خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس خبر داد:

۳ درصد افزایش میزان تولد در سال جاری نسبت به سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۳۱۱۳۰۸

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در نشست باروری سالم از افزایش 3 درصدی افزایش میزان تولد در شش ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: طبق آمار موجود، میزان باروری کلی از 1.8 به 1.9 افزایش داشته است که امیدواریم تا رسیدن به سطح جایگزینی مطلوب، همین روند ادامه یابد

  به گزارش ایلنا، محمد اسماعیل مطلق ادامه داد: برنامه‌های تدوین شده در دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در چارچوب سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در قالب دستورالعمل اعلام شده است که ما مسئول اجرای آنها هستیم.

مطلق، مهمترین تغییر و تحول در چند دهه اخیر در کشورهای در حال توسعه را کاهش چشمگیر میزان باروری دانست و عوامل موثر بر آن را شامل عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برشمرد که به همراه سایر عوامل باعث به صفر رسیدن و حتی منفی شدن رشد جمعیت شده است.

وی بندهای مختلف سیاست‌های جمعیتی را بیان کرد و به بیان شش نقش‌ اصلی وزارت بهداشت در اجرای این سیاست‌ها و دیگر نقش‌ها به صورت همکار پرداخت.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت؛ ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت به همراه افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جایگزینی را از وظایف اصلی وزارت بهداشت خواند و در این خصوص به رفع چالش‌های پیش رو از جمله موانع ازدواج، سن ازدواج، تسهیل شرایط تشکیل خانواده، سرعت فرزندآوری، افزایش تعداد فرزندان، در نظر گرفتن تسهیلات مناسب برای مادران در دوران بارداری و شیردهی، پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و حمایت زوج‌های نابارور به همراه تقویت موسسات درگیر ذیربط اشاره کرد و رسیدگی به این امور را جزو وظایف اصلی وزارت بهداشت برشمرد.

مطلق در خصوص دیگر وظایف اصلی به تحکیم بنیان خانواده با آموزش مهارت فرزندپروری، ارائه خدمات مشاوره‌ای بر اساس فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و ایرانی، توسعه و تقویت نظام اجتماعی، ارتقای امید به زندگی، تأمین سلامت، تغذیه سالم جمعیت و پیگیری مشکلات اجتماعی بویژه اعتیاد اشاره کرد.

وی با مرور عوامل موثر بر کاهش نرخ باروری؛ بر تلاش جمعی برای رفع چالش‌ها در حوزه سلامت به وسیله مدیران و کارشناسان مرتبط تأکید کرد.

دکتر مطلق، افزایش تعداد جوانان در آستانه ازدواج و بالا رفتن سن فرزندآوری و به تبع آن کاهش میزان باروری را از جمله عوامل موثر بر کاهش نرخ باروری دانست و بر رفع چالش‌های موثر بر این میزان تا رسیدن به نرخ باروری 2.1 تأکید کرد.

وی، افزایش تک‌فرزندی در خانواده‌ها، افزایش فاصله زمانی بین ازدواج تا فرزندآوری، فاصله سنی بین فرزندان، آسیبهای اجتماعی از قبیل طلاق، اعتیاد، رفتارهای پرخطر و سقط را از دیگر عوامل موثر دانست و پیشگیری به منظور رفع این موارد را در دستور کار اعلام کرد.

مطلق از روند کاهشی میزان مرگ مادران طی سال‌های 81 تا 93 خبر داد و گفت: این میزان در برنامه پنجم به 15 در 100هزار تولد زنده رسید که مطابق برنامه‌های سازمان بهداشت جهانی است و امیدواریم تا سال 2030 بتوانیم این آمار به زیر 7 در 100هزار تولد زنده برسانیم که تحقق آن به برنامه‌ریزی و اقدامات لازم،نیاز دارد.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده ومدارس وزارت بهداشت بر ارتقای دسترسی به خدمات پیشگیری از بارداری‌های پرخطر و برنامه‌ریزی نشده، تأکید کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز