خبرگزاری کار ایران

مولاوردی:

زنان شاغل بخش مهمی از سرمایه انسانی کشور محسوب می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۳۱۴۴۷۴

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در پیامی به دومین همایش ملی سلامت زنان در محیط کار گفت: امروزه اشتغال برای بسیاری از زنان یک انتخاب نیست، بلکه اجباری برای تامین زندگی خود یا یکی از اعضای خانواده است.

به گزارش ایلنا، شهیندخت مولاوردی در متن پیام خود آورده است، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با حمایت از حقوق انسانی، اجتماعی و فرهنگی همه افراد، اعم از زن و مرد، سلامت افراد را یک حق اساسی دانسته و تامین نیازهای سلامت آنها را تکلیف اصلی دولت شمرده است.

مولاوردی با بیان اینکه امروزه سلامت تنها به نبود بیماری و معلولیت اطلاق نمی شود، خاطرنشان کرد: سلامت عبارت است از رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی و حق سلامت زنان به معنای برخورداری از سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی با توجه به ویژگی های آنان در مراحل مختلف زندگی است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به یافته های علمی جدید درباره سلامت زنان و نظام های سلامت خاطرنشان کرد: این یافته ها در رویکردهای ادغام یافته سلامت در طی دوره های زندگی تاکید دارد و آن را نکته ای کلیدی و با اهمیت در برنامه های پژوهشی و برنامه ریزی به شمار می آورند.

وی ادامه داد: در چنین رویکردی ابعاد فیزیکی، روانی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و معنوی زندگی زنان با در نظر گرفتن نقش های چندگانه فردی، اجتماعی و خانوادگی آنان مدنظر قرار می‌گیرد.

مولاوردی در ادامه گفت: همچنین امروزه اشتغال برای بسیاری از زنان یک انتخاب نیست بلکه اجباری برای تامین زندگی خود یا یکی از اعضای خانواده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: طیف متنوعی از عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، سازمانی و نیز عوامل بیولوژیکی، فیزیکی شیمیایی، سبک زندگی و سواد سلامتی در سلامت زنان در محیط کار، شامل منزل و محیط های رسمی کار تاثیر می گذارد.

وی از جمله مهمترین این عوامل را عامل فرهنگی عنوان کرد و گفت: این عامل علاوه بر عوامل زیستی، زنان را در محیط های کاری آسیب پذیرتر از مردان می‌کند.

مولاوردی با اشاره به تعریف نادرست حقوق و نقش های زن و مرد در خانه و اجتماع و نیز توزیع ناعادلانه منابع و فرصت ها در محیط های کاری، ریشه این موارد را در شرایط فرهنگی و ساختاری دانست و اظهار کرد: این موارد نگرش نامناسب مردان و زنان به نقش، جایگاه و حقوق خود و جنس دیگر در محیط کار را تولید کرده و تداوم می بخشد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه تجارب و شواهد علمی بیانگر این است که در برخی محیط های کاری تبعیض بین زن و مرد در نظام پرداخت، دسترسی به منابع و فرصت های شغلی، تسهیلات رفاهی و پیشرفت های شغلی، متفاوت است اظهار داشت: همچنین ایفای نقش در سطوح تصمیم گیری، مدیریتی و ارزشیابی از جمله واقعیت هایی است که نه تنها بر رضایت شغلی و سلامت روانی زنان در محیط کار اثرگذاشته بلکه منجر به بازتولید یا تداوم بسترهای نامناسب فرهنگی و قانونی، ساختاری و سازمانی برای ارتقاء سلامت زنان در محیط های کاری می شود.

وی تاکید کرد: اگر ارتقاء سلامت را فرآیند توانمندسازی افراد جهت افزایش سلامت خود و بهبود آن بدانیم افزایش آگاهی جامعه و خانواده از دانش و نیازهای سلامت زنان امری مهم است .

مولاوردی افزود: آگاهی جامعه با سلامت زنان در دستیابی به اهداف توسعه نیز اثرگذار است، بنابراین تقویت نقش محوری زنان در تامین سلامت خود، خانواده و جامعه و افزایش مشارکت آنان در سطوح مختلف تصمیم گیری و اجرا می تواند این فرآیند را تصریح کند.

وی با تاکید بر نقش زنان و سلامت آنها در محیط کار برای دست یافتن به اهداف توسعه در کشور، تاکید کرد: اتخاذ تدابیر لازم برای ارتقاء سلامت زنان شاغل باید محور برنامه ششم توسعه باشد.

مولاوردی افزود: ایجاد توازن میان کار و زندگی زنان، ارائه بسته جامع حمایتی از زنان شاغل و نیز آموزش برنامه های پایش و خودمراقبتی از جمله مواردی است که باید در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گیرد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید براینکه سلامت محور توسعه است، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر زنان سالم محور خانواده و نسل سالم هستند و زنان شاغل بخش مهمی از سرمایه انسانی و نیروی کار کشور محسوب می شوند، بنابراین اتخاذ تدابیر مناسب جهت ارتقاء سلامت آنان باید محور برنامه های توسعه از جمله برنامه ششم توسعه باشد.

وی افزود: تلاش در ایجاد توازن میان کار و زندگی زنان و ارائه بسته جامع حمایتی از زنان شاغل و نیز آموزش برنامه های پایش و خودمراقبتی از جمله برنامه هایی است که باید در فرآیند تصمیم گیری های کلان به آن توجه کرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه تقویت نقش و جایگاه دفاتر مشاوران امور زنان و خانواده در حساس سازی مسئولان نسبت به لزوم توجه عملی به سلامت زنان در محیط کار موثر است، گفت: همچنین این دفاتر نقش بسزایی در جلب حمایت های لازم جهت اعمال تغییرات قانونی و ساختاری به عنوان حلقه واسط بین حوزه زنان، خانواده و نظام سلامت و نیز جلب حمایت همه جانبه سایر دستگاه ها و سازمان های موثر بر امر سلامت زنان دارند که این اقدامات نقش مؤثری در حفظ و ارتقاء سلامت زنان در محیط های کار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز