خبرگزاری کار ایران

ابتکار:

میزان مصرف گاز در نیروگاه‌ها ۱۸ درصد افزایش داشته‌است

asdasd
کد خبر : ۳۳۰۲۴۲

رئیس سازمان حفاظت محیط با بیان اینکه ‌ سهم سوخت مایع در نیروگاههای کشور از سال ۹۲ روند کاهشی مناسبی داشته است، گفت: در سال ۹۴ رشد میزان مصرف گاز در نیروگاه‌ها نسبت به سال ۹۳ دارای ۱۸ درصد افزایش بوده است.

به گزارش ایلنا، در متن پیام معصومه ابتکار  به اولین همایش اقتصاد انرژی که در شهر نیشابور برگزارشد، آمده است:

«تداوم شرایط فعلی زندگی بشر بدون توجه و مدیریت نوین الگوی عرضه و مصرف انرژی امکان پذیر نبوده و رویکرد بهره‌مندی از انرژی‌های تجدید پذیر برای جوامع انسانی ضروری و غیر قابل اجتناب است. بحران انرژی در سالهای اخیر از سویی و انتشار گازهای گلخانه‌ای به واسطه استفاده از سوخت‌های فسیلی است که در جهان را در آستانه فاجعه عظیم قرار داده به توافق جهانی در پاریس برای کاهش انتشار و سازگاری منتهی شد و کشورهای مختلف با مساله‌انرژی برخوردی متفاوت را در پیش گرفتند. از جمله این تفاوت‌ها توسعه و گسترش انرژی‌های تجدید پذیر است که به تحقق اهداف توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی کشور‌ها نیز کمک می‌کند و از عوامل اساسی دستیابی به توسعه پایدار است.

خوشبختانه ایران عزیز ما از لحاظ مختلف انرژی غنی بوده و صرف‌نظر از منابع فسیلی دارای ظرفیت قابل توجهی در انرژی‌های تجدید پذیر از نوع خورشیدی و بادی است. انرژی‌های پاکی که عاری از اثرات مخرب بر محیط زیست بوده و از دیرباز به روش‌های گوناگون و دانش سنتی مانند بادگیرهای یزد مورد استفاده قرار گرفته است. این در حالی است که امروز با استفاده از فناوری‌های نوین، یک درصد صحراهای کره زمین بانصب نیروگاههای حرارتی خورشیدی می‌تواند برق سالانه مورد نیاز جهان را تامین کند. انرژی‌های تجدید پذیر در کشور ما اینک می‌توانند در سیاست‌گذاری بخش انرژی نقش مهمی ایفا کنند و مردم از مزایای مهم آن مانند کاهش آلودگی‌های محیط زیستی، تنوع منابع مورد نیاز در تولید برق، قیمت پایدار و فرصت‌های توسعه اقتصادی بخصوص درمناطق توسعه نیافته و روستایی برخوردار شوند.

استفاده از انرژی‌های نو همچنین می‌تواند در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی، وابستگی به منابع فسیلی را کاهش دهد و نیز به کاهش انتشار گازهای آلاینده از بخش تولید و مصرف و تقلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای شود که تاثیر اساسی بر گرمایش جهانی دارد. از همین رو سیاست‌های کلی محیط زیست که در آبان ماه سال جاری توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد بر لزوم گسترش اقتصاد سبز با هدف توسعه صنعت کم کربن و استفاده از انرژی‌های پاک همچنین در اصلاح الگوی مصرف تاکید داد.

در دولت یازدهم با برنامه ریزی صورت گرفته حرکت نزولی استفاده از سوخت‌های فسیلی به ویژه در نیروگاه‌ها که از عمده‌ترین منابع تولید کننده کربن هستند آغاز شده است.

 آمار‌ها نشان می‌دهد که سهم سوخت مایع در نیروگاههای کشور از سال ۹۲ روند کاهشی مناسبی داشته به طوری که در سال ۹۴ رشد میزان مصرف گاز در نیروگاه‌ها نسبت به سال ۹۳ دارای ۱۸ درصد افزایش بوده است. با این حال مولد‌های برق بادی می‌تواند جایگزین مناسبی برای نیروگاههای گازی و بخاری باشند.

در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر با توجه به سیاست‌های کلی محیط زیست و اهداف توسعه پایدار دولت برنامه‌های مناسبی برای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و حرکت به سمت اقتصاد سبز یا کم کربن دارد. همچنین سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت از نوآوری و اختراعات دراین زمینه مورد توجه قرار داشته و در ارائه برنامه ششم توسعه با محوریت اقتصاد مقاومتی، جهت گیری کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سازگاری پیش بینی شده است.

البته تحقق این اهداف مهم نیازمند مشارکت همه دستگاه‌ها و دست‌اندرکاران اعم از دولتی و خصوصی و نیز مشارکت مردم است.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز