خبرگزاری کار ایران

معاونت توسعه مناطق روستایی ریاست جمهوری:

۷۰ درصد روستاییان تحت پوشش کمیته امداد هستند

asdasd
کد خبر : ۳۱۰۰۷۸

معاونت توسعه مناطق روستایی ریاست جمهوری گفت: دولت تدبیر و امید برنامه‌ریزی برای مشارکت اقتصادی مردم روستا را سرلوحه خود قرار دادند.

به گزارش  خبرنگار ایلنا، ابوالفضل رضوی در نشست خبری صبح امروز خود ضمن تسلیت فاجعه غم‌انگیز رخ داده در سرزمین منا گفت: ما به مساله روستا‌ها از چند منظر مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نگاه می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر روستا‌ها را به عنوان سکونت‌گاه مورد توجه قرار دهیم نه به کشور خدمت کرده‌ایم و نه به جامعه روستایی و عشایری ادامه داد: روستا‌ها مهد تولید فرهنگ هستند و زمانی که به حدود ۲۰ الی ۲۵ قرن پیش نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که بسیاری از اماکن بزرگ امروزی روستا بوده و از آنجا تولید فرهنگ و فکر می‌شده است.

معاونت توسعه مناطق روستایی ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: امروز نیز بسیاری از اساتید دانشگاهی و مراجع بزرگ کشور روستازاده بوده یا میزانی از عمر خود را در روستا‌ها گذرانده‌اند.

رضوی با اشاره به اینکه ما روستا‌ها را مهد تفکر می‌دانیم بیان کرد: متاسفانه از زمانی که نگاه به روستا به عنوان سکونت‌گاه مطرح شد گفتیم که روستا تولیدکننده فکر و فرهنگ نیست بلکه محل استراحت است لذا حمایت‌های تولیدی از روستا به عمل نیامد.

وی با بیان اینکه ۶. ۲۸ درصد جمعیت کشور را روستاییان و عشایر تشکیل می‌دهند که در حدود ۶۳ هزار روستا و آبادی سکونت دارند عنوان کرد: جمعیت این روستا‌ها به تولید فکر، محصول و ثروت می‌پردازند چنانکه ۲۶ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور توسط این جمعیت ۶. ۲۸ درصدی انجام می‌شود.

رضوی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که به رغم تمام محرومیت‌ها و مشکلاتی که روستاییان بر سر راه دارند نقشی قوی در تولید اقتصادی کشور دارند.

معاونت توسعه مناطق روستایی ریاست جمهوری با بیان اینکه روستاییان با دقت و تیزهوش هستند افزود: وقتی به آمار مشارکت روستاییان در اداره کشور و روش آن‌ها در این حوزه نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که آنان بر اساس روش همیاری و همکاری فعالیت می‌کردند که این روش به دلایل متعدد و وجود نگاه‌های خاص از جانب بعضی دستگاه‌ها آسیب دیده است.

وی با تاکید بر اینکه اداره روستا‌ها توسط روستاییان انجام می‌شده خاطرنشان کرد: اکنون نیز همین وضعیت را توسط دهیاران و شوراهای شهر و روستا داریم.

رضوی اضافه کرد: مستند‌ترین آماری که در مشارکت مردم روستا و عشایر می‌توانیم ارائه دهیم و کسی نمی‌تواند آن را خدشه‌دار کند آن است که پس از انقلاب که انتخابات در کشور به صورت جدی انجام شد نرخ مشارکت سیاسی روستاییان و عشایر بیش از ۹۰ درصد بوده است که نکته‌ای مهم است

معاونت توسعه مناطق روستایی ریاست جمهوری با بیان این مطلب افزود: روستاییان باور دارند که حل مشکلات کشور از صندوق انتخابات و مشارکت فعال مردم عبور می‌کند بنابراین روستاییان برای فعالیت و مشارکت در انتخابات قهر نمی‌کنند و آگاهانه نظر می‌دهند.

وی با بیان اینکه فرهنگ مشارکت‌طلبی روستاییان بالا بوده و افزایش سرمایه انسانی در روستا‌ها قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست اظهار کرد: قبل از انقلاب به روستاییان به عنوان نیروی کار نگاه می‌شد اما بعد از انقلاب نگاه به آن‌ها به عنوان سرمایه انسانی انجام شد.

رضوی با یادآوری اینکه پیش از پیروزی انقلاب به سختی انسان با سواد در روستا‌ها پیدا می‌شد گفت: اما امروزه از هر ۵ خانوار روستایی و عشایری یک نفر تحصیل‌کرده دانشگاهی است. بنابراین امروزه در روستا‌ها علاوه بر سرمایه‌های فیزیکی سرمایه انسانی نیز وجود دارد.

معاونت توسعه مناطق روستایی ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه نبود سرمایه انسانی در روستا از عواملی بوده که روستا را همچنان عقب نگه داشته است ادامه داد: امروز نظام برنامه‌ریزی ما نباید روستا‌ها را همچون ۳۰، ۴۰ سال پیش نگاه کند و ضروری است به وجود واحدهای تولیدی اشتغالی پایدار در روستا‌ها توجه کند.

وی با اشاره به اینکه برخی پراکندگی روستا‌ها را به عنوان نوعی تهدید در کشور تلقی می‌کنند بیان کرد: ما منکر وجود مشکلاتی از جمله ارائه خدمات زیرساختی به روستا‌ها با توجه به پراکندگی آن‌ها نیستیم اما در عوض از جای جای کشور امکان به فعلیت رساندن پتانسیل فیزیکی در روستا‌ها وجود دارد.

رضوی با اشاره به اینکه مساله امنیت پایدار از پراکندگی روستا‌ها در کشور حاصل می‌شود که موضوعی مهم است تصریح کرد: هر روستا حتی با داشتن ۱۰ خانوار در مناطق مرزی پاسدار خاک کشور است بنابراین به لحاظ فرهنگی و سیاسی امنیتی پراکندگی روستا‌ها نه تهدید که فرصتی خوب برای تعالی کشور است.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید، برنامه‌ریزی برای مشارکت اقتصادی مردم روستا را سر لوحه خود قرار داد عنوان کرد: تا به امروز تمامی دولت‌ها به دلیل سخت بودن برنامه‌ریزی مشارکت اقتصادی مردم یا به این موضوع توجه نداشته یا باور عملی نداشتند.

معاونت توسعه مناطق روستایی ریاست جمهوری ادامه داد: اما دولت تدبیر و امید با باوری که به دیدگاه امام راحل در خصوص ضرورت مشارکت اقتصادی مردم داشته است ونیز با توجه به بیانات مقام معظم رهبری که تاکید کرده‌اند قوای کشور باید زمینه‌ساز حضور مردم در فعالیت اقتصادی باشد طرح مشارکت اقتصادی را به استان‌ها ابلاغ کرد.

رضوی در ادامه با یادآوری اینکه همایش ملی روستا سال گذشته به مدت دو روز برگزار شد گفت: امسال در کنار این همایش نمایشگاه محصولات کشاورزی و صنایع دستی روستایی را داریم که قرار است به مدت ۴ روز برقرار باشد.

وی تصریح کرد: یقینا چنین نیست که عده‌ای از مردم را از اقصی نقاط کشور دعوت کنیم تا فقط به سخنرانی ما گوش کنند بلکه ساعاتی را به گوش دادن به صحبت‌های روستاییان و عشایر اختصاص خواهیم داد.

معاونت توسعه مناطق روستایی ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سال گذشته در طرح مشارکت اقتصادی برای روستاهای مرزی وام بدون کارمزد در نظر گرفتیم افزود: امسال نیز چنین خواهد بود در طرح مشارکت اقتصادی مردم اگر ۵۰ خانوار روستایی با هم تشکیل شرکت سهامی خاص یا تعاونی دهند به آنان وام اعطا خواهد شد.

وی در ادامه این مطلب گفت: اگر تعداد این خانوار‌ها ۱۰۰، ۱۵۰ یا ۲۰۰ خانوار باشد اعطای وام به آنان راحت‌تر خواهد بود و چنانچه ۲۰۰ خانوار روستایی و عشایری برای تشکیل شرکت آورده بیاورند ۴ برابر مبلغ آورده به آنان وام می‌دهیم اما باید به صورتی باشد که به ایجاد شغل پایدار بینجامد.

رضوی تاکید کرد: ۲۰۰ خانوار می‌تواند از هر جای کشور باشند اما باید پایگاه شرکت در روستا باشد.

وی با اشاره به اینکه تفاوت در نظر گرفته شده برای روستاهای مرزی و غیرمرزی در میزان وام و کارمزد است ادامه داد: به روستاهای مرزی وام به صورت بدون کارمزد پرداخت می‌شود و ۹ برابر آورده آنان وام پرداخت می‌شود اما برای روستاهای غیرمرزی وام با کارمزد ۳ درصد پرداخت خواهد شد و مبلغ وام نیز ۴ برابر میزان آورده آنان است.

معاونت توسعه مناطق روستایی ریاست جمهوری اضافه کرد: در اعطای وام نرخ سرانه اشتغال مهم بوده و نرخ سرانه را متوسط ۱۲ میلیون تومان در نظر گرفتند.

وی ادامه داد: اگر ۲۰۰ خانوار تشکیل شرکت دهند برای پرداخت وام به آن‌ها سقفی در نظر گرفته نشده اما برای ۱۵۰ خانوار سقف اعطای وام ۳ میلیارد تومان است و باید ۲۵ درصد آورده بیاورند.

رضوی گفت: همچنین برای ۱۰۰ خانوار سقف اعطای وام ۲ میلیارد تومان و میزان آورده آنان ۳۰ درصد است. برای ۵۰ خانوار نیز سقف وام در نظر گرفته شده یک میلیارد تومان با ۳۵ درصد آورده است.

معاونت توسعه مناطق روستایی ریاست جمهوری در ادامه با تاکید بر اینکه تمامی دستگاه‌ها در این حوزه وظایف اجرایی دارند گفت: کار سیاست‌گذاری نظارت و گزارش‌دهی به دولت با ما بوده اما در کار دیگران دخالت نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه یک سال است شورای توسعه روستایی و عشایری را برگزار کرده‌ایم و بسیاری از دستگاه‌ها در آن حضور دارند به همکاری کمیته امداد با این شورا اشاره کرد و افزود: متاسفانه ۷۰ درصد روستاییان تحت پوشش کمیته امداد هستند و این‌‌ همان فقری است که مبتلا به روستاییان است. پس ضروری است هماهنگی و هم‌افزایی خوبی وجود داشته باشد.

 رضوی خاطرنشان کرد: ریاست کمیته امداد به این هم‌افزایی باور دارد و برای خداشتغالی برخی خانوارهای روستایی برنامه‌ریزی‌هایی با این کمیته داشته‌ایم که امیدواریم اواخر سال جاری و سال آینده به اوج خود برسد همچنین بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد علوی وابسته به بنیاد مستضعفان نیز قرار است اقداماتی در این زمینه انجام دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز