خبرگزاری کار ایران

معاون اجتماعی ناجا در گفت‌وگو با ایلنا:

آمادگی برگزاری انتخابات پرشور راداریم/عدم احترام به حقوق شهروندی عامل افزایش خشونت است

معاون اجتماعی ناجا؛ خشونت را جزو آسیب‌های اول موجود در کشور در سال گذشته خواند و گفت: بسیاری از قتل‌های ناخواسته ما به سبب خشونت‌های سطحی رخ می‌دهد.

سردار سعید منتظرالمهدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با میزان خشونت و افزایش آن در جامعه گفت: براساس اطلاعاتی که ما داشتیم و رصدی که در کل کشور انجام دادیم؛ خشونت جزو آسیب‌های اول در سال گذشته بود و دیگر سازمان‌ها نیز به چنین مساله‌ای اذعان داشتند.

وی ادامه داد: بسیاری از قتل‌های ناخواسته ما به سبب خشونت‌های بسیار سطحی است که متاسفانه به دلیل آستانه تحمل پایین در افراد رخ داده است، در حالی که اگر ما بتوانیم هیجانات ازجمله هیجان خشم را نیز کنترل کنیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

معاون اجتماعی ناجا با بیان اینکه پدیده‌هایی همچون خشم مولتی فاکتورال و چند علتی هستند، افزود: براساس آنچه که به ما مربوط است و رویش کار کردیم و اطلاع‌رسانی در این خصوص انجام داده‌ایم، ساخت فیلم در این باره و دادن هشدار با نشان دادن فلش بک در اتفاقاتی که رخ داده است تا مشخص شود یک اتفاق، یک درگیری و یک کشته شدن چه عقبه‌ای داشته و چگونه این اتفاق می‌توانسته رخ ندهد و حال عواقب آن چیست؟ همچنین همکاران من در بسیاری از مجامع به صورت چهره به چهره کار می‌کنند و با تصاویری که نشان می‌دهند اطلاع‌رسانی می‌کنند.

وی در ارتباط با دلایل افزایش خشونت توضیح داد: این مساله علل بسیاری دارد که جامعه‌شناسان و روان‌شناسان باید آن‌ها را بیان کنند و نمی‌توان به یک مورد به عنوان علت این پدیده اشاره کرد. از مسائل اقتصادی گرفته تا اینکه مردم فکر می‌کنند کارشان انجام نمی‌شود و مدام برای چیزهای سطحی عجله دارند، می‌تواند علل این مساله را دربربگیرد. بسیار مواقع ما خواسته‌هایی داریم که فکر می‌کنیم باید در یک زمان کوتاه به آن برسیم که همه این‌ها باید مدیریت شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عدم رعایت حقوق شهروندی نیز می‌تواند یکی از این دلایل افزایش خشونت باشد؟ گفت: عدم احترام به حقوق شهروندی نیز می‌تواند یکی از این علت‌ها باشد.

معاون اجتماعی ناجا در مورد اجرای طرح انضباط شهری اظهار کرد: این طرح بسیار اتفاق خوبی است که باید رخ دهد، درباره این موضوع چند حلقه باهم مرتبط هستند که یکی از آن‌ها پلیس است که باید ایستگاه آخر باشد. جمع‌آوری افراد در این مناطق شاید ساده‌ترین کار میان دیگر کار‌ها باشد اما ما آمادگی داریم که در کسری از هفته این اقدام را انجام دهیم که باید ساز و کار‌ها و بستر‌ها آمده باشد.

سردار منتظرالمهدی ادامه داد: ما جلسات زیادی در این خصوص داشتیم و شهرداری نیز کارهای بسیار خوبی را در این زمینه شروع کرده است و خبرهای خوبی هم در راه است.

وی در پاسخ به اینکه آیا جمع آوری معتادان می‌تواند یک راه کار برای حل این مساله باشد؟ گفت: یکی از مراحل جمع‌آوری است؛ باید جمع‌آوری بشود و کارهای دیگر نیز صورت بگیرد.

 سردار منتظرالمهدی در ارتباط با تامین امنیت انتخابات و برخی اتفاقاتی که در سخنرانی‌ها رخ داده است، اظهار کرد: هر چیزی که به پلیس اطلاع دهند، پلیس با ساز و کار خود و هماهنگی‌هایی که انجام می‌شود، صفر تا صد امنیت محافل و فرد را تامین می‌کند؛ اما در بسیاری مواقع ما اطلاع نداریم خودشان کارهایی می‌کنند و مشکلاتی ایجاد می‌شود. من آمادگی کامل پلیس برای یک انتخابات مانا پرشور، پرشعور و امید بخش را اعلام می‌کنم.

کد خبر : ۳۲۰۵۹۳