خبرگزاری کار ایران

دبیرکارگروه صیانت از جنگل‌ها در گفت‌وگو با ایلنا:

جنگل‌ها را با کارخانه تولید چوب اشتباه گرفته‌اند/ وقوع سیلاب بر اثر قطع درختان است

asdasd
کد خبر : ۳۱۹۷۲۲

دبیرکارگروه صیانت از جنگل‌های سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه نباید جنگل را کارخانه تولید چوب تلقی کنیم، قطع درختان را علت بروز سیل عنوان کرد.

داریوش گل‌علی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با آخرین وضعیت طرح حفظ و صیانت از جنگل‌ها گفت: تغییر نگاه به جنگل‌ها از نگاه تجاری  به نگاه اکولوژیک و به ویژه داشتن نگاه اکولوژیک به جنگل‌های هیرکانی، باعث مطرح شدن طرح صیانت از جنگل‌ها، با در نظر گرفتن ممنوعیت ۵ ساله قطع درختان شد، اما در ‌‌نهایت کمیسیون کشاورزی با این طرح مخالفت کرد.

وی ادامه داد: البته لایحه ارتقاء جنگل‌ها در حال حاضر در دولت مطرح شده است که به افزایش نگاه اکولوژیک به جنگل‌ها می‌پردازد. در این لایحه باید ابزارهای مبارزه با قاچاق چوب در نظر گرفته شود و به یکباره نیز نباید تغییر رویکرد را مطرح کرد، چرا که تغییر نگاه باید تدریجی صورت گیرد.

گل علی‌زاده با بیان اینکه باید در قوانین مربوط به صیانت از جنگل‌ها؛ ذی‌نفعان، معیشت بومیان و وابستگی آن‌ها به جنگل‌ها را در نظر بگیریم، گفت: باید تامین نیاز چوب صنایع کشور از روشی دیگر، به جز بهره‌برداری از جنگل‌ها و تغییر معیشت بومیان را در نظر داشته باشیم و در مناطق جنگلی به سوی فعالیت‌های اقتصادی با محور اکولوژیک مانند گسترش اکوتوریسم برویم.

دبیر کارگروه صیانت از جنگل‌ها با اشاره به اینکه نباید جنگل را کارخانه تولید چوب تلقی کنیم، گفت: جنگل‌های هیرکانی گنجینه‌ای است که در جهان نظیر ندارد. یکی از کارکرد‌های این جنگل‌ها جلوگیری از سیلاب است، در حالی که در سالهای گذشته در شهرهایی همچون نکا، نوشهر و بهشر که شاهد قطع درختان جنگل‌ها بودیم؛ چندیدن بار سیلاب رخ داده است.

وی در ارتباط با احداث سد شفارود در این جنگل‌ها توضیح داد: احداث این سد در دولتهای قبل نیز مطرح بود، متاسفانه از آنجا که ما داشته‌های اکولوژیکمان را ارزشگذاری و ارزیابی اقتصادی نمی‌کنیم نمی‌توانیم رقم ارائه دهیم و بگوییم؛ در برابر فوایدی که سد ایجاد می‌کند تا چه حد به ذخایر اکولوژیک ما ضرر وارد می‌شود. بنابراین در حال حاضر تنها باید برای کاهش سطح تخریب آن تلاش کنیم.

گل‌علی‌زاده با اشاره به طرح‌های در حال اجرای حفاظت از جنگل‌های زاگرس با محوریت تغییر معیشت، توانمندی و آگاه سازی جوامع محلی؛ در ارتباط با سیلاب‌های غرب کشور، اظهار کرد: به دلیل خشکی‌های زیاد در آن منطقه، خاک نفوذپذیری خود را از دست داده است و نمی‌تواند آب را جذب کند. در واقع به دلیل پایین رفتن سطح آبهای زیرزمینی خاک حالت اسفنجی خود را از دست داده و قادر به جذب آب نیست که این مساله موجب بروز سیلاب می‌شود و از آنجا که این سیلاب‌ها با فرسایش خاک همراه است، قدرت تخریب سیلاب را نیز زیاد می‌کند به طوری که شاهد بروز خسارات زیاد در سیلاب‌هایی که اخیرا رخ داده است؛ هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز