خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با ایلنا:

سم‌زدایی از کودکان معتاد بسیار سخت است

asdasd
کد خبر : ۳۱۷۰۶۶

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال راه‌اندازی سامانه رصد عوامل خطر و محافظ آسیب‌های اجتماعی هستیم تا به وسیله آن روند آسیب‌های اجتماعی و عوامل خطر و محافظ آنها را هر ساله چک کنیم.

مجید رضازاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره سخنان رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر مبنی بر تولد روزانه 2 کودک معتاد در شهر تهران گفت: ما آماری دراین زمینه نداریم، زیرا معمولا این کودکان در بیمارستان متولد شده و در دسترس ما نیستند.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی در زمینه اعتیاد کودکان تفاهم چهار‌جانبه‌ای با وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر داشته‌ است، افزود: براساس این تفاهم اگر افراد زیر 18 سال معتاد در مدارس یا مکان دیگری پیدا شوند، وظیفه سم‌زدایی آنان با وزارت بهداشت بوده و برای انجام اقدامات لازم در این زمینه باید به بیمارستان بروند. همچنین خدمات مددکاری و توانمندسازی فرد و خانواده‌اش برعهده سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش نیز مورد را مدیریت می‌کند؛ یعنی اینکه دانش‌آموز دچار اعتیاد را تشخیص می‌دهد، البته آموزش فردی که در مدرسه مدیریت مورد ‌کند، نیز برعهده سازمان بهزیستی است.

سم‌زدایی از کودکان دارای اعتیاد بسیار سخت است

رضازاده با تاکید بر ضرورت انجام اقدامات خاص درباره کودکی که در بیمارستان از مادر معتاد متولد می‌شود، بیان کرد: تمامی پزشکان براساس پروتکل موجود در این زمینه با اقدامات گفته شده، آشنا هستند. در حقیقت برخورد با این موضوع و نیز سم‌زدایی از این کودکان بر عهده وزارت بهداشت است.

وی با بیان اینکه سم‌زدایی از کودکان بسیار سخت است، افزود: پس از سم‌زدایی از این گروه کودکان حمایت اجتماعی از آنان  برعهده سازمان بهزیستی است و چنانچه این کودکان به سازمان بهزیستی ارجاع داده شوند، ارائه خدمات مددکاری به آنها نیز برعهده سازمان بهزیستی است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری در خصوص همکاری آموزش و پرورش با سازمان بهزیستی در رابطه با دانش‌آموزان دارای اعتیاد اظهار کرد: خوشبختانه اخیرا با مدیریت فعلی آموزش و پرورش تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم که مربوط به موضوعات سلامتی است و خوشبختانه در این خصوص دیدگاه‌های خوبی دارند و در سطح بالا نیز همکاری‌های خوبی در حال ایجاد است که باید این همکاری به سمت مدارس نیز گسترش یابد.

آموزش و پرورش در پیشگیری از اعتیاد نقش مهمی دارد

وی با تاکید براینکه در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش هم پای کار آمده است، عنوان کرد: با ورودی که این وزارتخانه امروز در موضوع اعتیاد کودکان دارد، امیدواریم وضعیت بهتر شود.

رضازاده با تاکید براهمیت پیشگیری در حوزه اعتیاد خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در این مهم  کمک زیادی می‌تواند انجام دهد و در حال حاضر به وضعیت موجود بسیار خوشبین هستم.

 وی گفت: در حال حاضر اعتقادی درباره  مسائل مرتبط با مهارت‌های زندگی اجتماعی در آموزش و پرورش ایجاد شده که برای پیشگیری از اعتیاد بسیار کمک‌کننده است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت درباره آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد به ‌گونه‌ای است که ما نیاز داریم کار بیشتری انجام دهیم، اظهار کرد: وضعیت آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد در سنین پایین نشان می‌دهد که باید برنامه‌ریزی‌های منسجم‌تر و سیستماتیک‌تری داشته و تنها به ظواهر نپردازیم. ضروری است به علل آسیب‌ها نگاه کرده و عوامل خطر و محافظ را شناسایی کنیم تا بتوانیم از بروز و ظهور  آسیب‌ها پیشگیری کنیم

براساس یافته‌های سامانه رصد برنامه‌ریزی می‌کنیم

وی با اشاره به اینکه در حال راه‌اندازی سامانه رصد عوامل خطر و محافظ آسیب‌های اجتماعی هستیم تا به وسیله آن  روند آسیب‌های اجتماعی و عوامل خطر و محافظ آنها را هر ساله چک کنیم، عنوان کرد: در این سامانه مشخص می‌شود که یک عامل خطر افزایش یافته است و براساس این یافته‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم که بر ای پیشگیری چه کاری باید انجام داد.

رضازاده با بیان اینکه این سامانه هفته گذشته برای صاحب نظران حوزه اجتماعی رونمایی شد، ادامه داد: حدود 30 نفرا ز صاحب‌نظران دانشگاهی و حوزه اجتماعی کشوری نظرات خود را درباره این سامانه بیان کردند که این نظرات در سامانه‌ای که حدود یک‌سال و نیم درباره آن کار مطالعاتی انجام داده‌ایم اعمال می‌شود.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری از راه‌اندازی این سامانه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در سال اول تنها به شیوع عوامل خطر در همان سال می‌پردازیم و مهم‌تر آنکه روند این عوامل را مورد بررسی قرار می‌دهیم. بدین معنی که ما باید بدانیم روند این عوامل افزایش یا کاهش داشته است؛ یعنی باید 3 تا 4 سال این سامانه کار کند تا بتوانیم از آن بهره کامل بگیریم، اما در همان  سال اول هم که شیوع سال در بیاید، کمک ‌کننده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز