خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان انتقال خون:

مدیریت خون بیمار نیازمند توجه بیشتر کارکنان حوزه سلامت و درمان است

asdasd
کد خبر : ۳۲۰۱۵۸

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه مدیریت خون بیمار نقطه عطف مراقبت از بیماران است، گفت: مدیریت خون بیمار نیازمند توجه بیشتر کارکنان حوزه سلامت و درمان است.

به گزارش ایلنا از سازمان انتقال خون علی اکبر پورفتح الله به مناسبت هفته مدیریت خون بیمار( 11تا 18 آبان) افزود: مدیریت خون بیمار یا Patient Blood Management که به اختصار PBM نامیده می‌شود، رویکردی مبتنی بر شواهد و نیازمند مشارکت تمامی گروه های درمانی است.

وی خاطرنشان کرد: مراقبت از بیمارانی که ممکن است نیاز به دریافت خون و فرآورده های آن داشته باشند، هدف اصلی است.

پورفتح الله با اشاره به هدف برنامه مراقبت از خون بیمار افزود: بیمارانی که نیاز به خون و فرآورده ها پیدا می کنند، با حداقل عوارض جانبی مرتبط با دریافت خون و فرآورده های آن در طی دوره درمان خود مواجه شوند.

وی تصریح کرد: از آنجا که طب انتقال خون به طور تاریخی، از یک سو آزمایشگاه محور است و به فرآیند طب انتقال خون توجه کمی شده است و از سویی دیگر مبتنی بر محصول و تولید آن و نه مبتنی بر بالین است، رویکرد مناسب در طب انتقال خون را می توان تعیین کرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تاکید کرد: به ویژه آنکه امروزه مدیریت بیماری های نوظهور و نوپدید و اجرای برنامه های هموویژیلانس(مراقبت از خون) به منظور پایش عوارض و پی آمد های انتقال خون و بررسی هزینه و فایده آن و تصمیم گیری مبتنی بر وضعیت بالینی بیمار، بهتر صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: اکنون کاهش مصرف خون و مدیریت بهینه آن و کاربرد موثرتر خون در بالین بیمار در همه دنیا در دستور کار سازمان های انتقال خون و بیمارستان ها قرار دارد.

پورفتح الله اضافه کرد: مخاطرات مربوط به درمان از طریق انتقال خون و فرآورده های آن، کمبود منابع خون در سراسر دنیا از یک طرف و پیشرفت های روز افزون در زمینه دستگاه های پزشکی و تولیدات دارویی و نبود تاثیر معنا دار رویکرد های درمانی بی نیاز از انتقال خون در میزان مرگ و میر بیماران از طرف دیگر انگیزه های اجرای این برنامه را تقویت کرده اند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون تاکیدکرد: نباید فراموش کرد که همچنان اطمینان از در دسترس بودن منابع برای تزریق احتمالی خون و سایر فرآورده ها در صورت نیاز و صلاحدید کادر درمانی می بایست مورد توجه قرار گیرد.

پورفتح الله اجرای برنامه های مدیریت خون بیمار در کشورهای پیشرو در این زمینه طی سال های اخیر بهبود محسوسی را در شاخص های مصرف خون و همچنین عوارض مرتبط با انتقال خون در این کشورها موجب شده است.

به گفته وی، تدوین دستورالعمل ها و راهنماهای بالینی مطابق با مراجع معتبر بین المللی و جلب همکاری و مشارکت تمامی گروه های درمانی و مدیریتی دخیل در امر انتقال خون از طریق اطلاع رسانی، آموزش منظم گروه های هدف، نظارت و پایش مستمر در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز