خبرگزاری کار ایران

قالیباف:

کژکارکردی نظام اداری و اجرایی کشور ریشه اصلی آسیب‌های اجتماعی‌ست

asdasd
کد خبر : ۳۲۴۷۵۰

شهردار تهران ضمن حضور در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران برای ارائه گزارش از وضعیت حل آسیب‌های اجتماعی در محله هرندی تهران اظهار کرد: ریشه اصلی آسیب‌های اجتماعی در کژکارکردی نظام اداری و اجرایی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر قالیباف در دویست و یازدهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص طرح ارتقای کیفیت زندگی در مرکز تاریخی تهران واقع در منطقه ۱۲ شهرداری گفت: ما در ابتدا به آسیب‌شناسی مساله، توصیف وضع موجود، ویژگی‌ها، چالش‌ها و... در این زمینه پرداختیم و پس از آن نیز ۴ نفر از معاونان شهرداری در شورا حضور پیدا کرده و در این زمینه صحبت کردند و در ‌‌نهایت سندی را تنظیم کرده‌ایم و امروز به جمع‌بندی جلسات گذشته می‌پردازم.

وی ادامه داد: در مورد این مساله بحث ساختار و نحوه مدیریت بسیار مهم است باید بدانیم که پرداختن به آسیب‌های اجتماعی امری مشارکتی است که باید با مشارکت مردم و دستگاه‌های دولتی صورت بگیرد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه ماهیت این کار اجتماعی و فرهنگی است اظهار کرد: جنس این مسائل انتظامی صرف و سلبی نیست در پس جلساتی که در این خصوص در شورای شهر داشتیم دو جلسه سه ساعته نیز با حضور وزرا و روسای سه قوه در خدمت مقام معظم رهبری بودیم و ایشان فرمودند که نسبت به این موضوع غفلت شده است.

 وی ادامه داد: من در آن جلسه اشاره کردم که ۲۰ سال است؛ از نزدیک با مسائل اجتماعی درگیر بوده‌ام و در طول ۱۰ سال گذشته نیز در شهرداری به صورت جدی به این مساله پرداختم باید بدانیم ماهیت این کار اجتماعی و فرهنگی است.

قالیباف افزود: انکار آسیب‌های موجود غفلت است و طبیعی جلوه دادن آسیب‌ها نیز گناهی نابخشودنی است و نمی‌توانیم بگوییم که روند توسعه همین است و همه جوامع با این مسائل رو به رو هستند.

شهردار تهران توضیح داد: باید بدانیم که آسیب‌های اجتماعی به صورت مداوم در حال تغییر هستند و اگر یک سال قبل بررسی‌هایی را انجام دادیم برای امسال نیز مجددا باید بررسی‌های جدیدی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حتی یک مدل اقدام بومی تجربه شده در این زمینه نداریم گفت: برای تعیین مدلی برای اقدام باید از علم روز، دانش و تجربیات استفاده کنیم. علاوه بر آن ما در طول اجرای این کار نیازمند نقد و اصلاح نیز هستیم و کنترل و نظارت دقیقی نیز باید در این زمینه صورت بگیرد.

قالیباف ادامه داد: بیش از حدود ۲۰۰ طرح که در رابطه با بحث آسیب‌های اجتماعی و منطقه ۱۲ از دهه ۷۰ و مخصوصا در دهه ۸۰ وجود داشته است را مطالعه کردیم. ریشه اصلی آسیب‌های اجتماعی کژکاردکردی نظامی اداری و اجرایی در کشور است.

وی ادامه داد: ‌ وقتی آسیبی رخ داد سهم فرد آسیب‌دیده کمتر از بقیه است و به غیر از او دو گروه خانواده و حاکمیت که شامل شهرداری، وزارتخانه‌ها، کمیته امداد و... نیز است در این مساله دخیلند.

قالیباف با بیان اینکه باید برای حل آسیب‌های اجتماعی در کنار یکدیگر باشیم، افزود: شهرداری به تنهایی قادر به حل این مساله نیست و ظرفیت این مساله هم در میان سازمان‌های متعدد توزیع شده است.

وی با اشاره به انعکاس زیاد برخی از این آسیب‌ها گفت: این مساله نباید موجب شود که تصمیمات ما جنبه هیجانی و احساسی پیدا کند و ناگهان تصمیم خلق‌الساعه‌ای انجام شود. موضوع آسیب‌های اجتماعی موضوعی نیست که به صورت لجام گسیخته بخواهیم آن را انتشار دهیم.

قالیباف توضیح داد: برای نمونه گاهی صحنه گریه یک کودک را می‌بینیم که در مسیر عبور برای رسیدن به مدرسه با آسیب‌ها رو به رو است و آن‌ها را می‌بیند از طرف دیگر باید بدانیم که در شب نیز کودکی متولد می‌شود که با مشکل ایدز رو به رو است نمی‌داند پدرش کیست و جایی برای خواب ندارد ما به عنوان حاکمیت باید غصه هر دو بچه را بخوریم.

شهردار تهران ادامه داد: برای حل مشکلات اجتماعی ما قهرمان نمی‌خواهیم بلکه خدمتگزار می‌خواهیم ما اکنون وارد میدان شده‌ایم و کار اجرایی را شروع کرده‌ایم و سعی کرده‌ایم که نظر همه را در نظر بگیریم. همچنین امیدواریم یک دبیرخانه یا ستاد در این محله داشته باشیم و با استفاده از اصلاح و نقد کار را پیش ببریم.

وی در پایان افزود: بیش از هر چیز نیازمند مشارکت معنی‌دار و وجود یک ساختار هستیم که در حول آن این کار را پیش ببریم و باید بدانیم مردم این شهر بسیار مهربان و کریم هستند و می‌توانیم بر روی کمک آن‌ها نیز حساب کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز