خبرگزاری کار ایران

رئیس دیوان عدالت اداری:

مردم از حقوق شهروندی خود آگاه نیستند

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: برخی ادارات و مسئولان در خصوص حقوق اداری به مردم کمک می‌کنند، اما برخی از نهاد‌ها نمی‌توانند در این زمینه در حد کفایت به مردم کمک کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری در نشست امروز وکلا و حقوقدانان نیکوکار که در محل کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد با بیان اینکه تا زمان ظهور عدالت گستر جهان شرایط جامعه و دنیا به گونه‌ای است که نیازمند یک نهاد حمایت‌کننده در جامعه هستیم، گفت: هیچ موضوعی در دین و قرآن وجود ندارد که اهمیت آن به اندازه عدالت باشد، زیرا اساس آمدن دین وپیامبران عدالت است.

وی افزود: اجرای عدالت نیاز به بسترسازی و مجریانی دارد که بتوانند عدالت را در جامعه ایجاد کنند.

منتظری با تاکید براینکه یکی از اهداف عالیه امام راحل برای تشکیل کمیته امداد در جامعه کمک به اجرای عدالت بوده است اظهار کرد: ما وارث یک نظام تبعیضی عجیب در قبل از انقلاب بودیم و اصلاح کشوری که با این تفکر ایجاد شده بود زمان زیادی می‌طلبد و این موضوع را باید به توسعه‌هایی که از ابتدای انقلاب تاکنون داشته و خواهیم داشت اضافه کنیم.

رئیس دیوان عدالت اداری خاطر نشان کرد: امروز با گذشت ۳۶ سال انقلاب اسلامی تلاش‌های فراوانی داشته‌ایم و در این راستا امام راحل نهادهای ارزشمندی را از جمله بسیج، کمیته امداد، جهاد سازندگی به دلیل اقتضای شرایط روز ایجاد کرد.

وی در پاسخ به سخن فتاح در خصوص آنکه قوه‌قضاییه یکی از مشتری‌سازهای کمیته امداد است تصریح کرد: گاهی اجرای عدالت ایجاب می‌کند که فرد اعدام شود اما نظام اسلامی باید به خانواده چنین فردی توجه کند.

وی با تاکید براینکه اگر کسی که مستحق اعدام یا زندان است را به مجازات نرسانیم ظلم کرده‌ایم بیان کرد: اگرچه نفس زندان بد است اما مجازات از مواردی است که قرآن کریم به آن اشاره دارد.

رئیس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه از ارکان عدالت اسلامی مجازات است گفت: نظام اسلامی موظف است به افرادی که در اثر اجرای مجازات آسیب می‌بیند کمک کند اما ما نباید این دو موضوع را ترکیب کنیم.

این مقام قضایی با تصریح بر اینکه با خانواده یک فرد مجرم نباید رفتاری مخالف با عدالت شود تاکید کرد: من نیز به عنوان یک مسئول قضایی در خدمت‌رسانی به مجموعه کمیته امداد کوتاهی نمی‌کنم.

وی خطاب به وکلا و حقوقدانان حاضر در جلسه گفت: اگر در پایان سال به بیلان کاری خود رسیدگی کردید و دیدید تعدادی از پرونده‌هایتان برای خدمت به محرومین است همین تعداد باعث آرامش دل می‌شود و همین ارزش است.

منتظری با اشاره به اینکه خدمت به هموطن، همنوع و انسان از اهداف کمیته امداد است اظهار کرد: در اینجا مسائل دینی و مذهبی نمی‌تواند سد خدمت‌رسانی شود و  بگوییم چون تو هم‌دین من نیستی پس خدمت نمی‌کنیم.

رئیس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در دیوان عدالت اداری با آن مواجه هستیم وبرایمان محسوس است آن است که مردم به حقوق شهروندی و حقوقی که به حکومت و نظام دارند آشنایی ندارند بیان کرد: شهروندان عادی با مسائل حقوقی آشنایی ندارند و در بسیاری از موارد مشاهده می‌کنیم که اطلاعات مردم نسبت به حقوق اداری بسیار کم است و این موضوع باعث تضییع حقوق آن‌ها می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: برخی ادارات و مسئولان در خصوص حقوق اداری به مردم کمک می‌کنند اما برخی از نهاد‌ها نمی‌توانند در این زمینه در حد کفایت به مردم کمک کنند.

منتظری به وکلا توصیه کرد که خدمت به جامعه هدف کمیته امداد را نوعی خدمت عبادی تلقی کنند.

رئیس دیوان عدالت اداری با تاکید براینکه وظیفه وکلا کمک به اجرای عدل است بیان کرد: نباید به این دلیل که فردی نیازمند است حق را پایمال کرد بلکه کمک، رفتن به سوی صلح و سازش است.

این مقام قضایی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از وظایفی که در قانون به آن اشاره شده ارشاد و کمک به مراجعان است و دفا‌تر دیوان عدالت اداری در مراکز استان‌ها در خدمت وکلای خیر هستند.

کد خبر : ۳۲۳۶۶۱