خبرگزاری کار ایران

حقانی در گفت‌وگو با ایلنا:

۵۰ درصد اتوبوس‌ها خارج از رده هستند/ کمبود ۳ تا ۵ هزار اتوبوس در تهران

asdasd
کد خبر : ۳۱۹۵۱۰

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد اتوبوس‌های شهری ما خارج از رده بوده و بر اساس طرح «LEZ» نمی‌توانند؛ وارد مناطق مرکزی شهر شوند.

محمد حقانی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره تاثیر اتوبوس‌های فرسوده بر آلودگی هوا گفت: ما در تهران تقریبا ۷ هزار دستگاه اتوبوس داریم که ۵۰۰ دستگاه آن زمین‌گیر شده و از رده خارج هستند، حدود ۳هزار دستگاه نیز فرسوده بوده و تاریخ مصرف‌شان گذشته است، زیرا اتوبوس‌های داخل شهری با توجه به شرایط عبور و مرور در شهری مثل تهران نمی‌توانند؛ بیش از ۸ سال عمر کنند.

وی با تاکید براینکه برخی اتوبوس‌ها بیش از ۸ سال است که به کار گرفته می‌شوند، ادامه داد: این درحالی است که این اتوبوس‌ها به علت فرسودگی نباید در ناوگان اتوبوسرانی کار کنند. در حال حاضر ۵۰ درصد اتوبوس‌های شهری ما خارج از رده بوده و بر اساس طرح «LEZ» نمی‌توانند وارد مناطق مرکزی شهر شوند.

حقانی خاطرنشان کرد: این اتوبوس‌ها باید هرساله نوسازی شوند و دولت و شهرداری باید در این زمینه کمک کنند ما اعتباراتی را برای برنامه پنج‌ساله دوم در نظرگرفته‌ایم که اتوبو‌س‌ها نوسازی شوند.

رئیس کمیته محیط زیست با یادآوری اینکه دولت قبلی کوچک‌ترین کمکی در این زمینه نکرده است و در حال حاضر هم دولت فعلی مشکلات خاص خود را در خصوص کمک و هزینه کرد در این زمینه دارد، اظهار کرد: اما شهرداری باید همت خود را بر موضوع نوسازی ناوگان اتوبوسرانی متمرکز کند، زیرا ما نمی‌توانیم هیچ‌یک از طرح‌های مطرح شده در خصوص کاهش آلودگی هوا را انجام دهیم مگر آنکه زیرساخت‌های شهری را در بحث حمل و نقل عمومی و اتوبوس‌ها که بخشی از این قضیه است، توسعه دهیم.

کمبود ۳ تا ۵ هزار اتوبوس در شهر تهران

وی با ابراز تاسف از اینکه نتوانسته‌ایم؛ نسبت به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام کنیم، ‌ افزود: اتوبوس‌ها باید مجهز به کاتالیزهایی شوند که خروجی اگزوزشان را بگیرد و دراین زمینه باید مدیریت شهری و حمل و نقل عمومی درجهت رفع آلودگی‌ها پیش قدم شوند تا بعد برسیم به سایر خورو‌ها و موتورسیکلت‌هایی که باعث آلودگی شهر تهران می‌شوند.

حقانی پیشنهادکرد: شهرداری در راستای نوسازی ناوگان اتوبوسی شهر کمک بیشتری انجام دهد و نیز شورای شهر در بحث اعتبارات به این موضوع توجه بیشتری داشته باشد و حتی‌المقدور وزارت کشور در تعویض اتوبوس‌های فرسوده کمک کند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با تاکید بر ضرورت تداوم روند رو به رشد خصوصی‌سازی خطوط اتوبوس، عنوان کرد: باید حتی‌المقدور خطوط مختلف اتوبوس‌ها خصوصی‌سازی شده و شهرداری و دولت هم بپذیرند که سوبسید ضروری برای این بخش را پرداخت کنند تا ناوگان اتوبوسرانی‌مان متحول شده و شهروندان رغبت بیشتری برای استفاده از این وسائط نقلیه عمومی داشته باشند.

وی با بیان اینکه ۱۰ تا ۱۲ هزار اتوبوس در شهر تهران نیازمندیم، بیان کرد: در حال حاضر حدود ۳ تا ۵ هزار اتوبوس کم داریم تا بتوانیم از این وسیله نقلیه عمومی به طور بهینه استفاده کنیم تا مردم در ایستگاه‌های اتوبوس معطل نشده و اتوبوس‌ها همانطور که در برنامه دوم پیش‌بینی کرده‌ایم، به موقع به ایستگاه‌ها برسند.

حقانی در پایان خاطرنشان کرد: در بخش زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی اولویت قضیه با بخش مترو است و باید تا می‌توانیم مترو را توسعه دهیم و دربخش مترو هزینه کنیم این درحالی است که در موضوع مترو نسبت به سایر قسمت‌ها مثل بزرگراه‌سازی و اتوبوبان‌سازی بسیار عقب هستیم و حتی برنامه سال ۹۳ و ۹۴ د رخصوص مترو را نتوانستیم محقق کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز