خبرگزاری کار ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

صنعت گردشگری را جایگزین نفت بر سفره‌های مردم کنیم

asdasd
کد خبر : ۳۰۸۲۳۱

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید نفت را از سفره‌های مردم پاک کنیم و بجای آن صنعت گردشگری را بنشانیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در همایش روز جهانی گردشگری گفت: در ۲۵ سپتامبر امسال ۱۹۳ کشور جهان به تصویب دستور کار توسعه بعد از ۲۰۱۵ پرداختند که کشور ما نیز در بین این کشور‌ها بود و رئیس‌جمهور نیز دولت خود را در این نشست، دولت توسعه پایدار و متعهد به محیط‌زیست اعلام کرد.

وی ادامه داد: این دستور کار بعد از ۲۰۱۵ می‌تواند برای کشور ما راهگشا باشد این دستور کار که ۱۷ آرمان از جمله پایان دادن به همه صورت‌های فقر، تضمین زندگی سالم، دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان، اشتغال شایسته، کاهش نابرابری در داخل کشور‌ها و همچنین بین آنها، حفاظت از اکوسیستم‌ها و... می‌تواند الگوی خوبی باشد، زیرا ما در برنامه‌های پیشین توسعه خود نتواستیم اقدامات شایسته‌ای انجام دهیم و به شدت محیط‌زیست و حوزه گردشگری را با مشکل مواجه کرده‌ایم.

ربیعی اظهار کرد: عدم تضمین اشتغال مناسب و نیاز به سرمایه زیاد و ایجاد آلودگی محیطی ویژگی برنامه‌های توسعه ۵۰ سال گذشته کشور ما بوده است. همچنین الگوی متمرکز در برخی استان‌ها و شکاف مرکز پیرامون نیز از جمله ویژگی‌های برنامه توسعه ما بوده است، در حالی که روند بحران اشتغال و رشد بدون اشتغال پدیده‌ای جدی است. بنابراین من اساسا با مفهوم متداول توسعه که تاکنون جریان داشته است، مسئله دارم.

وزیر کار تاکید کرد: توسعه به معنای کارخانه بزرگ و راه رفتن بر روی تلی از طلا که در زیرش مردم فقیر قرار گرفته‌اند، نیست. توسعه متوازن یعنی زندگی مردم در روستا‌ها بدون فقر و شادی مردم در جامعه که این دو با نگاه دیگری به مسائلی همچون گردشگری می‌تواند به وجود بیاید.

وی با تاکید بر اینکه باید از اقتصاد نفتی دوری کنیم، گفت: سال‌ها است که می‌رود و می‌آید و سفره مردم خالی است و شادی در جامعه وجود ندارد. پیشنهاد من این است که نفت را از سفره‌های مردم پاک کنیم و به جای آن صنعتی همچون گردشگری را جایگزین کنیم. با چنین صنعتی است که می‌توان الگوی سرمایه‌گذاری و توسعه کشور را تغییر داد این صنعت از آنجا که فعالیتی نامتمرکز است، می‌تواند اشتغال را در سراسر ایران گسترش دهد.

ربیعی ادامه داد: این صنعت البته به مشارکت فعالانه بخش‌خصوصی و توزیع سرمایه‌گذاری در سراسر کشور با الگویی جدید و بدور از الگوهای مخرب محیط‌زیست نیاز دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی دولت اظهار کرد: ما اکنون با مدیریت ناکارآمد آب روبروییم و شاهدیم که مهاجرت‌های ناشی از مشکلات زیست‌محیطی و از بین رفتن اشتغال در جوامع محلی تهدیداتی را بوجود آورده است.

ربیعی ادامه داد: گردشگری بر فروش خدمات متکی است و در اقتصاد جدید نیز بیشترین اشتغال‌زایی را دارد و زنجیره تولید تا مصرف را بهم متصل می‌کند به ازای هر ۸. ۴گردشگر یک شغل دائم ایجاد می‌شود یعنی اگر ما به مرز ۲۰ میلیون گردشگر برسیم، ۴ میلیون و ۱۶۷ هزار شغل ثابت ایجاد می‌شود. در سال ۲۰۱۳ از هر ۱۱ کارگر یک نفر در بخش گردشگری شاغل بود و ما اکنون با وجود ۵. ۵ میلیون گردشگر باید حدود یک میلیون شاغل داشته باشیم که اگر این تعداد به ۷ میلیون نفر برسد یک میلیون و ۵۶۷ هزار شاغل در این بخش خواهیم داشت.

ربیعی با اشاره به اینکه گردشگری از مصداق‌های اقتصاد مقاومتی است، گفت: گردشگری در دنیا ۹ درصد تولید ناخالص جهان را ایجاد می‌کند که باید ببینیم سهم ما از این مقدار چقدر است گردشگری از آنجا که یک کلیت جغرافیایی را در بر می‌گیرد می‌تواند باعث کاهش نابرابری‌های منطقه‌ای، توزیع عادلانه، فقرزدایی، تحصیل رفاه اجتماعی و رسیدن به حداقل‌های زندگی استاندارد شود.

وی ادامه داد: همیشه در حوزه گردشگری بحث زیرساخت‌ها مطرح بوده؛ همانند هتل‌ها و... اما به نظر من مهم‌ترین زیرساخت؛ فرهنگ گردشگر پذیر، مدارا و احترام به توریست است. در فضای پساتحریم فضای ایران هراسی کنار گذاشته می‌شود و می‌توان به توریست به عنوان یک منبع درآمد به جای نفت نگاه کرد.

وی در مورد اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کمک به صنعت گردشگری اظهار کرد: سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای،؛ آموزش هتلداری با دادن اعتبارنامه را در برخی از استان‌ها همچون خراسان آغاز کرده است و در زمینه آموزش بازاریابی گردشگری نیز فعالیت می‌کند. 

وی افزود: آمادگی این را داریم که از مناطق بوم‌گردی، خانه‌های روستایی و اقامت‌گاه‌های کوچک هم حمایت کنیم، اتحادیه تورگردانان هم هفته آینده با صندوق توسعه کارآفرینی امید جلسه‌ای را خواهند داشت.

وی در پایان با اشاره به اینکه باید به بخش‌های مختلف گردشگری توجه کنیم گفت: ما پیشنهاد گردشگری سالمندان و بازنشستگان و افرادی که توان رفتن به مسافرت ندارند، را مطرح کردیم و از سال گذشته نیز بحث گردشگری سالمندان را اجرایی کرده‌ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز