خبرگزاری کار ایران

معاون ساماندهی امور جوانان در گفت‌وگو با ایلنا:

«سرمایه دانستن جوانان» در نطق نمایندگان جایی ندارد/ رسانه ملی جوانان را «بی‌خیال» به تصویر می‌کشد

asdasd
کد خبر : ۳۲۷۲۴۳

معاون ساماندهی امور جوانان کشور ضمن انتقاد به نگاه همراه با بی‌اعتمادی به جوانان در کشور گفت: در نطق‌هایی که ما در مجلس می‌بینیم؛ فرصت‌ تلقی کردن و سرمایه دانستن جوانان جایی ندارد.

محمدرضا رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد گفت: در مطالعه‌ای که تا پایان سال ۹۲ در پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌ها انجام شد؛ ۷۰ درصد جوان‌ها اعلام کردند که اعتقاد دارند؛ نظام اجتماعی ایران به آن‌ها اعتماد ندارد تا مسئولیتی را به آن‌ها واگذار کند. در واقع برداشت جوانان از رفتار جامعه که شامل مسئولان و مردم در سطوح مختلف اجتماع می‌شود؛ این است که اعتماد به جوانان وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به صورت علت و معلولی به این مساله نگاه کنیم، باید بگوییم که در نظام مدیریتی و نظام اجتماعی ایران در فضای واقعی و عملی اتفاقی نیفتاده است که احساسی غیر از این در جوان به وجود بیاید.

معاون وزیر ورزش و جوانان افزود: در دیدارهای حضوری که من با جمع‌های مختلف جوانان در نقاط مختلف کشور داشتم نیز جوانان این مسائل را به من منعکس کردند که ما کجای قصه هستیم، چرا دیده نمی‌شویم، چرا خواسته‌های ما گفته نمی‌شود و چرا ما در مراکز تصمیم‌گیری و اجرایی حضور نداریم؟

رستمی اظهار کرد: در چنین شرایطی این سوال به وجود می‌آید که آیا نظام اجتماعی ما جامعه جوان ایرانی را به عنوان یک فرصت می‌بیند؟ به اعتقاد من این چنین نگاهی اکنون در جامعه ما غالب نیست، اما تلاش دولت یازدهم این است که چنین نگاهی را گسترش دهد و نگاه فرصت محور به جوانان داشته باشد.

وی با اشاره به اقدامات دولت برای تغییر نگاه به جوانان گفت: یکی از نمونه‌های اقدامات دولت در این زمینه توجه به شرکت‌های دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که در واقع به دیده شدن جوان کمک و از او حمایت می‌کند تا فرصت ریسک کردن پیدا کرده، ایده‌اش را اجرایی کند و آرام آرام پیش ببرد.

رستمی افزود: علاوه بر آن شکل‌گیری NGO‌های جوانان نیز یکی دیگر از اقدامات دولت در این زمینه بود. در دولت گذشته تعداد NGO‌های جوانان تقریبا به صفر رسیده بود، اما نگاه دولت یازدهم این است که باید به این تشکل‌ها احترام بگذاریم و به عنوان یک فرصت به آن‌ها اعتماد کنیم.

وی با بیان اینکه نگاه دولت این است که جوانان نقش آفرینی نهادمندی داشته باشند، گفت: اما این امر، مساله‌ای نیست که تنها در چارچوب دولت معنا پیدا کند. رفتار قوه قهریه ما نیز در این زمینه بسیار موثر است. همچنین مجلس نیز می‌تواند در مصوبات و نطق‌هایش بیشتر به جوانان اهمیت بدهد، درحالی که در نطق‌هایی که ما در مجلس می‌بینیم؛ فرصت محور بودن و سرمایه بودن جوانان نقش پررنگی ندارد.

معاون ساماندهی امور جوانان اظهار کرد: رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی نیز در تغییر نگاه به جوانان بسیار موثرند، در حالی که اکنون در سریال‌ها و برنامه‌های رسانه ملی شاهدیم که جوان را به عنوان یک فرصت، قدرت و پدیده‌ای که می‌تواند تغییرات شگرفی در جامعه ایجاد کند، نشان نمی‌دهند. جوان‌های ما در اغلب برنامه‌های صدا و سیما یا مصرف کننده صرف هستند، یا دچار یک معضل هستند و یا یک آدم بی‌خیال نشان داده می‌شوند.

رستمی با بیان اینکه تا زمانی که نظام فرهنگی، اجتماعی و نظام امنیتی و قهریه ما به این شکل عمل می‌کنند؛ نباید انتظار داشته باشیم که این نگاه تهدیدآمیز به جوانان به سرعت تغییر جدی کند؛ گفت: تلاش دولت بر تغییر این نگاه است و امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌ها را به دنبال داشته باشد تا از این پنجره طلائی جمعیت و این فرصت ملی که در اختیار ما قرار گرفته است، در راستای توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بهره گرفته شود.

وی توضیح داد: اگر قرار باشد؛ اقتصاد مقاومتی موفق شود یکی از ارکان اصلی‌اش اتکا به نوآوری‌ها، خلاقیت‌ها و توانایی ریسک‌های معقولانه، همراه با دانش به روز و دسترسی به فناوری‌های نوین است که این مجموعه در اختیار جوانان قرار دارد و اگر بخواهیم در این حوزه‌ها موفق شویم؛ راهی نداریم به جز اینکه به سمت جوانان بازگردیم که البته این بازگشت به کندی در حال انجام است.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان از جوانان در مراجع قدرت استفاده کرد؟ گفت: قرار گرفتن جوانان در مراجع قدرت یعنی مراجع تصمیم‌گیری، سیاستگذاری و اجرایی اگر به یکباره رخ دهد؛ همانند آنچه در دولت گذشته رخ داد، غیر از خسارت به کشور نتیجه‌ای نخواهد داشت. این مساله باید در یک فرآیند رو به رشد همراه با توانمندسازی رخ دهد، به همین خاطر طرحی دستیاران جوان مدیران را به دولت ارائه کردیم که با استقبال معاون اول رئیس جمهور نیز مواجه شد، دستیار جوان مدیر در یک دوره ۱۰ ساله در کنار مدیران قرار می‌گیرد و در این مدت به کسب تجربه می‌پردازد.

معاون وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: ما در گذشته طرح مشاور جوان را داشتیم که طرح غلطی بود، زیرا مشاور باید از دانش و تجربه بالایی برخوردار باشد و آن را به مدیران انتقال دهد و قاعدتا یک جوان نمی‌توانست این کار را انجام دهد؛ اما دستیار در یک روند آموزشی و توانمندسازی به همراه کسب تجربه در کنار یک مدیر، در دو دوره ۴ ساله و یک دوره ۲ ساله سعی می‌کند که به یک مدیر توانمند تبدیل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز