خبرگزاری کار ایران

دبیری:

مشکلی برای ایجاد سایت گردشگری در آشوراده وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۳۱۱۷۳۳

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به طرح گردشگری آشوراده گفت: اگر ضوابط زیست محیطی رعایت شود، اشکالی برای اجرای طرح گردشگری در این منطقه نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرهاد دبیری در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاران در ارتباط با ایجاد قرق‌های اختصاصی گفت: در همه جای دنیا افرادی برای ایجاد قرق‌های اختصاصی از دستگاه متولی محیط زیست اجازه می‌گیرند و در آنجا حیواناتی را نگهداری، پرورش و تکثیر می‌کنند وسپس آن را به بهره‌برداری می‌رسانند که هدف از این کار ‌آن است که به مناطق تحت حفاظت فشار کمتری وارد شده وبه درخواست‌های مردم در این خصوص پاسخ داده شود.

وی با بیان اینکه دستاوردهای قرق اختصاصی در همه جای دنیا چشم‌گیر است اظهار کرد: البته این مناطق سود مالی برای دستگاه‌های زیست محیطی ندارد و اگر درآمدی حاصل شود باید ساز و کاری مشخص کنیم تا در راستای بهبود وضعیت مناطق حفاظت شده باشد.

دبیری با بیان اینکه در حال حاضر هیچ قرق اختصاصی در کشور وجود ندارد گفت: پیشنهاد تاسیس چند قرق اختصاصی در سه استان در دستور کار شورای عالی محیط زیست قرار دارد که البته هنوز فرصت رسیدگی به آنها پیش نیامده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: معاونت ما برای تعیین میزان تخریب، تجاوز و تصرف اراضی در مناطق چهارگانه تحت مدیریت برنامه‌ای را مشخص کرده و از سازمان بازرسی کشور نیز کمک کرده است.

وی افزود:دربرخی مناطق ما مستثنیاتی نیز وجود دارد که به دنبال شناسایی دقیق آنها هستیم و در خواست داده‌ایم که پرونده‌هایی را که تاکنون در این زمینه‌ها تشکیل و اجرا شده به ما اعلام کنند.

دبیری ادامه داد:درسال 93 پرونده‌هایی در خصوص تصرفات در منطقه ورجین شناسایی شد و همین‌طور در بخش‌های حفاظت شده نزدیک به شهرها و سواحل دریاها نیز مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود.

دبیری همچنین در ارتباط با اجرای طرح گردشگری در آشوراده اظهار کرد: استنباط من این است که مسئله آشوراده بیش از آنچه که باید بزرگ شده است آشوراده یک پناهگاه حیات‌وحش همانند دیگر مناطق است اما مشکل از آنجایی شروع شدکه برخی ادعاها در مورد آن مطرح شد که جمع کردن  آن برای سازمان دشواری‌هایی را بوجود آورد.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با ادعاهای مغایر با اصول زیست‌محیطی در این منطقه مقابله می‌کند گفت: مثلا برخی گفتند می خواهیم آشوراده را مانند کیش کنیم در حالی که چنین امکانی وجود ندارد و سازمان در برابر آن مقاومت کرد اما در صورت رعایت ضوابط زیست محیطی و براساس نظر سازمان چه اشکالی دارد که در آنجا سایت گردشگری ساخته شود زیرا که در برنامه‌های مدیریتی نیز آنجا زون گردشگری است.

دبیری در ارتباط با تصرفات پیش آمده در دشت ارژن گفت: در دهه 50 قرار بود که این منطقه به پارک بین‌المللی تبدیل شود که پس از انقلاب این مسئله منتفی شد در آن زمان برای احداث پارک بین‌المللی دولت خریداری زمین‌های آن منطقه را از حاشیه‌ها آغاز کرد اما زمانی که طرح متوقف شد خریداری بخش‌های مرکزی که مهمتر بودند باقی ماند به همین دلیل اکنون مشکلاتی در این منطقه مبنی براینکه کدام بخش‌ها مستثنیات مردم است و کدام بخش‌ها متعلق به دولت است پیش آمده اما به هر حال پرونده ساخت و سازها در دشت ارژن در حال پیگیری است.

دبیری اظهار کرد: قصدداریم در جهت ارتقای حفاظت کیفی بکوشیم و در این جهت از پهبادها، محیط‌بانان اسب‌سوار در مناطقی که امکان ورود خودرو نیست و دوربین بهره ببریم البته هیچ کدام از این اقدامات جای حضور مردم را برای مدیریت و حفاظت از محیط زیست نمی‌گیرد قصدداریم در قالب چند طرح آزمایشی از ظرفیت‌های مردمی بهره ببریم و با حفظ کنترل و نظارت بخش غیر دولتی را به این کار وارد کنیم البته تاکنون هیچ منطقه خاصی را برای مشارکت اعلام نکرده‌ایم اما اگر قصد این کار را داشت باشیم از طریق روزنامه‌ها آن را به صورت عمومی اعلام می کنیم.

وی افزود: در قالب تفاهم‌نامه از مدیریت سمن‌ها بهره می ‌بریم بدون تردید این کار را از پارک‌های ملی آغاز نخواهیم کرد اما از مناطق حفاظت شده و پناهگاه‌های حیات‌وحش شروع می‌کنیم.

وی در پایان در ارتباط با نحوه مدیریت مناطق و استان‌ها گفت: اخیرا مصوبه‌ای تصویب شده است که براساس آن مدیر کل‌ها موظفند هر گونه تغییر و تحول در حیات‌وحش و تنوع زیستی منطقه را در زمان ‌های معین گزارش کنند که این مصوبه به زودی ابلاغ خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز