خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر بهداشت عنوان کرد:

لزوم توزیع منابع و خدمات تخصصی سلامت در سطح کشور

asdasd
کد خبر : ۳۱۱۷۲۲

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: متاسفانه با توجه به سیاست های سلامت در دهه های گذشته، 40 درصد خدمات تخصصی سلامت کشور در تهران متمرکز بوده و توزیع مناسبی در این زمینه وجود نداشته و درحال حاضر تلاش وزارت بهداشت بر این است تا خدمات تخصصی را در کل کشور توزیع کند و زمینه برقراری عدالت در سلامت را مهیا کند.

به گزارش ایلنا، ایرج حریرچی  در مراسم یکصدمین سالگرد تاسیس رشته پرستاری ایران در ارومیه اظهار داشت: با توجه به حدیث نبوی، دو نعمت سلامت و امنیت با فقدان آن شناخته می‌شوند و لازم است تا انسان همواره قدر این دو نعمت خدادادی را بداند.

حریرچی با اشاره به اهداف نظام سلامت افزود: هدف نظام سلامت افزایش سلامتی افراد بوده و کار پیچیده و دشواری نیست چون اگر کیفیت زندگی بهبود یابد، ضمن کاهش مرگ زودرس، سبب امید به زندگی و طول عمر افراد می‌شود.

قائم مقام و معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: با وجود پیشرفت‌های پزشکی به ویژه در دو دهه اخیر، شاهدیم که حتی کشورهای اروپایی و کشورهای خاورمیانه نیز از وضعیت چندان مناسبی از نظر شاخص سلامت برخوردار نیستند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ایران از نظر شاخص امید به زندگی و مرگ و میر کودکان کمتر از 1 و 5 سال و همچنین در بهداشت و درمان در میان 22 کشور منطقه رتبه 12 تا 16 را دارد و با وجود اینکه از 30 سال گذشته مرگ و میر اطفال در ایران به شدت کاهش یافته اما سایر کشورها در مقایسه با ایران، اقدامات بهتری در این خصوص  انجام داده‌اند.

حریرچی با اشاره به اینکه به ازای هر 1000 نفر جمعیت 1.22 پزشک در ایران وجود دارد در حالی که میانگین آن در منطقه 1.7 تا 2.5 است اظهار داشت: همجنین در کشور به ازای 1000 نفر جمعیت 1.7 تخت بیمارستانی وجود دارد در حالی که میانگین آن در منطقه 2.5 است.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خوشبختانه با همت دولت تدبیر و امید و با حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی از دو سال گذشته، کارهای بزرگی در حوزه سلامت انجام شده تا جایی که امید به زندگی در بانوان به 73 سال و امید به زندگی سالم نیز به 63 رسیده است.

وی با ابراز تاسف از اینکه در گذشته سیستم بهداشتی چندان کارآمدی در کشور وجود نداشته،تصریح کرد: متاسفانه 40 درصد خدمات تخصصی سلامت کشور در تهران متمرکز شده و توزیع مناسبی در این زمینه وجود نداشته است و این درحالیست که  استان آذربایجان‌غربی با وجود سابقه درخشان در حوزه سلامت، از نظر وجود خانه‌های بهداشت وضعیت مناسبی داشته اما از نظر امکانات درمانی کمبود دارد.

حریرچی با ابراز خرسندی از اینکه اقدامات بسیار مناسبی برای رفع کمبود پرستار در کشور انجام شده است، اظهار داشت: باید حرکتی جدی برای رفع کمبود تعداد پرستار انجام داد و نیروی کمک پرستاری در کشور به میزان 10 هزار نفر افزایش یافته است.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تاکید بر افزایش ظرفیت آموزش پرستاری گفت: باید سطح‌بندی مراقبت‌های اولیه، عمومی و تخصصی پرستاری انجام گیرد تا جایگاه آنان مشخص شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز