خبرگزاری کار ایران

معاون اجتماعی و فرهنگی سازمان اوقاف در گفت‌وگو با ایلنا:

وقفی با نیتِ کمک به زنان کارتن‌خواب نداریم/موقوفات ما برای رسیدگی به مسائل اجتماعی محدود است

معاون اجتماعی و فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه نیت وقفی به شکل کمک به زنان کارتن‌خواب نداریم، گفت: از آنجا که وظیفه ما اجرایی کردن نیات واقفان است، تنها در خصوص مسائل اجتماعی که با نیت آنها مطابقت داشته باشد، می‌توانیم کمک کنیم.

حجت‌الاسلام احمد شرفخانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با ظرفیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه برای رفع مشکل زنان کارتن‌خواب گفت: ما موظفیم که براساس نیات وقف‌کنندگان عمل کنیم، و در صورتی می‌توانیم؛ کمک کنیم که معضلات اجتماعی با نیت واقفان مطابقت داشته باشد؛ ما وقفی به این شکل نداریم که در خصوص آن عمل کنیم، از طرف دیگر برخی دستگاه‌ها در مورد این موضوع وظیفه ذاتی دارند و باید در این خصوص عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه تعداد موقوفات ما محدود است و پاسخگوی همه مشکلات نیست، اظهار کرد: البته ما در خصوص ایتام، فقرا و خانواده‌های بدسرپرست و افراد بی‌سرپرست موقوفاتی داریم که در مورد آن عمل می‌کنیم، اما برخی معضلات، اجتماعی هستند که شاید نتوانیم از نیات واقفان بر این موضوعات انطباقی پیدا کنیم که این یک مساله شرعی است، اما در مورد معضلاتی که با نیت واقفین انطباق داشته باشند کمک کرده‌ایم و کمک خواهیم کرد.

معاون اجتماعی و فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: برای نمونه ما اکنون اماکن و پرورشگاه‌هایی برای نگه‌داری ایتام داریم، علاوه بر آن در طول سال نیز با طرح‌هایی همچون دستان مهربانی ایتام و بی‌سرپرستان را بر اساس نیات واقفان مورد حمایت قرار می‌دهیم.

شرفخانی افزود: البته ما کمک‌هایمان را بدون سر و صدا انجام می‌دهیم، زیرا وقف یک انفاق بدون منت است، اما باید بگوییم یکی از موضوعات وقف رفع نیازهای جامعه است، ما در طول سال بیش از ۳۳ هزار از خانواده مستمندان و بخشی از ایتام را تحت پوشش و کمک قرار می‌دهیم. همچنین طرح مهر تحصیلی را نیز برای دانش‌آموزانی که توان مالی رفتن به مدرسه را ندارند، ایجاد کرده‌ایم و بر اساس آن ۲۱ هزار بسته لوازم تحریر را در اختیار این دانش‌آموزان قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف وقف رفع نیازهای جامعه است، گفت: برای رفع آسیب‌های اجتماعی همه باید دست به دست هم بدهد. افرادی که تمکن مالی دارند با وقف می‌توانند، هم به رفع آسیب اجتماعی در همین زمان وهم به رفع مشکلات اجتماعی در آینده کمک کنند.

کد خبر : ۳۱۳۰۳۰