خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران:

تهران ۲ سال آینده با بحران کمبود اتوبوس مواجه می‌شود

عضو کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران گفت: تهران طی دو سال آینده با بحران اتوبوس و وسایل حمل ونقل عمومی مواجه می شود، لذا در حال حاضر باید چاره‌جویی و تصمیم‌گیری کنیم.

ابوالفضل قناعتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره مشکلات شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان اینکه پیش از این دولت، سالانه نزدیک به ۵۰۰ تا ۶۰۰ دستگاه اتوبوس را به ناوگان حمل ونقل شهری تهران وارد می‌کرد، گفت: در حال حاضر حدود ۶ سال است که هیچ اتوبوسی وارد سیستم حمل ونقل شهری نشده است.

وی ادامه داد: پس از هدفمند کردن یارانه‌ها بنا شد؛ ۵/ ۸۲ درصد هزینه خرید اتوبوس را دولت و ۵/ ۱۷ درصد را شهرداری بپردازد تا شرکت واحد بتواند اتوبوس‌های مورد نیاز شهر را به روزرسانی کند یا به لحاظ کمی با توجه به جمعیت تهران تامین کند.

قناعتی با اظهار تاسف از اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد از شش هزار و پانصد دستگاه اتوبوس فرسوده هستند، خاطرنشان کرد: این اتوبوس‌ها بیش از ۵ سال از عمرشان گذشته است، در حالی که اتوبوس نباید بیش از ۸ سال فعالیت کند.

عضو کمیسیون حمل و نقل با تاکید بر اینکه اتوبوس‌های کنونی یا از رده خارج هستند و یا به دلیل تعمیرات مداوم شرایط اولیه خود را ندارند، تصریح کرد: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده سالانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ اتوبوس از رده خارج می‌شوند و ضروری است به همین تعداد، اتوبوس نو وارد تهران شود، این درحالی است که طی شش سال اخیر نه تنها نتوانسته‌ایم؛ اتوبوسی به ناوگان حمل و نقل به شهر اضافه کنیم که هر سال نیز از تعداد این اتوبوس‌ها کم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تهران به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد اظهار کرد: ما به مردم توصیه می‌کنیم که به خصوص در روزهای آلوده یا روزهای پرترافیک از وسایل حمل و نقل استفاده کنند، این درحالی است که ظرفیت مترو محدود است و اتوبوس‌ها نیز هر روز از رده خارج می‌شوند و جایگزینی نیز برای آن‌ها دیده نمی‌شود.

قناعتی با تصریح بر اینکه طی دو سال آینده خطری بزرگ حوزه حمل ونقل شهر تهران را تهدید می‌کند، گفت: طی این مدت شهر تهران با کمبود اتوبوس مواجه شده و تعداد اتوبوس‌هایمان از ۶ هزار و پانصد اتوبوس به ۴ هزار دستگاه می‌رسد، در حالی که شهر تهران نیاز به ۱۰ هزار اتوبوس دارد، لذا باید منتظر صف‌های طولانی مردم در ایستگاههای اتوبوس باشیم.

عضو شورای شهر تهران گفت: اگر امروز مسوولان دولتی و شهری تصمیم بگیرند که اتوبوس مورد نیاز شهر را تامین کنند دو سال دیگر این اتوبوس‌ها وارد سیستم حمل ونقل می‌شوند، حال اگر بخواهیم دو سال دیگر به فکر تامین اتوبوس باشیم حتما با بحران مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه به همه مسوولان کشوری و شهری زنگ خطر اعلام می‌کنم که به داد حمل ونقل عمومی کلان شهر‌ها و شهر تهران برسند ادامه داد: تهران طی دو سال آینده با بحران اتوبوس و وسایل حمل ونقل عمومی مواجه می‌شوند لذا در حال حاضر باید چاره جویی و تصمیم گیری کنیم.

قناعتی با اشاره به واگذاری وام خرید خودرو به مردم تصریح کرد: مسوولان می‌توانستند؛ بخشی را برای اتوبوس‌ها پیش بینی کنند، چرا که مسوولین مردم را تشویق به استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی می‌کنند اما در حمل و نقل خصوصی سرمایه گذاری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از اتوبوس‌های از رده خارج برای شهروندان ایجاد خطر می‌کنند، این در حالی است که ما در شورای شهر سعی کردیم یک سوم بودجه برنامه پنج ساله دوم را به حوزه حمل ونقل عمومی به ویژه مترو و اتوبوس اختصاص دهیم.

عضو کمیسیون حمل ونقل از مسوولان دولتی خواست که تعهدات خود را در این زمینه انجام داده و طی قراردادی با خودروسازان داخلی یا خارجی سه تا ۴ اتوبوس را وارد سیستم حمل و نقل شهر تهران کنند.

وی با تاکید بر اینکه شرکت واحد اتوبوسرانی ۷۰ درصد اتوبوس‌ها را به بخش خصوصی و ۳۰ درصد آن‌ها را خود را در دست دارد اظهار کرد: مسوولین شرکت واحد با چنگ و دعوا اتوبوسرانی را مدیریت می‌کنند اما آن‌ها نیز با محدودیت‌هایی مواجه هستند و در آینده با مشکل روبر می‌شوند.

قناعتی با تصریح بر اینکه تعمیر مداوم اتوبوس‌ها بی‌فایده است، ادامه داد: این اتوبوس‌ها پوسیده شده و بعضا از نظر فنی مشکل دارند یا میزان آلودگی آن‌ها بیشتر شده است، لذا استفاده از آن‌ها برای شهروندان خطرآفرین بوده و در شان شهروندان نیست.

عضو شورای شهر تهران در پایان از مسوولان دولتی خواست نسبت به حوزه حمل ونقل عمومی توجه ویژه‌ای داشته باشند، زیرا حتی اگر امروز تصمیم بگیرند باز برای فردا دیر است.

کد خبر : ۳۲۸۰۸۰