خبرگزاری کار ایران

نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها عنوان کرد؛

ادبیات ملتمسانه موجب تضعیف نهاد شورا شده است

نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: کم‌توجهی و عدم حمایت از شوراهای پایه موجب انفعال آنها شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدغلامرضا حسینی (نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها) در جلسه امروز این شورا با تاکید بر نبود رضایت کامل در خصوص عملکرد شورا گفت: مهم‌ترین ضعفی که می‌توان متوجه ارکان شورا به ویژه شورای عالی استان‌ها دانست غفلت در حفظ جایگاه این نهاد و عدم اهتمام جدی در حفظ، هدایت و راهبری نگرش و دیدگاه شوراییان از حیث انطباق با روح اسلامی، قانونی و عدم تصویب و گسترش فرهنگ از خودگذشتگی برای مردم است.

وی ادامه داد: حاصل این غفلت کمرنگ شدن روحیه شورایی، ایجاد تشدد آرا، ایجاد شکاف عمیق و اختلاف فی ما بین اعضا و عدم اتخاذ رویکرد مناسب برای خدمت بی‌منت به مردم و نهایتاً کم شدن مشروعیت و مقبولیت این نهاد است.

حسینی با بیان اینکه استفاده از لابی‌ها، قول و قرارها و وعده و وعیدها موجب حذف افراد شایسته گردیده است، گفت: دور شدن از رسالت ذاتی شورا منجر به اعمال سلایق شخصی، رقابت کاذب و حذف دیگران به هر قیمتی شده است که اوج این رویکرد را در انتخاب سالیانه هیات رئیسه می‌توان دید.

عضو شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه عدم اطلاع‌رسانی و شفافیت در حدود اختیارات و وظایف شورا در اذهان عمومی و مسئولین از دیگر عوامل ناکارآمدی شورا است، ادامه داد: برای معرفی این نهاد نوپا دولتمردان، صداوسیما و رسانه‌ها هیچ گام مثبتی بر نداشته‌اند و ارکان شورا نیز اهتمامی در این خصوص نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه بعضاً افراد و خواص در همه سطوح شورا کسب رضایت مسئولین را سرلوحه رویکرد خود قرار داده‌اند، گفت: این افراد جهت جلب توجه مجموعه مدیریتی شهرستان‌ها در حفظ جایگاه و حقوق شورا مماشات به خرج داده و هماهنگی با آنها را در همسویی با اعضای شورا ترجیح می‌دهند. در همین راستا استفاده از ادبیات ملتمسانه و دفاعی موجب تضعیف نهاد شورا شده و حالت هجومی مسئولینی را که شوراباور نیستند؛ تشدید می‌کند.

نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها با تصریح بر اینکه کم‌توجهی و عدم حمایت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از شوراهای پایه موجب انفعال شده است، تاکید کرد: اگر شوراهای پایه از حمایت کافی شورای عالی استان‌ها برخوردار شوند می‌توانند در احصا مشکلات نواقص قانونی مرتبط با شورا و انتقال نظرات و پیشنهادها سهم بسزایی داشته باشند.

حسینی پیشنهاد کرد: ضروری است شورای عالی استان‌ها از کارشناسان، مشاوران و حقوق‌دانان مجرب استفاده کرده و برای حفظ شان و منزلت شورایی به ویژه اقتدار شورای عالی استان‌ها و حصول هم‌افزایی جامع از رویکرد خودمحوری، حذف دیگران و تقسیم‌بندی جغرافیایی و تشکیل گروه‌های قومی و قبیله‌ای اجتناب کند و به جای آن از تمامی ظرفیت ها و دانش معتمدین استان‌ها به طور جامع بهره ببرند.

کد خبر : ۳۲۱۲۴۴