خبرگزاری کار ایران

در نیمه نخست امسال رخ داد:

مرگ ۱۵۶ تن بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن

asdasd
کد خبر : ۳۱۸۱۳۰

سازمان پزشکی قانونی کشور، اعلام کرد: در نیمه نخست سال جاری ۱۵۶ تن بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان خود را از دست دادند، از این تعداد ۱۱۱ تن، زن و ۴۵ تن، مرد بودند.

به گزارش ایلنا از سازمان پزشکی قانونی کشور، طی 6 ماهه نخست امسال آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 1.9 درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش؛ در این مدت استان های تهران با 40، خراسان رضوی با 17 و فارس با 12 فوتی بیشترین آمار تلفات ناشی از گازگرفتگی را داشته اند؛ این درحالی است که آمار تلفات مسمومیت با گاز در سایر استان ها کمتر از 10 تن و در تعداد قابل توجهی از آن ها، صفر بوده است.

در شهریور ماه امسال نیز 15 تن بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان خود را از دست دادند که در مقایسه با مدت مشابه سال 36.4 درصد بیشتر است.

بر اساس آمارهای موجود شمار تلفات ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در فصل زمستان به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی بیشتر از دیگر ایام سال است به نحوی که در سال گذشته از 626 کشته مسمومیت با گاز منوکسید کربن در کشور تنها 159 تن در نیمه اول سال جان باختند و باقی این افراد (467 تن) در 6 ماهه دوم سال جان خود را از دست دادند.

باتوجه به اینکه گاز منوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است و عمده ترین منبع تولید این گاز، سوختن ناقص نفت و گاز است ،استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند.

از آنجا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون 250 برابر بیش از اکسیژن است با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز