خبرگزاری کار ایران

حقانی در گفت‌وگو با ایلنا:

ساز و کار نظارتی لازم در شورا‌ها از دست رفته‌است/نمایندگان مردم خود را عاجز از نظارت می‌بینند

asdasd
کد خبر : ۳۲۵۹۳۲

عضو شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از نبود ساز‌وکار مناسب در شوراهای شهر برای نظارت بر عملکرد مالی شهرداری‌ها گفت: ساز‌وکار نظارتی لازم در شورا‌ها را بعد از دوره اول از دست دادیم.

محمد حقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان این مطلب گفت: شوراهای شهر چند وظیفه عمده بر عهده دارند که یکی از آن‌ها بحث نظارت است، بنابراین شورا‌ها با نحوه نظارت خود بر مسائل مالی شهرداری می‌توانند در جلو گیری از فساد بسیار موثر باشند.

وی ادامه داد: اکنون ۱۵ الی ۱۶ سال از عمر شورا‌ها که اعتقاد داریم؛ مظهر مشارکت‌پذیری مردم هستند؛ می‌گذرد، اما این مساله نباید تنها در حد یک شعار باشد، بلکه باید همزمان با این هدف، ساز و کار این نهاد مردمی به ویژه در بحث نظارت، تعریف شود.

حقانی افزود: اگر بتوانیم با فناوری‌هایی که امروز وجود دارد، نظارت واقعی شورا را بر روی تک تک پروژه‌ها و برنامه‌های شهرداری‌ها و برنامه‌هایی که خود شورا تهیه می‌کند؛ٰ اعمال کنیم، آن زمان می‌توانیم بگوییم تا حدودی توفیق دستیابی به هدف شورا‌ها را پیدا کرده‌ایم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: اما متاسفانه باید بگوییم که ساز و کار نظارتی لازم در شورا‌ها را بعد از شورای یکم از دست دادیم و آن نهادی که باید منسجم شود و نظارت را برعهده بگیرد؛ نداریم. این چنین است که گاهی مشکلاتی پیش می‌آید که اعضا شورا خود را عاجز از نظارت لازم و کافی می‌بینند.

وی با اشاره به اینکه ما در قانون شورا‌ها هنوز دچار ایرادات و مشکلاتی هستیم، گفت: اگر بتوانیم قانون و آیین‌نامه‌های اجرایی آن را به طور مرتب بازبینی کنیم و مشکلاتی را که از قبل بوده برطرف کنیم، مطمئنا بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

حقانی در ارتباط با این مساله که گفته می‌شود؛ برخی اعضای شورا‌ها درصدد استفاده از جایگاه خود برای کسب امتیازات مختلف هستند، اظهار کرد: متاسفانه ما در کشور احزاب تعریف شده و فعال نداریم تا مردم به حزب‌هایشان رای دهند، بنابراین ایجاد برخی محدودیت‌ها برای کاندیدا‌ها بسیار مهم و تعیین کننده است.

وی با اشاره به اینکه همزمانی انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری مردم را از بررسی درست صلاحیت کاندیداهای شورای شهر دور نگه داشته بود، افزود: کاندیداهای شورای شهر باید شاخص‌ها و محدودیت‌هایی داشته باشند تا از ورود افراد فاقد صلاحیت به شورا جلوگیری شود تا چنین مشکلاتی نیز پیش نیاید، علاوه بر آن در زمانی که حزب وجود ندارد، انتخاب افراد مورد نظر برای مردم در میان ۱۷۰۰ نفر بسیار دشوار است و کاندیدا‌ها نمی‌توانند خود را به خوبی در این میان معرفی کنند.

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه حلقه کاندیدا‌های شورای شهر باید تنگ‌تر شده و برای ۲۱ عضو به حدود ۱۵۰ کاندیدا برسد، ادامه داد: به همین جهت بیشتر افرادی برای انتخابات شورا رای می‌آورند که در رسانه‌ها اسم و رسمی دارند و نتیجه این است که در ‌‌نهایت افرادی ممکن است به داخل شورا بروند که دارای شاخص لازم و کافی برای عضویت نباشند و مشکلاتی از این قبیل را ایجاد کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز