خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر بهداشت:

اولین ماموریت وزارت بهداشت افزایش امید به زندگی است

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه پیش‌بینی عوامل مرگ و میر آسیب‌های اجتماعی و کمک به سبک زندگی سالم ازاقداماتی است که وزارت بهداشت در جهت افزایش امید به زندگی انجام می‌دهد، گفت: اولویت کاری ما برای کسانی است که وضعیت اجتماعی و اقتصادی نامناسبی دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اکبر سیاری در برنامه هفته سلامت بانوان که به صورت مشترک از سوی وزارت بهداشت و معاونت امور بانوان ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: اگر از ما سوال کنند که اصلی‌ترین ذغدغه‌تان چیست بحث تامین مالی ، تامین سلامت و امنیت را اعلام می‌کنیم که در این میان بحث تامین سلامت بر عهده وزارت بهداشت است.

وی افزود: اولین ماموریت وزارت بهداشت افزایش امید به زندگی است و بدترین حادثه در هر خانواده مرگ یکی از اعضای آن است. از این رو برای افزایش امید به زندگی و جلوگیری از مرگ بانوان، پیش‌بینی عوامل مرگ، بررسی آسیب‌های اجتماعی ، بررسی بیماری‌های غیرواگیر،‌کمک به ارتقای سبک زندگی و کاهش نابرابری در حوزه سلامت اجتماعی را در دستور کارقرار داده‌ایم.

سیاری گفت: با اقدامات انجام شده توانستیم امید به زندگی در بین زنان را از 70 سال به 74.6 برسانیم و یکی از عوامل موثر در این موضوع بحث کاهش مرگ و میر مادران بود.

وی با اشاره به اینکه بررسی‌های ما نشان می‌دهد که 10 دلیل را می‌توان به عنوان مهمترین دلایل مرگ بیان کرد، گفت: عواملی چون بیماری‌های قلب و  عروقی، سرطان‌ها، دیابت، مشکلات تنفسی، حوادث غیرعمد، سوءمصرف مواد از جمله 10 عامل بروز مرگ هستند که 98 درصد علت مرگ زنان را به خود اختصاص می‌دهند.

معاون وزیر بهداشت عنوان کرد: بیماری‌های مزمن چون بیماری اعصاب و روان و افسردگی  یکی از عوامل کاهش امید به زندگی است که در این میان تعداد زنان مبتلا به این بیماری‌ها بیشتر از مردان است.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌ اسنتوپرز که مشکلات استخوانی را به همراه دارد و موجب شکستگی و از کار افتادگی زنان می‌شود از دیگر بیماری‌هایی است که زنان به آن دچار می‌شوند گفت: کم‌خونی، یائسگی، اضافه وزن و چاقی  نیز از دیگر بیماری های مزمن و ناتوان‌کننده در زنان است.

وی با اشاره به لزوم توجه به کمبود ویتامین در بین زنان گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که زنان با کمبود ویتامین بی مواجه هستند و از این رو توصیه می‌کنیم که هر فرد ماهانه یک عدد ویتامین دی 50 هزار مصرف کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه رفتارهای جنسی پرخطر ، مصرف مواد سیگار و دخانیات و خشونت از رفتارهای پرخطری است که باید در زنان مورد بررسی قرار بگیرد گفت: با بررسی ها و اقدامات عملی توانستیم 10 میلیون نفر از افراد را که در حاشیه شهرها و خدمات اولیه بهداشتی دسترسی نداشتند بهره‌مند کنیم. علاوه بر این در حوزه اشتغال زنان نیز فعال بودیم و ضمن جلوگیری از رفتارهای پرخطر به آنها آموزش دادیم که بتوانند خودشان درآمد داشته باشند. ضمن اینکه مرکز آسیب‌های اجتماعی را نیز ایجاد کردیم.

وی در پایان گفت:‌دولت باید مطمئن باشد که مردم از خدمات رفاهی و مالی بهره‌مند می‌شوند و اگر دست به دست هم بدهیم ارتقای سلامت همه مردم از جمله بانوان امکان‌پذیر است.

 

کد خبر : ۳۱۳۲۲۹