خبرگزاری کار ایران

شناسایی یک روستای 7 هزار ساله در لرستان

asdasd
کد خبر : ۳۱۶۲۳۱

بررسی و شناسایی دهستان سیلاخور دورود لرستان با هدف دست یابی به اطلاعات پایه و درست برای تهیه نقشه و پراکندگی آثار باستانی و میراث فرهنگی دشت پهناور سیلاخور انجام شد.

به گزارش ایلنا، احمد پرویز سرپرست هیات شناسایی دشت سیلاخور با اعلام این خبر خاطرنشان ساخت: قدیمی ترین محوطه های شناسایی شده درکف دشت سیلاخور دارای سفال موسوم به" باغ نوخرم آباد" هستند که با دهکده های هفت هزارساله همزمانی پیدا می کنند.

او گفت: نتیجه نهایی این برنامه علاوه بر تعیین دقیق موقعیت مکانهای باستانی و شناخت بهتر آثار اهمیت ویژه ای در پژوهش الگوهای اسکان و گاهنگاری آنها ،شناسایی زیست بوم باستانی ، تاریخ تحولات سیاسی فرهنگی انسان ها و نگاشتن گذشته و تاریخ بخشهایی از این حوزه دارد.

به گفته این باستان شناس،یافته های بدست آمده شامل بقایای معماری و آثاری ازموادفرهنگی قابل مشاهده سطحی است که به کمک ان و با کاوشهای باستان شناختی و بررسی منابع مکتوب و بستر جغرافیایی منطقه می توان بخش مهمی از گذشته و تاریخ منطقه را بازسازی کرد.

پرویز در ادامه گفت : در بررسی دشت سیلاخور به مدارک مربوط به سبکهای معماری ،منابع تاریخی ،شجره شناسی ،اظهارات سیاحان،سفرنامه ها ،اسناد و فرامین حاکمان ، طرح ها، نقشه ها و تصاویر قدیمی ،هوایی و ماهواره ای، واحدهای ژئومورفولوژی منطقه، زمین سیما و چشم اندازهای آن، مطالعه خواص هیدرودینامیکی و خصوصیات هیدروژئولوژیکی سازندها از نظر تأثیر آنها بر کیفیت آبهای زیرزمینی ، مطالعه پدیده کارست و ذخائر آبخوان درگستره مورد نظر توجه ویژه ای شده است .

او افزود:اغلب استقرارگاه ها در کنار رودخانه های سیلاخور و تیره و چشمه های کارستی قرار دارند که به دلیل وفور آب و خاک بسیار حاصلخیز شاهد بیشترین برپایی استقرارهای کهن در دشت سیلاخور هستیم .

این باستان شناس تصریح کرد:اغلب محوطه های این منطقه بزرگ و در دوره های طولانی مدت دارای استقرارهای دائمی و یکجانشین بوده است ومی توان گفت که

این دشت در مقایسه با دیگر نواحی منطقه بیشترین جمعیت ها را در دوره های کهن در خود جای داده است .

به گفته پرویز، چمنزارهای این منطقه برای دامداران کوچرو بسیار مساعد بوده و قابلیت کشاورزی وسیع و جذب استقرارهای پرجمعیت را داشته است.

این باستان شناس در گفت وگو با خبرنگار سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری (richt.ir)همچنین تاکیدکرد:در حال حاضر، می توان چنین گفت که قدیمی ترین محوطه های شناسایی شده در کف دشت سیلاخور دارای سفال موسوم به «باغ نو خرم آباد» هستند، که با دهکده های هفت هزارساله همزمانی پیدا می کنند.

 بررسی و مطالعه مقدار قابل توجهی از سفال های دشت سیلاخور ،فراوانی گونه ها و تنوع در نقشمایه ها و دیگر تغییرات جزئی تر، تداوم استقراری و شناخت تمدنی پویا را در طول چندین هزاره  امکان پذیر ساخته است.

پرویز درهمین حال ابراز امیدواری کرد که گزارش بررسی و شناسایی دشت سیلاخور نقطه آغاز مجدد انجام پژوهش های جدید و مطالعات تکمیلی باستان شناسی شهرستان پرسابقه و تاریخی بروجرد و دورود باشد که نکات مبهم و نادانسته فراوانی درخود نهفته دارد.

او با اشاره به اهمیت تهیه این اطلاعات در جامعه رو به توسعه ایران که فراوانی آثار باستانی آن شگفت انگیز و کم نظیر است،گفت : نتایج نهایی این بررسی موجب شفاف تر شدن روابط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با دیگر سازمان ها و نهادهای دخیل در جریان توسعه کشور شده و به آنها کمک می کند تابا در اختیار داشتن اطلاعات نقشه باستان شناسی برای پروژه های بلند مدت خود برنامه ریزی کنند.

بررسی و شناسایی دشت سیلاخور با مجوز رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و درمدت یک ماه صورت گرفت.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز