خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه آزاد:

طرح ادغام سنجش و پذیرش دانشگاهها باعث تضییع حق دانشجویان می‌شود

هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست میرزاده و با حضور اعضا برگزار شد.

به گزارش ایلنا، میرزاده در ابتدای این جلسه با تسلیت شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) و رحلت پیامبر عظیم الشأن (ص) اظهار داشت: طرح ادغام سنجش و پذیرش دانشگاهها برای اولین بار در زمان مدیریت قبلی مطرح شد که اضطراب زیادی را برای خانواده ها به همراه داشت. به این دلیل که داوطلبان تحصیل در مقطع کارشناسی، ابتدا در کنکور سراسری شرکت می کردند و اگر به هر دلیلی موفق نمی شدند، شرایط شرکت در کنکور دیگری با نام کنکور دانشگاه آزاد اسلامی، برای آنها فراهم بود.

وی افزود: طرح ادغام آزمون های تحصیلات تکمیلی دانشگاههای دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی، بار دیگر فشار روحی و روانی زیادی برای داوطلبان و خانواده هایشان به همراه خواهد داشت.

میرزاده با بیان اینکه هنوز مرکب نامه حمایت 242 نماینده مجلس شورای اسلامی خشک نشده است، گفت: طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور که دقیقاً مغایر این نامه است، از سوی برخی نمایندگان محترم مجلس در حال طرح در مجلس شورای اسلامی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به طرح آمایش گفت: در حال حاضر 72درصد آموزش عالی ایران، دولتی است. به این معنی که دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاههای غیرانتفاعی 28درصد را تشکیل می دهند. هرچند از نظر تعداد دانشجو، دانشگاههای دولتی حدود 49درصد هستند.

وی با بیان اینکه نتیجه طرح ادغام سنجش و پذیرش دانشگاهها، دولتی شدن بیشتر آموزش عالی است، افزود: هدف از اجرای این طرح دولتی کردن و اعمال بار مالی به دولت در حوزه آموزش عالی است.

میرزاده با بیان اینکه سازوکار پذیرش دانشجو در این طرح باعث تضییع حق دانشجویان نخبه خواهد شد، گفت: شایستگی علمی دانشجویان پیش از این با آزمون کتبی سنجیده می شد در حالی که در طرح جدید، مصاحبه عامل اصلی و تعیین کننده گزینش دانشجو خواهد بود. پیامد دیگر این اقدام، فسادی است که از سفارش و اعمال سلیقه و سوءاستفاده در انتخاب داوطلبان، می تواند شکل بگیرد و بالتبع باعث نزول کیفیت آموزش عالی ایران به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی، 70درصد نمره قبولی، از طریق آزمون کتبی کسب می شود که این نشان دهنده شایستگی علمی فرد است. برای من جای هیچگونه شبهه ای باقی نمانده که افرادی که به دنبال اجرایی کردن این طرح هستند، تضعیف و تخریب دانشگاه آزاد اسلامی را می خواهند.

وی افزود: این افراد پیشرفت و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی طی این سه دهه به ویژه در سالهای اخیر در حوزه تحصیلات تکمیلی را برنتابیدند. امروز دانشگاه آزاد اسلامی یکی از موفق ترین موسسات غیردولتی به شمار می رود که بدون کمترین حمایت دولتی، توانسته به این میزان از موفقیت دست یابد.

وی طرح های تجمیع ساختاری، طرح ساها، جذب اعضای هیأت علمی و... را از سیاست های دانشگاه آزاد اسلامی خواند و گفت: با وجود تمامی اقدامات مثبتی که در راستای کیفی سازی و بومی گزینی در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته، بسیاری بازهم سعی می کنند ظرفیت پذیرش دانشجو در این دانشگاه را کاهش دهند.

میرزاده با اشاره به تبعات اجرای این طرح گفت: کاهش پذیرش دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی، باعث خواهد شد به ناچار تعداد بسیاری از مشتاقان ورود به دانشگاه راهی دانشگاههای کم کیفیت خارج از کشور شوند که این امر باعث خروج هرساله مقادیر زیادی ارز از کشور خارج خواهد شد.

وی افزود: کسانی که تمام سعی خود را برای به نتیجه رسیدن این طرح صرف می کنند، آیا خبر دارند که با پول خانواده های متوسط ایرانی، دانشگاههای درجه چندم منطقه را آباد می کنند؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به نظر می رسد دستهایی در کار است تا مانع پیشرفت در زمینه های مختلف شوند. یک شبکه منسجم سیاسی در مخالفت با دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شده که به نظر می رسد هدف اصلی آنها مخالفت با آیت الله هاشمی رفسنجانی است چرا که طرح توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی ابتکار ایشان بوده و به همین دلیل این میزان هجمه و مخالفت علیه آن به وجود آمده است.

وی با تأکید بر اینکه ما نیز سیاستهای خود را با جدیت پیش خواهیم برد، افزود: بهترین کار این است که امور و برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی را با پافشاری پیش ببریم.

میرزاده در ادامه اظهار داشت: اقتصاد رشته در دانشگاههای دولتی با دانشگاه آزاد اسلامی متفاوت است که هنوز خیلی از مسئولان به این مسئله توجه جدی نداشته اند.

وی در ادامه، با بیان اینکه با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی 56درصد از بار تحصیلات تکمیلی کشور را برعهده دارد، تبعات اجرای این طرح بیش از همه، متوجه این دانشگاه خواهد بود، از اعضای هیأت رئیسه خواست بیشترین انرژی و زمان خود را صرف توسعه دانشگاه کنند و نمایندگان محترم هم همچنین از طرح توسعه تحصیلات تکمیلی این دانشگاه براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی حمایت کنند. متأسفانه اشخاصی که مسئول تنظیم ارتباطات توسعه علمی ایران هستند، در مقام رقیب با دانشگاه آزاد اسلامی برخورد حذفی می کنند که این موضوع برای آموزش عالی ایران خطرناک است.

کد خبر : ۳۲۹۰۴۲