیر‌ها که منجر به تراکم جمعیت در منا شد، از علل وقوع این حادثه مرگبار بوده است.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین از افزایش آمار جانباختگان حادثه خبر داد و گفت: هنوز اجساد بسیاری بر روی زمین مانده است.

وی افزود: عوامل اجرایی عربستان و پلیس همکاری لازم را ندارند و ۲ ساعت قبل اعلام کردند که هیچ یک از پزشکان کشورهای دیگر حق ورود به بیمارستان‌ها را ندارد؛ این اقدام باعث می‌شود ما از آخرین آمار جانباختگان و مصدومان بی‌اطلاع بمانیم.

اوحدی اضافه کرد: ما در پی این موضوع اعتراض شدید خود را به سفیر ایران در ریاض اعلام کردیم.

کد خبر : ۳۰۷۵۵۹