خبرگزاری کار ایران

رییس کمیسیون ملی یونسکو اعلام کرد:

تلاش برای جلوگیری از تقابل میراث فرهنگی و توسعه پایدار

asdasd
کد خبر : ۳۱۶۴۷۲

توسعه پایدار و حفظ میراث فرهنگی دو مقوله‌ای که همواره در تقابل با یکدیگر بوده‌اند، این بار در همایش "میراث فرهنگی و توسعه پایدار " کنار هم درمسیری گام برمی‌دارند که نتیجه اش حفظ هویت فرهنگی و توسعه همه جانبه خواهد بود.

به گزارش ایلنا، نصیری قیداری رییس کمیسیون ملی یونسکو با بیان این مطلب در آستانه برگزاری همایش "میراث فرهنگی و توسعه پایدار تصریح کرد که حضور صاحبنظران حوزه میراث فرهنگی و دست اندرکاران توسعه دراین همایش می تواند به تعامل بیشتر این دو حوزه بیانجامد .

به گفته او ، برگزاری همایش یاد شده قدم بزرگی است که در آن برای اولین بار به بحث میراث فرهنگی و توسعه از دیدگاه علمی و پژوهشی و با هدف تعامل نگریسته می شود .

نصیری قیداری با بیان اینکه همواره توسعه شهری به عنوان وجه کلی توسعه پایدار با حفظ هویت ملی و فرهنگی در تقابل بوده است اظهار داشت که برگزاری این همایش راهی برای یافتن مسیری تازه برای ایجاد تعامل بین این دو حوزه  است .

او در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری این همایش به تنهایی می تواند مانع از تخریب میراث فرهنگی شود تصریح کرد :طبیعی است موضوعی که مدتها مورد بحث بوده با برگزاری یک همایش درست نمی شود ولی برگزاری همایش یاد شده کانالی موثر در رسیدن به این هدف است .

عضو و رئیس پنل میراث فرهنگی ، توسعه پایدار و صلح همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار گفت :حضور اندیشمندان ، صاحب نظران ،منتقدان ، سیاستگذاران و پژوهشگران هر دو حوزه در کنار مدیران اجرایی که از نزدیک با مسائل در ارتباط هستند می تواند خروجی حاصل از این همایش را بیشتر و موثرتر سازد .

رییس کمیسیون ملی یونسکو در ادامه با ارایه پیشنهادی مبنی بر دعوت از اعضای کمیسیون های مختلف مجلس برای شرکت در این همایش تصریح کرد که حتی اگر بخشی از نتایج این همایش به برنامه ششم توسعه برود بسیار تأثیر گذار خواهد بود .

او با اشاره به پنل "میراث فرهنگی ، توسعه پایدار و صلح " که در همایش یاد شده به موضوع صلح و وفاق ملی اختصاص داده شده است خاطر نشان ساخت که همکاران ما در کمیسیون ملی یونسکو در تلاش هستند تا با تشکیل اعضای پنل برگزار کنندگان را در ارایه سخنرانی ها و داوری مقالات یاری رسانند.

نصیری قیداری در ادامه  از همکاران دانشگاهی خواست تا مقالات مرتبط با موضوع همایش"میراث فرهنگی و توسعه پایدار " را به آدرس سایت همایش (event.richt.ir/mtp)ارسال کنند.

او با بیان گوشه ای از فعالیت های کمیسیون ملی یونسکو افزود: کمیسیون ملی یونسکو دریچه ای است که از طریق آن تعاملات علمی و فرهنگی و آموزشی با سایر کشورهای دنیا صورت می گیرد.

به گفته وی ، در این کمیسیون از تجربه های خوب دنیا در یک نگاه ملی استفاده می شود یعنی قوانین جمهوری اسلامی در کنار برنامه ها و اهداف یونسکو برای ایران و همینطور سایر کشور های جهان اجرا می شود . 

نصیری قیداری تصریح کرد: بعد از جنگ جهانی دوم جهان به این نتیجه رسید که ترتیبات سیاسی و اقتصادی ، صلح و توسعه را برای بشر به ارمغان نمی آورد بلکه کار روی ذهن انسانها از طریق آموزش و فرهنگ می تواند عدالت را برای جوامع به ارمغان آورد از این رو سازمان یونسکو تشکیل شد .

او با بیان اینکه این کمیسیون در حوزه های علوم طبیعی ، اجتماعی ،ارتباطات ،فرهنگ و آموزش تلاش می کند اظهار داشت :هر یک از این موضوعات کمیته های تخصصی خودشان را دارند که در آنها از حضور متخصصین و چهره های ماندگار بهره گرفته می شود.

وی با اشاره به اینکه ایران به لحاظ فرهنگی در حوزه های مختلف نظیر ابنیه تاریخی، مشاهیر ، میراث مکتوب و مستند ، شهرهای تاریخی و.... سابقه درخشانی دارد خاطر نشان کرد : یکی دیگر از وظایف یونسکو پیگیری ثبت جهانی این میراث عظیم فرهنگی است.

گفتنی است ، نخستین همایش ملی میراث فرهنگی و توسعه پایدار توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی 23و24 دی ماه سالجاری برگزار می شود.

این همایش با هدف بررسی چالش ها ی موجود درمواجهه میراث فرهنگی و توسعه و همچنین ایجاد دیدگاه مشترک درهمراهی بین حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی و اجرای طرح های توسعه مهم برگزار می شود.

میراث فرهنگی، توسعه پایدار و آمایش سرزمین، میراث فرهنگی، توسعه پایدار و مدیریت آب، میراث فرهنگی، توسعه پایدار و راه و شهرسازی از محورهای نخستین همایش ملی میراث فرهنگی و توسعه پایدار است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز