خبرگزاری کار ایران

با استفاده از تکنیک‌های مهندسی ژنتیک دارویی محقق شد؛

نجات بیماران خاص با تولید داروهای حیاتی در کشور

asdasd
کد خبر : ۳۱۶۷۶۸

محققان با در اختیار داشتن تکنولوژی تولید صنعتی و کنترل کیفی آنتی‌بادی‌های مونوکلونال درمانی بر آنند تا سهم عمده‌ای از نیاز بیماران به داروهای حیاتی و باارزش در ایران و دنیا را با استفاده از تکنیک‌های مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی دارویی تأمین کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درحالی‌که آینده‌نگری دهه 70 امروز ما را به مقام چهارم در تولید داروهای زیست فن‌آوری در آسیا رسانده است، متأسفانه مشکلات تأمین دارویی هم‌اکنون گریبان گیر جامعه بیماران خاص است و گذر از بحران‌های شدید پیشرو در تأمین داروهای بیماران خاص نیازمند حرکتی بسیجی به‌منظور برنامه‌ریزی و زیر ساختار سازی است.

دکتر امیر فرشچی مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان آریوژن فارمد با اشاره به تولید محصولات دارویی بیماری‌های خاص در کشور گفت: تولید داروهای بیوتکنولوژی یا بیوسیمیلار به‌صورت خاص و متعدد هرروزه جان بسیاری از بیماران مبتلابه این بیماری‌ها مثل سرطان، بیماری‌های خود ایمنی و هموفیلی را در ایران و برخی دیگر از نقاط دنیا نجات می‌دهد.

وی در ادامه افزود: داروهای بیوسیمیلار یا بیوژنریک عرضه‌شده، با استفاده از تکنیک‌های مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی دارویی و با استفاده از پیشرفته‌ترین خطوط، طبق آخرین استانداردهای دارویی دنیا تولید، پایش کیفی و عرضه می‌شود. برخی از این محصولات، از محصولات استراتژیک برای هر کشوری محسوب شده و که طیف متنوعی از جامعه بیماران خاص را تحت درمان قرار می‌دهد.

 جلوگیری از اپیزودهای خونریزی در بیماران  با تولید آریوسون

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به ویژگی‌های آریوسون گفت: آریوسون، همان  فاکتورهفت انعقادی نوترکیب فعال‌شده است که برای درمان کنترل و جلوگیری از اپیزودهای خونریزی در بیماران هموفیلی آ و ب که بر علیه فاکتور هفت آنتی بادی خنثی‌کننده دارند، بیماران هموفیلی اکتسابی، بیماران کمبود مادرزادی فاکتور هفت، بیماران مبتلا به سندروم گلانزمن و به‌صورت آف لیبل برای بیمارانی که دچار خونریزیهای حاد ناشی از تروما شده‌اند ، مورداستفاده قرار می‌گیرد. این دارو به‌صورت پودر لئوفیلیزه در ویال 1.2 میلی‌گرمی به همراه ویال آب مقطر قابل تزریق به‌عنوان حلال عرضه می‌شود.

این فعال حوزه فناوری، آلتبرل بانام ژنریک اتانرسپت را از دیگر داروهای تولیدشده توسط این شرکت دانش‌بنیان خواند و توضیح داد: آلتبرل پروتئین فیوژن با ساختار آنتی بادی مونوکلونال است که از پر مصرف‌ترین داروها در بیماران مبتلابه آرتریت روماتوئید است. این دارو به‌صورت سرنگهای از پیش پرشده یکبار مصرف و آماده جهت تزریق زیرجلدی عرضه می‌شود که هر سرنگ  25 میلی‌گرمی حاوی 0.5 میلی لیتر و هر سرنگ 50  میلی‌گرمی حاوی 1 میلی لیتر محلول دارویی است.

وی در ادامه افزود:  زیتاکس با نام ژنریک ریتوکسیمب یک مونوکلونال آنتی بادی کایمریک بر علیه آنتی ژن CD 20 موجود بر سطح لنفوسیتهای بی نرمال و بدخیم است که با تکنولوژی "DNA" نوترکیب و با استفاده از سلولهای تخمدان همستر چینی تولید می­شود. این دارو به دو صورت ویال های 100 میلی گرم و 500 میلی گرمی به بازار عرضه می‌شود. نحوه استفاده از این محصول به‌صورت تزریق داخل وریدی پس از رقیق کردن است.

فرشچی گفت: آریوتراست با نام ژنریک تراستوزومب یک مونوکلونال آنتی بادی نوترکیب است که برعلیه رسپتور  اپیدرمال انسانی  فاکتور  رشد (HER2)عمل می‌کند. این رسپتور به‌طور طبیعی بر سطح سلولهای نرمال وجود دارد وباعث تنظیم میزان رشد و تکثیر سلولی می‌شود. آریوتراست در ویال های 150 و 440 میلی‌گرمی و به‌صورت پودر لیوفلیزه تولید می‌شود و برای استفاده باید توسط آب قابل تزریق (آب مقطر) حل شود و به‌صورت تزریق داخل وریدی تجویز شود. تولید این دارو از خروج مقدار هنگفتی ارز سالانه از کشور جلوگیری می‌کند.

این فعال حوزه فناوری در مقایسه محصولات تولیدشده با نمونه‌های مشابه خارجی بیان کرد:  تمامی محصولات آریوژن بر اساس استاندارهایی اروپایی برای تولید داروهای بیولوژیک تولید می‌شوند و کیفیت هر محصول تولیدی در مقایسه با محصول خارجی اصلی و استاندارد فارماکوپه کنترل‌شده و پس از تأیید کیفیت روانه بازار می‌شود. تا جایی که این محصولات در عرصه بین‌المللی ازنظر قیمت و کیفیت با نمونه برند رقابت می‌کنند.

وی با اشاره به وضعیت میزان واردات از زمان شروع به‌کار این شرکت دانش‌بنیان گفت: در مورد داروی آریوسون واردات داروی خارجی به‌طور کامل قطع‌شده و کل بازار داخل توسط این شرکت تأمین می‌شود. در مورد داروی آلتبرل حدود 90 درصد نیاز بازار توسط آریوژن تأمین می‌شود. در مورد داروی زیتاکس بیش از 50 درصد نیاز بازار توسط آریوژن تأمین می‌شود که این روند روبه رشد است.

100 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی با تولید داروهای حیاتی در کشور

فرشچی با تأکید بر تنوع محصولات عرضه‌شده توسط تیم تحقیقاتی در این شرکت دانش‌بنیان گفت:  آریوسون(فاکتور هفت نوترکیب) آلتبرل (اتانرسپت)،  زیتاکس(ریتوکسی مب) ، ازجمله محصولات طراحی و تولیدشده در شرکت آریوژن فارمد هستند که تولیدات سالانه این محصولات به میزان قابل‌توجهی صرفه‌جویی ارزی به همراه می‌آورد. با اضافه شدن آریوتراست (تراستوزومب) به سبد محصولی آریوژن، این میزان صرفه‌جوئی به دو برابر میزان موجود می‌رسد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان محصولات تولیدشده را در حوزه صادرات  فعال خواند و افزود:  صادرات داروهای (آریوسون و زیتاکس و آلتبرل) تاکنون به کشور سوریه بوده است و مراحل ثبت این داروها در 30 کشور و نیز اتحادیه اروپا در جریان است. از طرفی پروسه انتقال تکنولوژی تولید این محصولات به کشور ترکیه، مالزی و روسیه آغازشده است.

فرشچی با تأکید بر نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر شرکت‌های صاحب فناور اظهار کرد: به‌طور حتم جهت رسیدن به اهداف بلندمدت و رسیدن به موفقیت، ایجاد محیط مناسب کسب‌وکار در داخل کشور در تولید داروهای باکیفیت نیازمند همراهی و حمایت از سوی مسئولین هستیم لذا ازاین‌رو امیدوارم بتوانیم با توجه به پیشینه کشورمان در عرصه پزشکی درست گام برداریم و موفق‌تر از همیشه حرکت کنیم

فرشچی در پایان با اشاره به تیم توانمند R &D  این شرکت دانش‌بنیان گفت: این شرکت تاکنون موفق به جذب حدود 300 نفر پرسنل مجرب و جوان و بااستعداد در رشته ها و شاخه‌های بیولوژی، داروسازی، میکروبیولوژی، بیوتکنولوژی، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی و ... شده است همچنین با توجه به تفاهم‌نامه منعقدشده بین شرکت آریوژن با معاونت علمی و فناوری در خصوص جذب و حمایت از نخبگان و دانشمندان برجسته، این شرکت در حال بررسی رزومه‌های دریافتی از بنیاد ملی نخبگان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز