خبرگزاری کار ایران

ابتکار:

ایران رتبه اول تنش آبی در دنیا را دارد

asdasd
کد خبر : ۳۱۱۷۵۶

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح همیاران آب می تواند یک الگویی مناسب باشد و می توان گفت اکنون این طرح یک ضرورت برای کشور محسوب می‌شود.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار در جلسه مدیریت بحران آب استان کرمان در ارتباط با گزارش و اجرای طرح همیاران آب در استان کرمان اظهار کرد: این طرح می‌تواند الگویی مناسب باشد و می‌توان گفت اکنون این طرح یک ضرورت برای کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه اراده خوبی در استان برای اجرای این طرح شکل گرفته است افزود: هر جایی که در مسیر درستی قرار بگیریم، باید خدا را شاکر بوده و نسبت به تحقق این اهداف و اجرای برنامه‌ها با جدیت و دقت کار را دنبال کنیم.

ابتکار تصریح کرد: این طرح باید با دقت و جدیت ادامه یابد زیرا اگر طرح همیاران آب کارآیی خود را حفظ کند می‌تواند موجب ایجاد امیدواری مردم و کشاورزان شود و از این طریق است که می‌توان امید به ادامه حیات در روستا‌ها و مناطق کشاورزی را به وجود آورد.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه در بسیاری از مناطق کشور در بحث آب فرا‌تر از شاخص‌های زیستی پیش رفته‌ایم تصریح کرد: همه باید بدانیم که منابع زمین نامحدود نیست بلکه این نحوه الگوی مصرف در کشاورزی، شیلات و صنعت است با روند آلودگی و شهرنشینی و... پیش رفته و موجب شده است که به کره زمین فشار وارد و در نتیجه برای یک سال فعالیت ۷ میلیارد انسان روی زمین، زمین یک سال نیاز دارد که تجدید قوا کند و حتی در برخی از روز‌ها میزان استفاده از منابع زمین به حدی است که کار‌شناسان اعلام کردند در یک روز، به اندازه یک سال توان زمین استفاده شده است.

رییس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه میزان آب مورد استفاده بیش از ظرفیت بارندگی و منابع موجود است اظهار کرد: اگر بخواهیم زیست بومی ما ادامه پیدا کند، نمی‌توانیم قوانین طبیعی و الهی را تغییر بدهیم و باید به نگاه اکوسیستمی برگردیم و پیوند بین آب سطحی، آب زیرزمینی، مرتع و حفاظت از خاک و.. را رعایت کنیم که یک چرخه به هم پیوسته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در مناطق حفاظت شده سعی می‌کنیم یک الگویی از مدیریت پایدار داشته باشیم تصریح کرد: همواره الگوی حفاظت در دنیا در کنار برداشت مدیریت شده تاکید شده است و طرح همیاران آب استان کرمان هم راستا با این نگاه است و اگر بتوانیم این طرح را با کیفیت لازم و مدیریت دقیق پروژه و جلب مشارکت و انگیزه‌های قوی مردم پیش ببریم و کاری کنیم که تمام تشکل‌های ذینفع در کنار هم قرار گرفته تا طرح با سرعت، دقت و کارآیی کافی اتفاق بیفتد؛ می‌توانیم به نقطه مطلوب و هدف مورد نظرمان دست یابیم.

ابتکار با بیان اینکه هدفگذاری اصلی طرح همیاران آب؛ توسعه پایدار به ویژه در بخش کشاورزی است اظهار کرد: در رده بندی دنیا در بحث آب و خاک رتبه در جایگاه خوبی قرار نداریم و متاسفانه در تنش آبی نیز در دنیا در رتبه اول قرار داریم و مصر بعد از با ۲۵ درصد فاصله در برداشت از سفره‌های زیرزمینی از ایران در رتبه دوم قرار دارد که آماری نگران کننده است.

وی با بیان اینکه کشاورز برای اینکه بتواند کشاورزی کند ابتدا باید نسبت به حفظ منابع آب و خاک مسوولیت پذیر باشد افزود: باید رویکرد کشاورزان تغییر پیدا کند و باید کاری کنیم که همه در این مسئله سهیم شده و به یک باور و درک مشترک برسیم تا بتوانیم کشاورزی پایدار و توسعه همگام با ملاحظات زیست محیطی در استان و کشور داشته باشیم.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه حفظ کیفی منابع آب چه در بخش صنعت و کشاورزی امری بسیار مهم است تصریح کرد: متاسفانه نمونه‌های خوبی در آلایندگی آب‌های صنعتی نداریم. این آلودگی‌ها و مصرف سموم می‌تواند مشکلات آبی ما را حاد‌تر کند و جا دارد که همگام با طرح همیاران آب، مدیریت پساب و فاضلاب نیز مورد توجه قرار گیرد و معتقدم با همت استاندار کرمان خیلی از این طرح‌ها با حمایت بخش خصوصی و فاینانس قابل تحقق خواهد بود.

وی با بیان اینکه در خیلی از موضوعات زمان را از دست داده‌ایم افزود: در حال حاضر فرصت محدودی برای انجام کار داریم و دیگر نمی‌توانیم زمان را از دست بدهیم زیرا تغییر اقلیم، کاهش نزولات آسمانی و.. به شکلی است که شرایط ما را دشوار‌تر می‌کند و لازمه آن نشان دادن واکنش مناسب است و طرح همیاران آب در این زمینه بسیار مفید است و تلاش خود را برای حمایت‌های لازم در این زمینه خواهیم کرد.

ابتکار بار دیگر با تاکید بر الگو شدن طرح همیاران آب در کشور، افزود: شاید این طرح بتواند با مستندسازی به عنوان یک الگوی بین المللی برای کشورهایی که درگیر مشکل در این زمینه هستند، تبدیل شود.

رییس سازمان حفاظمت محیط زیست تاکید کرد: باید بر روی بحث آبخیزداری و آبخوان داری نیز تاکید کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه پیش بینی‌های هوا‌شناسی دقیق نیست، تصریح کرد: احتمال بارندگی‌های سیل آسا براساس پیش بینی‌های کنونی مطرح می‌شود و لازمه آن آمادگی است تا اگر مسیر‌ها لایروبی و موانع برداشته شود، آب وارد تالاب شود و باید این آمادگی در استان باشد تا جلوی عوارض منفی گرفته و حداکثر استفاده بهینه از سیلاب‌ها داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز