خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر مناطق و امور زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست:

بهترین راه‌حل برای سد گتوند، تخریب آن است

asdasd
کد خبر : ۳۱۱۷۲۷

مدیر کل دفتر مناطق و امور زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بهترین راه‌حل پیش رو برای رفع مشکل سد گتوند تخریب آن است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید گشتاسب میگونی در نشست خبری معاون و مدیران کل دفتر محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر از میان ۲۷۸ منطقه حفاظت شده در کشور ۱۳۰ منطقه یعنی حدود ۵۰ درصد دارای طرح مدیریت هستند و یا طرح مدیریت آن‌ها در شرف انجام است.

وی افزود: در حال حاضر ۶ استان طرح مدیریتیشان را براساس برنامه‌ای پنج ساله اجرا می‌کنند که در هرکدام از این مناطق اولویت‌های ویژه‌ای مورد نظر است. اما نکته مهم برای اجرای این اولویت‌ها همگامی منابع اعتباری با برنامه‌ها است که اغلب در این مورد با چالش‌هایی روبرو می‌شویم.

مدیر کل دفتر امور زیستگاه‌ها و مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ریاست سازمان سیاست بازکردن درب‌های مناطق حفاظت شده به روی مردم با رعایت ضوابط خاص را دارد تصریح کرد: بیش از ۵۰ سال است که حفاظت در ایران انجام می‌شود و از‌‌ همان گذشته اشکالاتی در این برنامه‌ها وجود داشته و هنوز هم وجود دارد و تا زمانی که مردم احساس نکنند که این حفاظت برای آن‌ها سودمند است هیچ فایده‌ای ندارد.

سد گتوند نمونه‌ای از توسعه ناپایدار است

وی در ادامه در ارتباط با سد گتوند اظهار کرد: این سد نمونه‌ای از توسعه ناپایدار در کشور است و از نظر شخص من بهترین راه‌حل برای این سد تخریب آن است زیرا آب شور آن در هر گستره‌ای از طبیعت که‌‌ رها شود به اکوسیستم آسیب می‌زند.

گشتاسب میگونی با بیان اینکه ما در میان دستگاه‌های دولتی با ناهماهنگی روبرو هستیم گفت: باید باورهای زیست‌محیطی در بین مسئولان کشور بیشتر شود ما شاهد بودیم که در آمریکا پروژه سد تنسی تنها به خاطر یک ماهی کوچک انگشتی کاملا از بین رفت درحالی که اکنون ما برای سد گتوند با چالش‌های مختلفی روبرو هستیم و البته نظر نهایی در این خصوص را باید دفتر ارزیابی‌های زیست‌محیطی بدهد.

او در ارتباط با تصرفات و ساخت‌ و سازهای غیر مجاز در دشت ارژن اظهار کرد: پرونده قضایی این دشت تشکیل شده است این دشت ذخیره‌گاه زیست کره محسوب می‌شود البته صحبت‌هایی مبنی بر اینکه ساخت و ساز‌ها در این دشت در مستثنیات بوده پیش آمده است اما در مناطق حفاظت شده هر تغییر کاربری حتی در مستثنیات نیز باید با اجازه سازمان حفاظت محیط زیست باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز